צ'ק אין | ניתוח

תשכחו מחופשה ברומא: צעד אחר צעד - איטליה נמחקת ממפת התיירות העולמית

תסריט הבלהות מתממש: לצד ההשלכות הכספיות לתיירים שמבטלים את חופשתם בארץ המגף, באיטליה מזהירים מקריסת הענף שאמון על 13% מהתמ"ג של המדינה • ובישראל? ירידה של 40% בהזמנות לאיטליה, שעל חשבונה באה התעניינות גוברת ליעדים חלופיים

הקולוסיאום שומם / צילום: Alessandra Tarantino, Associated Press
הקולוסיאום שומם / צילום: Alessandra Tarantino, Associated Press

מישהו עוד זוכר את גל האנטי-תיירות של האיטלקים שמחו נגד תיירים שמציפים את מדינתם? מאבן שואבת לתיירים מכל העולם, וירוס הקורונה הפך את איטליה למדינה מוקצית תיירותית. לצד ההשלכות הכספיות לתיירים שמבטלים את חופשתם בארץ המגף, באיטליה מזהירים מקריסת ענף שאמון על 13% מהתמ"ג של המדינה.

ב-2018 ביקרו באיטליה 63.5 מיליון תיירים. נתוני 2019 עדיין לא סוכמו, אבל הם משקפים מגמת עלייה שהייתה אמורה להמשיך גם ב-2020. ההכנסות של ארץ המגף מתיירים הגיעו ל-42 מיליארד אירו בשנה. מס התייר שהפרישה התעשייה הזו לממשלה נאמד בכ-600 מיליון אירו ב-2019, כשהוא תקף בערים בהן רומא, מילאנו, פירנצה וכמובן ונציה.

המספרים המרשימים הללו מתרסקים יחד עם התפשטות וירוס הקורונה באיטליה, על 2,036 החולים המאובחנים ו-52 המתים שבה - הרחק ממדינות אירופה האחרות. צרפת למשל עם 191 חולים מאובחנים, וגרמניה עם 165.

לצד אזהרות של עוד ועוד מדינות שלא לבקר באיטליה, חברות תעופה מבטלות טיסות בזו אחר זו, ותיירים ששריינו חופשות במדינה, מבטלים. בימים האחרונים עולות לרשתות תמונות של אתרי תיירות שוממים.

הזינוק של איטליה במעלה הטבלה העולמית למספר הנדבקים בווירוס הקורונה היה בבחינת "גיים צ'יינגר" גם עבור התייר הישראלי. ממחלה שנמצאה "אי-שם" בסין ובמדינות אסיה, הווירוס הגיע למרחק של 3 שעות טיסה והפיל מכה על הענף, בתזמון אומלל של שיאי הנסיעות לחו"ל בפסח ולקראת החופש הגדול עם גל של ביטולי טיסות ועוצר הזמנות עתידיות.

מדינה אהובה על התייר הישראלי

איטליה היא מדינה אהובה על התייר הישראלי: בסיכום 2019 של רשות שדות התעופה היא דורגה כשלישית בתנועת הנוסעים מישראל. ארה"ב ניצבת בראש הרשימה; אחריה טורקיה, בעיקר כיעד ביניים; ושלישית כאמור איטליה עם תנועה של יותר מ-1.53 מיליון נוסעים בטיסות בינלאומיות מנתב"ג - מספר זה שיקף עלייה של 7% לעומת השנה הקודמת, כשאיטליה אף עברה את צרפת.

"את פסח אפשר להגיד שגמרנו", אומר גורם בענף. "זו מכה של ממש. יש לנו ביטולים של נופשונים - זה התחיל מאיטליה, אבל לא רק. אנחנו מקווים שבחודשיים הקרובים יימצא פתרון, ונוכל לפצות על המשבר בחופשות קיץ".

"מימים של פריחה ותכנון של פרויקטים ומאות הזמנות לעונה, בפרק זמן של 10 ימים ירדנו ממאה לאפס", אומר בעלי חברת הנסיעות סולו איטליה, יאיר די קסטרו. "נמחקו לנו כ-1,500 הזמנות עתידיות של נוסעים. זו צניחה חופשית שאתה יודע היכן היא התחילה, אבל אתה לא יודע מתי זה יגמר".

מזה 23 שנים שחברת סולו איטליה מציעה חופשות לאיטליה בלבד במתכונת של טיולים מאורגנים ובמתכונת של טיולי תמריץ לחברות וארגונים. "גם אם משרד הבריאות ירגיע ויגיד שאפשר לחזור לשגרה, ואין בידוד, אני מאמין שההתאוששות לא תהיה מיידית. כיום אנחנו עובדים על 2021, כשהמטרה היא לשרוד את 2020. מנגד, אנחנו אופטימיים ולא נשברים, כי אנחנו יודעים שאיטליה תחזור למפה, מפני שהמותג שלה חזק יותר מאשר המשבר הזה".

לפי יניב שולנדפרי, מבעלי אתר הזמנות כרטיסי הטיסה אליס, השינוי הדרמטי הגיע עם הודעת משרד הבריאות שהמליצה שלא לטוס כלל מחוץ לישראל, כאשר מצבה של איטליה חמור יותר, שכן היא חלק מ"הרשימה השחורה" של המדינות שהחוזרים מהן צריכים לשהות שבועיים בבידוד.

גם שולדנפרי טוען כי עונת הפסח "נמחקה", אך הוא מציין התעוררות מסוימת להזמנות רחוקות; "יש צניחה אבסולוטית בהזמנות, אבל אנחנו רואים הזמנות עתידיות ליעדים כמו לונדון וניו יורק וגם לאיטליה. מחירי הטיסות זולים כיום בכ-30%, כשחברות התעופה מחפשות פחות להרוויח ויותר לשרוד".

גורם אחר בענף אישר ירידה של 40% בהזמנות לאיטליה, שעל חשבונה באה התעניינות גוברת ליעדים חלופיים דוגמת יוון, גיאורגיה, בולגריה וטורקיה. גם הוא סבור כי ההמלצה הגורפת לנסיעות היא שהובילה לעצירה בהזמנות מחד ולמודעות גוברות מאידך. לדבריו, "אנשים בודקים ברמה נקודתית היכן מקור הווירוס במדינות השונות, ועל סמך זה בוחנים לאן לטוס. בנוגע לאיטליה - למרות שהמוקד מתייחס לצפון המדינה, יש חשש לטוס לכל חלקיה".

מגרשים תיירים ומבטלים טיסות

מאז זליגת הקורונה לאירופה, כ-1,800 אזרחי איטליה עזבו את ישראל. מאות ישראלים שחזרו מאיטליה נמצאים בבידוד, כאשר רוב הנדבקים בישראל הם כאלה ששבו מאיטליה בעת האחרונה - גם הנתון הזה מרחיק את איטליה מהתכנון לחופשה עתידית. לצד התיירים שעזבו את ישראל, מאות סורבו בכניסתם לישראל ונאלצו לשוב על עקבותיהם בו-במקום.

איטליה היא אחת מעשר מדינות המקור הבולטות לתיירות נכנסת בישראל: ב-2019 ביקרו בישראל כ-200 אלף תיירים מאיטליה - מספרם עלה בשנים האחרונות, ויש להניח כי השנה הגידול הזה ייעצר יחד עם בלימת התיירות הנכנסת משאר המדינות.

עוד ועוד מדינות מזהירות את אזרחיהן שלא לנסוע ליעדים בצפון איטליה, ועשרות חברות תעופה מבטלות טיסות לאיטליה: בשבוע שעבר עצרה אל על את טיסותיה ל-4 ערים באיטליה. חברת התעופה אליטליה צמצמה את פעילותה בקווים לישראל ב-75% וירדה לטיסה יומית אחת במקום 4 טיסות יומיות בשגרה. רינאייר, חברות הלואו קוסט הגדולה באירופה, הודיעה על קיצוץ של 25% בלו"ז הטיסות שלה - בעיקר ליעדים באיטליה (בין 17 למרץ ועד 8 באפריל). איזי ג'ט, וויז אייר, טורקיש איירליינס ובריטיש איירוויז כבר ביטלו או צמצמו טיסות לאיטליה, וגם חברות התעופה האמריקאיות הודיעו על ביטול טיסות, בהן דלתא ואמריקן איירליינס שהשהו את טיסותיהן למילאנו בגלל "צניחה בביקוש" שבאה בעקבות אזהרת מסע שהוציאה ארה"ב לחבל לומבארדיה באיטליה (אזהרה בדרגה 4 שמשמעה: יש להימנע מנסיעות ליעד).

גם הניסיון של האיטלקים להרגיע את הפאניקה סביבם לא הועיל: שר החוץ של איטליה, לואיג'י די מאיו, מחה נגד דיווחים כוזבים במדינות שונות שלטענתו מסבים נזק לאיטליה יותר מאשר הווירוס עצמו. "אם אנחנו מאפשרים לילידם שלנו ללכת לבתי הספר, תיירים יכולים להרגיש בנוח לבקר באיטליה", אמר, כשהוא מזכיר כי באיטליה יש יותר מ-7,000 ערים כשרק עשרות מהן נפגעו מהווירוס.

הניסיון הזה לא ממש עוזר: לפי פרסומי לשכת התיירות האיטלקית, 90% מהתיירים שתכננו לבקר באיטליה בחודש מרץ, ביטלו את ביקורם. ברשות התיירות המקומית העריכו כי מדובר בנזק של 200 מיליון אירו לחודש אחד (מספר שאינו כולל את ההוצאות של התיירים מסביב, מסעדות, קניות, מוניות וכו').

ברשות אף הגדירו את משבר הקורונה כמשבר השחור ביותר בענף התיירות, שממדיו כבר כעת גדולים בהרבה מממדי המשבר שהגיע בעקבות אסון התאומים ב-2001. ההערכות הקודרות הן שאם המשבר הזה לא ייעצר, ענף התיירות - שאחראי כאמור על 13% מהתמ"ג האיטלקי - ישקע. אלפי עסקים קטנים לא ישרדו, מזהירים ברשות התיירות האיטלקית, וזאת אם לא תוענק לענף התיירות תמיכה משמעותית שתכלול גם סולידריות מטעם האיחוד האירופי.