יונייטד ולופטהנזה בוחנות רכישת 45% מחברת התעופה TAP אייר פורטוגל

בדרך לעסקת ענק בענף התעופה? לפי פרסומים בתקשורת בפורטוגל, שתי החברות מנהלות מו"מ לרכישת 45% מהבעלות על החברה מידי המייסד שלה • ב-50% מחברת התעופה מחזיקה ממשלת פורטוגל, וב-5% הנותרים מחזיקים עובדי החברה

מטוס של TAP אייר פורטוגל / צילום: שאטרסטוק
מטוס של TAP אייר פורטוגל / צילום: שאטרסטוק

בדרך לעסקת ענק בענף התעופה? יונייטד איירליינס ולופטהנזה בוחנות רכישת 45% מחברת התעופה הפורטוגלית TAP אייר פורטוגל.

לפי פרסומים בתקשורת בפורטוגל, שתי החברות מנהלות משא-ומתן לרכישת 45% מהבעלות על החברה מידי המייסד שלה. ב-50% מחברת התעופה מחזיקה ממשלת פורטוגל, וב-5% הנותרים מחזיקים עובדי החברה.

TAP נמנית על ברית התעופה סטאר אליאנס, בדומה ללופטהנזה וליונייטד. ב-2019 הפסידה החברה 105.6 מיליון אירו ונימקה את ההפסד, בין היתר, כפועל יוצא מהתחדשות צי המטוסים שלה. בשנה זו החברה הטיסה 17.1 מיליון נוסעים - גידול של 8% לעומת 2018. מאז 2015 זינקה החברה ב-60% בתנועת הנוסעים דרכה. צי המטוסים של TAP מונה 69 מטוסי איירבוס ו-21 מטוסי ATR בחברת TAP Express.

ללופטהנזה, TAP תוכל לספק כניסה ישירה לשוק בדרום אמריקה, שבו היא דומיננטית בטיסות ישירות מאירופה. גם ליונייטד איירליינס יש אינטרס דומה, כשהיא מצידה תוכל לחזק את אחיזתה בשוק התעופה באמריקה הלטינית, שבו היא משתפת פעולה עם החברות אביאנקה ו-COPA (גם הן חברות בסטאר אליאנס). נזכיר כי TAP מפעילה טיסה יומית מישראל לליסבון.

בתוך כך דווח כי חברת התעופה הרומנית Tarom תקבל סיוע ממשלתי בהיקף של 37 מיליון אירו כהלוואה לתקופה של שישה חודשים. נציבות האיחוד האירופי אישרה את בקשת הממשלה לסייע לחברה הלאומית של רומניה.

Tarom נקלעה לקשיים תזרימיים אותם היא נימקה בין היתר בחוסר יעילות, שנובע גם מצי מטוסים מיושן הכולל 26 מטוסים צרי-גוף שגילם הממוצע הוא 16.5 שנים. הלוואה תעניק לחברת התעופה אוויר להמשך פעילותה, ובחלוף שישה חודשים היא תצטרך לספק לממשלה דוח על השימוש שעשתה בכסף שקיבלה ולהחזיר את ההלוואה.