דעה: ישראל קיבלה את הטכנולוגיה שתאפשר את מהפכת המחשוב הבאה

בישראל ישנן תשתיות מחשוב רבות – חלקן חדשות, חלקן מחודשות וחלקן ישנות – אך עד כה נחסרה מן המשק הישראלי נציגות מקומית של הקצה העליון והמקיף ביותר של תשתיות המחשוב

מחשוב ענן \ צילום: שאטרסטוק
מחשוב ענן \ צילום: שאטרסטוק

תשתיות מחשוב מודרניות מזמן הפכו להכרח עבור התפקוד השותף והתקין של כל עסק: כל תקלה קטנה הנגרמות כתוצאה מרוחב פס לא מספק, נפח אחסנה מוגבל או כוח מחשוב חסום עלולות להוביל לקריסה של אתרי מסחר דיגיטלי בדיוק בזמן שיא שנתי או עונתי, להוביל לזמני שחזור ארוכים והפסקת שירות או לפגיעה קריטית אחרת בתפקוד העסק. ההסתמכות המוחלטת של כלל המגזרים והתעשיות על תשתיות המחשוב הנה אבסולוטית, וכמעט שלא ניתן למצוא עסק שהצלחתו לא קשורה ישירות לאיכות ויציבות אותה התשתית, ללא הבדל בין גודל העסק או המגזרים והשווקים בם הוא פועל.

בישראל ישנן תשתיות מחשוב רבות - חלקן חדשות, חלקן מחודשות וחלקן ישנות - אך עד כה נחסרה מן המשק הישראלי נציגות מקומית של הקצה העליון והמקיף ביותר של תשתיות המחשוב: שלוחה מקומית של ענן ציבורי גלובלי מהקטגוריה העליונה. דאטה סנטר שהינו חלק מענן מסוג זה, להבדיל מדאטה סנטרים אחרים אשר כבר קיימים במשק הישראלי יהיה חריג בגודלו והיקפו. ההשקעה הנדרשת להקמתו הנה עצומה, שכן דאטה סנטרים המשתייכים לענן מקטגוריה זו מספקים יתירות עצומה הזמינה בכל עת, תוך שמירה ועמידה בסטנדרטים המחמירים ביותר בכל הנוגע לתהליכי איכות הניהול, התפעול אבטחה פיזית ובטחון מידע. אזור מקומי שכזה, יהווה פלטפורמה עסקית כלכלית מהמעלה הראשונה - גודלו העצום מבטיח את אותה יתירות קיצונית מחד, קרבתו הפיזית מבטיחה נגישות מקסימאלית וכל זאת בעלויות שהולכות וקטנות עם הזמן עקב חוקיות כלכלת הגודל: גודל התשתית העצום הוא זה שמייצר את החסכון.

בתשתית זו בדיוק עוסקת ההכרזה האחרונה של מיקרוסופט - לפתיחת אזור מקומי של Azure, שירות הענן הגלובלי שלה אשר פרוס על פני עשרות רבות של איזורים ומאות דטה סנטרים ברחבי העולם. מעבר לגודל ההשקעה החריג בהיקפו אשר נדרש על מנת לייצר את אותה יתירות קיצונית ועמידה בתקינה מחמירה, מדובר בקפיצת מדרגה טכנולוגית. על מנת לתמוך בכלל סוגי עומסי העבודה - טרנזקציוניים, אנליטיים ובינה מלאכותית, הדטה סנטר של מיקרוסופט Azure מכיל בתוכו מגוון עצום ועשיר של יחידות מחשוב, אחסנה ותקשורת אשר תוכננו לשרת עומסים טכנולוגיים לא רק בהיקפים ונפחים עצומים אלא גם מהדורות החדשים והמתקדמים ביותר - אשר זמינותם כיום בשוק הישראלי לצריכה כשירות הנה מוגבלת. שילוב זה של קידמת על ויתירות על, הם המייחדים את הענן שבקטגוריה זו.

בעוד היכולת לצרוך שירות ענן ציבורי מישראל איננה חדשה, ישנם מקרים רבים אשר דורשים כי המידע יעובד, ינותח וישמר בגבולות הארץ - דבר אשר מובטח רק בשלוחה מקומית של הענן. ענן מקומי גם יאפשר מהירות תעבורה מקומית גבוהה ועמידה יותר.

נקודה נוספת המבדילה את הדאטה סנטר הנה הקף ההשקעה בהגנה על כלל תשתיות המחשוב של Azure. מיקרוסופט משקיעה אלפי מתכנתים ומיליארדי דולרים כל שנה ביישום ופיתוח הגנות מפני מתקפות סייבר, ועומדת בסטנדרטים המחמירים ביותר בתחום. היקף ההשקעה העצום והמתמשך, ואשר חלקו מפותח במרכז הפיתוח הישראלי של מיקרוסופט, מהווה גורם משמעותי בבחירה זו. לא בכדי לקוחות עם דרישות האבטחה המחמירות ביותר בעולם בוחרים להשתמש בענן של מיקרוסופט עבור תשתיות המחשוב המשולבות שלהם. בכלל, ההשקעה במילוי וכיבוד תקינות שונות - מהגנת פרטיות מידע כגון GDPR דרך נגישות ועד לנושא האקולוגי כגון צריכת אנרגיה ופליטת פחמן - נשמרת ברמה הגבוהה ביותר תוך בחינה מתמדת ולרוב אף דחיפה אל מעבר לתקינה. כך לאחרונה הכריזה מיקרוסופט על כך שעד 2030 החברה כולה תהיה שלילית מבחינת פליטת פחמן ועד 2050 תחזיר את כל הפחמן שפלטה בשנות קיומה.

חשוב להבין כי הקמת אזור מקומי של ענן Hyperscale איננה השקעה חד פעמית, אלא השקעה מתגלגלת רב שנתית המבטיחה שהענן יישאר במצב של יתירות על וקדמת על באופן המשכי במרוצת השנים.

כאשר משלבים את יכולות האזור המקומי החדש של Azure עם יחידות מחשוב קצה ממשפחת Azure stack, ניתן להבנות סביבת מחשוב עסקית בלתי מוגבלת - מבוזרת או ריכוזית; מנותקת, מחוברת לעיתים או מחוברת באופן רציף; לכל סוגי עומסי העבודה וללא מגבלת יתירות זמינה - כל זאת כאשר המידע נשמר בארץ וזמין על בסיס תעבודה מקומית. מדובר בזינוק עצום קדימה באיכות והקיף תשתית המחשוב הזמינה בארץ, זינוק המתאפשר ומתבסס על המחויבות ארוכת השנים של מיקרוסופט ללקוחותיה ושותפיה בישראל. 

הכותב הוא מנהל חטיבת פיתוח לבינה מלאכותית, מדיה ו-Storage במיקרוסופט