אלון בלוך גייס 48 מיליון דולר כדי לספק חוות דעת רפואיות

חברת K פיתחה אפליקציה שנותנת חוות דעת ראשוניות • המטרה: לספק ידע לחולים, להוריד נטל מהרופאים ולייעל את מערכת הבריאות

 

בריאות דיגיטלית / צילום: שאטרסטוק
בריאות דיגיטלית / צילום: שאטרסטוק

חברת K-Health, שמאפשרת למשתמשים לקבל חוות דעת ראשונית באמצעות אפליקציה, הודיעה על גיוס של 48 מיליון דולר בהובלת קרנות 14W ומנגרוב. בסך הכל גייסה החברה עד כה 97 מיליון דולר. בסבב השתתפו גם המשקיעים הקיימים של החברה - ענקית הביטוח Anthem, פריימירי ונצ'רס, מקס ונצ'רס, בוקס ונצ'רס, קומקאסט ו- Lerer Hippeau.

K-Health הוקמה בסוף 2016 על ידי הישראלים אלון בלוך, ישראל רוט ורן שאול. החברה פיתחה טכנולוגיה מבוססת בינה מלאכותית על מנת לספק למשתמשים חוות דעת ראשוניות, מדויקות ככל שניתן, על בסיס אבחנות שקיבלו חולים בעלי מאפיינים דומים. לאחר קבלת האבחון, יש לחולה אפשרות להתייעץ גם עם רופא. K מעסיקה 110 עובדים בניו יורק ובתל אביב, בהם כ-20 דוקטורים, 30 מדעני נתונים ואנשי בינה מלאכותית, 40 מהנדסים, 20 אנשי מוצר, שיווק וכו'.

בשנה שעברה הודיעה החברה על שיתוף פעולה עם Anthem, שמשתמשת באפליקציה שלה וכן מספקת לה מידע רפואי על 41 מיליון אמריקאים. בארץ יש ל-K שיתוף פעולה עם קופת חולים מכבי, שסיפקה לה גישה למאגר נתונים אנונימי נרחב של תיקים רפואיים, תוצאות מעבדה וכו', של כ-20 שנה.

אבחון דרך האפליקציה מאפשר לחסוך זמן וכסף, וכן להימנע מהידבקות במחלות בקופת החולים או במיון. לצד זאת, המערכת היא תחליף לחיפוש בגוגל, שלא מספקת מידע מדויק ומותאם לגולש. "גוגל אומר שיש לך בעיה כרונית כשאתה מתעטש. המערכת שלנו עושה אבחון בהתאם למאפיינים שלך ושל אנשים דומים לך", אומר בלוך. "השיחה שהמשתמש עשה עם האפליקציה עוברת לרופא והוא יכול לטפל בו תוך דקות ולפתור 90% מהבעיות שלו. זה יוריד את העומס על הרופאים כי אנשים לא יגיעו לשווא, הרבה פעמים אנשים צריכים ייעוץ או מרשם, או פשוט להמתין כמה ימים".

האפליקציה של K היא חינמית בעבור קבלת חוות דעת ראשוניות, אך היוועצות עם רופא עשויה להיות בתשלום. ל-K יש שני מודלים עסקיים - הראשון הוא שיתוף פעולה עם חברות כמו Anthem שמציעות ללקוחות שלהם את האפליקציה; השני הוא הצעת שירותי רפואה על ידי רופאים ש-K מעסיקה. בשני המקרים הרופאים מספקים לחולים מרשמים, הפניות לבדיקות מעבדה או למיון. בחברה מדגישים כי הם מצליחים להוזיל את שירותי הרפואי ב-80%.

בלוך מציין כי "יש יתרון נוסף שקבלת חוות דעת באמצעות אפליקציה - אף פעם אין לה יום ארוך או שהיא צריכה לרוץ הביתה והיא לא משתעממת כי ראתה 500 מקרים דומים בחודש האחרון. בנוסף, רופא, במיוחד רופא משפחה, צריך ללמוד כל הזמן דברים חדשים, אבל רק מעטים מהם רלוונטיים לו. אם יבוא חולה עם משהו לא ברור, לא יהיה לו את הזמן לפנות שלוש שעות כדי ללמוד, אז הוא ישלח למומחה וזה ייקח כמה חודשים".

בלוך התייחס גם לתועלת הרחבה מטכנולוגיה כזאת. "למערכת בריאות יש שיקולים נוספים, למשל כספיים, ולכן מתקבלות החלטות שפונות למכנה משותף רחב, למשל לגבי כמה מכונות מסוימות פרוסות ברחבי הארץ ואיפה. ואנחנו רוצים שלאנשים תהיה את האפשרות לדעת שיש בפניהן אפשרויות נוספות, אולי אפילו לרכוש מכונה לעצמם. אני רוצה שלאנשים יהיה את הידע והיכולת לנהל את הסיכונים שלהם בעצמם ובשביל זה הם צריכים ידע".

גם ענקיות הטכנולוגיה, בראשן חברות גוגל ואמזון, רואות הזדמנות בתחום הבריאות הכולל מידע רב על האוכלוסייה, אך בלוך לא מתרגש מכך. "הענקיות זה לא הסיכון המרכזי, הן בטוח ייכנסו. אבל למשל ליברה (המטבע הדיגיטלי שמפתחת פייסבוק - ע"ז) זה רעיון מצוין, אבל אף אחד לא ייתן לפייסבוק לעשות את זה".

בנוגע לסוגיית הפרטיות אמר בלוך כי "המודלים שלנו הוא לא אנשים, אלא המודלים. אנחנו כמובן צריכים להשקיע באבטחה. אתם משקיעים בזה הרבה כסף. המידע נשמר בענן אבל אנחנו עושים הרבה כדי לשמור אותו בצורה מוגנת".