דעה: בבחירות 2020 החרדים רוצים להשתלב, אבל לא להשתנות

החברה החרדית רוצה לשמר את אורח חייה לפי אמונתה והשקפת עולמה, אבל עדיין שיראו בה חלק • רוצים להיות חלק, אבל מבקשים שיתנו לנו לעשות את זה בדרך שלנו

תלמידים חרדים / צילום: shutterstock
תלמידים חרדים / צילום: shutterstock

עוד לפני פרסום תוצאות האמת של סבב הבחירות הנוכחי, כבר ניתן להכריז על הפסד בטוח למדינת ישראל. מערכת הבחירות האחרונה תיזכר כנקודת שפל בקורותיה הפוליטיים של ישראל. היא תיזכר כמערכה שבה הותר הרסן לשיסוי בין מגזרים, להרחבת הקרעים בעם ולזלזול מעורר חלחלה בכל הקשור לזהותה של המדינה היהודית. כנראה שיש מי שדואג שהמצב היהודי של המדינה יהיה זהה לפחות למצבה הדמוקרטי.

אבל למרות ההפסד במישור החברתי, במישור הפוליטי יש מי שהרוויח מכל הסיפור הזה. אם בסבבים הקודמים מפלגת 'כחול לבן' נשאה את דגל הממשלה החילונית והליכוד ניסה להעביר את חוק המצלמות במגזר הערבי, בסבב האחרון משהו השתנה. כחול לבן כבר לא הסיתו נגד חרדים, והליכוד עבר לקמפיין ממוקד בערבית וכנס בחירות בטמרה בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו. בסבב הנוכחי דווקא המיעוטים, אלה שזוכים בימים כתיקונם לכמות ההסתה הגדולה ביותר, הפכו לחלק אינטגרלי מהפוליטיקה הישראלית. כולם הבינו שהיציאה מהפלונטר הפוליטי עוברת דרך המגזרים.

לעומת המישור הפוליטי שהחברה החרדית בהחלט מצטיינת בו, במישור החברתי היא ספגה מהלומות קשות. הקמפיין האגרסיבי שנוהל מולם, גם אם לא הניב את התוצאות שליברמן רצה, יצר סדקים נוספים במרקם החברתי של ישראל. גם אנשים שלא הצביעו לו יודעים לצטט את הססמאות הקבועות על כך שהחרדים לא עובדים, לא משרתים ולא משתלבים. באופן אישי אני נחשף לתגובות קשות, כאשר לפני שבועיים קיבלתי תגובה כי 'בתור סבון כבר הייתם מועילים יותר'. השיח הזה מחלחל בין אם רוצים בכך ובין אם לא.

הדרישה מהמיעוטים היא להיות חלק בלתי נפרד מהחברה ולא רק מהפוליטיקה. להשתלב בעולם האקדמיה, להעשיר את תכניות הלימודים בבתי הספר היסודיים ולהגביר את הנוכחות בשוק העבודה. רוצים לראות אותנו 'משתלבים', אבל למעשה אף אחד לא באמת רוצה שנשתלב. חרדים רבים, בבואם להתקבל למקומות עבודה, נתקלים בקשיים לא מעטים בדרך. זו עובדה.

בנוסף, עולם הלימודים לא עושה הנחות לחרדים שכן רוצים לרכוש השכלה גבוהה ולפרנס את משפחתם. לא מעט מאבקים התקיימו בשנים האחרונות על כיתות לימוד בהפרדה, אך גורמים שונים שמלינים על כך שהחברה החרדית נעדרת השכלה לא מאפשרים את זה למרות שמדובר במוסדות ייעודיים לחרדים. כלומר, גם רוצים שנשתלב וגם רוצים להכתיב לנו את הדרך.

גורמים במשרדים ממשלתיים אמרו לא פעם שיותר חשוב להם לראות חרדים בכיתות מעורבות, מאשר חרדים שמשתלבים בעולם האקדמיה. אם המחיר של כיתות מעורבות שווה לבג"ץ את הנזק הכלכלי והחברתי של מאות סטודנטים חרדים פוטנציאליים, כל הדיבורים על השתלבות הם קשקוש אחד גדול. המטרה היא לחנך את הציבור החרדי מחדש, לכפות עליו אורח חיים בניגוד לאמונתו ואז גם להתלונן שהוא לא משתלב. זה בדיוק מה שהחרדים חוששים ממנו.

מצטער חברים, זו לא הדרך להשתלבות. החברה החרדית רוצה לשמר את אורח חייה לפי אמונתה והשקפת עולמה, אבל עדיין שיראו בה חלק. אנחנו רוצים להיות חלק, אבל מבקשים שיתנו לנו לעשות את זה בדרך שלנו. המציאות הוכיחה שבכל פעם שהייתה התערבות של פוליטיקאי באורח החיים החרדי, המגזר כולו לקח כמה צעדים לאחור. אם רוצים שנשתלב בשוק התעסוקה, לפחות שלא יפריעו בדרך. רק כך תוכל מדינת ישראל לצעוד קדימה, לאחות את הקרעים ולהבטיח עתיד טוב יותר. חייבים להתקדם. 

הכותב הוא עיתונאי בעיתון החרדי "משפחה"