מסתמן: בכלירמרק ידרשו להעלות את הריבית ליינות ביתן לכ-10%

הדד-ליין של יינות ביתן להשלמת העסקה עם כלירמרק מתקרב, אך בינתיים שוררת אי-ודאות בנוגע למתווה הסופי • לפי גורמים, מסתמן כי בקרן ידרשו להעלות את הריבית על ההלוואה לכ-10% • בנוסף, ל"גלובס" נודע כי המנכ"לים הפוטנציאליים התבקשו להכין תוכנית עבודה ואף נפגשו עם עובדים

פחות משבוע נותר למועד שבו רשת הקמעונאות שבבעלות נחום ביתן הצהירה כי תשלים בו את חתימת העסקה שתנסה לחלץ אותה מהמצוקה התזרימית שאליה נקלעה, ועדיין קיימת אי-ודאות בשוק בנוגע למתווה בו היא צפויה לצאת לדרך. ההערכות הן כי ייקח שבוע נוסף מעבר ללוח הזמנים שדווח על-מנת להשלים את העסקה.

לפי גורמים מעורים, מסתמן כי בקרן כלירמרק מבקשים לשנות את מתווה העסקה עליו דווח עד כה, שבמסגרתה הוסכם על ריבית של 6%-7%, לריבית גבוהה יותר בשיעור של כ-10%. ריבית בשיעור שכזה או דומה לו עשויה להכביד על החברה באופן משמעותי ולשפר את היכולת של הקרן להשתלט עליה בעתיד הנראה לעין.

עוד מעריכים אותם גורמים כי כלירמרק פועלת כדי להכניס עמה לעסקה גורמי מימון נוספים, וכי המימון שהקרן לבדה צפויה לתת יהיה נמוך מחצי מיליארד שקל.

בתוך כך, ל"גלובס" נודע כי המנכ"לים הפוטנציאליים התבקשו להכין תוכנית עבודה עבור קבוצת קמעונאות המזון ואף נפגשו בהקשר זה בשבוע שעבר עם עובדים בקבוצה במשרדיהם שבמתחם עזריאלי ראשונים. ככל הידוע, מדובר ביורם אייל, לשעבר סמנכ"ל הקמעונאות של פז, ומיכאל לובושיץ, שצפוי לסיים בחודש הבא את כהונתו כמנכ"ל יבואנית המזון הציבורית וילי פוד.

עוד נודע כי מי שיצר את החיבור בין כלירמרק לבין נחום ביתן הוא רו"ח גבי טרבלסי, אחד מנאמני מגה, שלפי הערכות צפוי לשמש כנציג של הקרן בדירקטוריון החברה, ככל שתיחתם עסקה בין הצדדים. 

רו"ח טרבלסי מסר ל"גלובס" בתגובה כי הוא "מכחיש שישמש נציג כלירמרק בדירקטוריון של יינות ביתן, ככל שתיחתם עסקה עמם".

גבי טרבלסי / צלם: תמר מצפי
 גבי טרבלסי / צלם: תמר מצפי

האם לאומי פרטרנס תחזור לתמונה?

כפי שכבר דווחנו, קרן כלירמרק ביקשה לצרף לעסקה שני גופים מימון נוספים: קרן קוגיטו וכן זרוע ההשקעות של בנק לאומי, לאומי פרטנרס, אולם בבנק התנגדו לעסקה. עם זאת, ברשת המזון עדיין יש גורמים שמקווים ומעריכים כי לאומי פרטנרס תשוב לשולחן. מלאומי פרטנרס נמסר בהקשר זה כי "כמדיניות אנו לא מתייחסים לעסקאות שאנחנו בוחנים, כמו גם לכאלה שאנחנו לא בוחנים".

לפי הערכות, מזכר ההבנות שנחתם עם קרן כלירמרק בסוף החודש שעבר מדבר על הלוואה בהיקף של כחצי מיליארד שקל, הכוללת גם רכיב שניתן להמרה ל-30% ממניות הרשת. הריבית בהלוואה מוערכת בשוק בכ-7%-6%, כשהרמה שלה נגזרת גם מהבטוחות שהקרן מקבלת, בדמות שיעבוד כלל נכסי יינות ביתן לטובתה. לפי אותן הערכות, ההסכם עם הקרן במתווה המקורי שלו אמור היה לכלול גם הכנסה של מנכ"ל חיצוני ונוכחות של נציגי הקרן בדירקטוריון החברה.

לפי ההודעה על חתימת מזכר ההבנות בין כלירמרק ליינות ביתן שפרסמה הקבוצה ב-30 בינואר, השלמת בדיקת הנאותות והחתימה על העסקה אמורות להתבצע עד סוף החודש הנוכחי.

בשבוע שעבר דווח לראשונה ב"גלובס" כי דוד סבן, מי שהוזכר לאחרונה כסמנכ"ל הכספים המיועד במקום סמנכ"ל הכספים הפורש של יינות ביתן, אייל ויינברג, חוזר בו מכוונתו להתמנות ומושך את המינוי. סבן טרם החל את עבודתו בקבוצה והמתין להתפתחויות בנוגע לעסקה עם הקרן, תוך שהוא מתנה את תחילת עבודתו במספר מהלכים עסקיים, וביניהם כניסת משקיע ושינוי ניהולי משמעותי.

הספקים הקטנים והבינוניים עוקבים 

במקביל, גם שוק המזון ממשיך לעקוב בדריכות אחר התנהלות הקבוצה השנייה בגודלה בשוק המזון בישראל (במונחי פריסת סניפים), ובראשו הספקים הקטנים והבינוניים. בתחילת החודש הבא תידרש יינות ביתן להעביר תשלום נוסף עבור חודש דצמבר לאותם ספקים שלפי שעה מתמודדים עם פיגורי תשלומים שמגיעים עד לפרק זמן של חודש וחצי על התשלום לחודש נובמבר.

מיינות ביתן נמסר בתגובה: "אנו מודיעים לעניין הגובר ברשת, בנו ובעסקה עם הקרן. הנבירה והניסיון לקבל מידע ולדווח על כל דבר, בין אם נכון או לא נכון, לא יקדם אף אחד מהצדדים. בינתיים נבקש שתתנו לנו לעבוד לקידום העסקה והצלחת הרשת".