יום הבוחר: הקורונה היא חלומו של יצרן הפייק ניוז

בוועדת הבחירות הודיעו כי יפעלו למניעת פייק ניוז, כולל הפעלת השב"כ - אבל האמת היא שקשה לראות כיצד ניתן יהיה למנוע מראש את שיבוש הבחירות

קלפי / צילום: רויטרס, Ammar Awad
קלפי / צילום: רויטרס, Ammar Awad

עם הלשון בחוץ ועם בוחרים מותשים מריבוי מסרים, גימיקים חוזרים והקלטות שנשמרו לרגע האחרון, מגיעים המועמדים ליום הבוחר השלישי ברצף תוך שנה. המרוויח הגדול מהבחירות בינתיים הוא מארק צוקרברג: יותר מ-30 מיליון שקל על חשבון הבוחרים עצמם השקיעו עד כה המועמדים בקמפיינים בפייסבוק בלבד בשלוש מערכות בחירות.

המיאוס הכללי של הבוחרים בא לידי ביטוי בזירות הדיגיטליות בחוסר עניין מופגן - למעט אולי הימים האחרונים. הרשימות פעלו בהתאם: אם בבחירות הראשונות הוקצו משאבים גדולים בזירות הדיגיטליות שניים-שלושה חודשים לפני, ובבחירות השניות כמה שבועות לפני יום הבוחר - הרי שהפעם שמרו הרשימות את מסת התקציבים לימים האחרונים באמת, מתוך הבנה שעד אז המסרים לא יזכו לקשב הרצוי. אפשר רק לדמיין איך זה ייראה, אם וכאשר, בבחירות רביעיות.

לנוכח התיקו הפוליטי הנצחי כמעט, ברור לחלוטין כי מה שיכריע, אם יכריע, את הבחירות הללו הוא שיעור ההצבעה. במצב עניינים כזה, קיימת סכנה ברורה ומיידית - ולא ערטילאית - כי ייעשה ניסיון להשיג הכרעה גם בסיועו הפאסיבי של וירוס הקורונה. ובמילים אחרות: יש לקחת ברצינות מרבית את האזהרות של ועדת הבחירות המרכזית מניסיונות להפצת פייק ניוז סביב וירוס הקורונה - כלומר, הפצת שמועות מבוססות מיקום בעניין הימצאות וירוס הקורונה בקלפי זו או אחרת.

הקורונה במובן הזה היא חלומו של יצרן הפייק ניוז. די לראות את הפחד המתפשט כאש בשדה קוצים סביב דיווח, אמיתי או חצי אמיתי, על גילוי חולה קורונה במוקד זה או אחר, כדי להבין את פוטנציאל הפייק ניוז. באור-יהודה נרשמה פאניקה כללית עם גילוי דבר מחלתו של בעלי סניף הפיראט האדום; באשדוד יצרו תלמידים בהלה כאשר הפיצו בוואטסאפ שמועה שתלמיד אחר נדבק בקורונה, כדי להרחיקו מחבריו; ובעיר אחרת הורים מסרבים לשלוח ילדיהם לבית הספר בגלל דיווח על ילדה ששבה מאיטליה.

אם מתעלמים מכך שמדובר בעבירה על החוק וגם מהפן המוסרי, הרי שפייק ניוז סביב הקורונה עשוי להיות כלי נשק אפקטיבי במיוחד בקרב על שיעורי ההצבעה. כל מה שצריך, ממש כמו במערכון ב"ארץ נהדרת", הוא הפצת שמועה מבוססת מיקום על הימצאו של נשא או חולה, או חשוד כנשא, ליד קלפי מסוימת שבה חפץ מי שחפץ לפגוע בשיעורי ההצבעה. המשימה לא מסובכת: ניסוח מסר קצר ומבהיל בוואטסאפ, העברתו הלאה - וזהו. את היתר תעשה ההיסטריה סביב הקורונה בעצמה כמעט.

בוועדת הבחירות הודיעו כי יפעלו בכל הכוח למניעת פייק ניוז, כולל הפעלת השב"כ - אבל האמת היא שקשה לראות כיצד ניתן יהיה למנוע את שיבוש הבחירות במצב עניינים כזה מראש. במערכת בחירות שבה נשברים הכללים כל פעם מחדש - מתקפת פייק ניוז סביב הקורונה נשמעת לא בלתי סבירה - ואין באמת דרך למנוע אותה. כל חכמה בעניין הזה - תהיה ככל הנראה חכמת הבדיעבד. אם אכן יתקבלו דיווחים על פעילות מאסיבית שכזו במהלך יום הבחירות, הרי שהבוקר שאחרי צפוי רק להחמיר את המשבר השלטוני במדינת ישראל. 

הכותב הוא מומחה לשיווק בדיגיטל