הכירו את החברה שמחסלת וירוסים ונמצאת במחיר חיסול

מפולות בשווקים כמו בשבועות האחרונים מייצרות הזדמנויות השקעה, בוודאי במגזרי הפארמה והביוטכנולוגיה, ובעיקר אם נלווה תמחור אטרקטיבי • שילוב מושלם כזה מצוי לדעתנו בחברת Gilead Sciences, המתמחה בטיפול במחלות זיהומיות וויראליות, בנוסף לפיתוח טיפולים בסרטן

מטה גיליאד בקליפורניה / צילום: Eric Risberg, Associated Press
מטה גיליאד בקליפורניה / צילום: Eric Risberg, Associated Press

בהלת נגיף הקורונה עלתה בשבועות האחרונים גם לראש סדר היום של המשקיעים, בתור גורם עיקרי של חוסר ודאות, המטלטל את השווקים הגלובליים. לאחר שעשרות אלפים מתושבי סין נדבקו בנגיף, ולמעלה מ-3000 מתוכם נפטרו, הנגיף מתפשט לאחרונה גם למדינות נוספות, לא רק במזרח הרחוק כי אם גם באירופה, וידוע גם על מקרים באזור אמריקה. החשש מהתפשטות הנגיף, שטרם המציאו טיפול עבורו, הוביל בימים האחרונים לנפילות חדות בבורסות בעולם, כאשר המשקיעים מממשים רווחים בשוק המניות ועוברים לאפיקי השקעה בטוחים יותר, כמו שוק האג"ח או זהב.

מפולות בשווקים מייצרות כידוע הזדמנויות השקעה, והשאלה היא אילו חברות עשויות ליהנות מהמצב הנוכחי. מגזרי התרופות והביוטכנולוגיה עשויים להתאים לתזת השקעה זו, הן בשל האופי הדפנסיבי של סקטורים אלה והן בשל הפוטנציאל שטמון בהתמודדות העתידית של העולם עם הנגיף החדש. וכמובן, אם כל התכונות האלה באות גם בתמחור אטרקטיבי, הרי שייתכן כי מדובר בהזדמנות השקעה מעניינת.

שילוב מושלם של כל הדברים הללו מצוי לדעתנו בחברת Gilead Sciences  (סימול: GILD), חברת ביוטק מובילה המתמחה בטיפול במחלות זיהומיות וויראליות, כגון מחלות איידס וצהבת, בנוסף לפיתוח טיפולים בסרטן. החברה נמנית בין חברות הביוטכנולוגיה הוותיקות והרווחיות ביותר, אשר הצליחה לאורך זמן להגיע למובילות שוק בטיפול מחלות כרוניות בעלות תפוצה רחבה, תוך השגת שיעורי צמיחה ורווחיות גבוהים. לאחר שהגיעה למעמד מוביל בטיפול במחלת האיידס, נכנסה Gilead באמצעות רכישת חברת Pharmasset ב-2011 לתחום התרופות לטיפול בצהבת C והפכה לשחקנית המובילה בתחום זה, עם גידול משמעותי בהכנסות אל רמה של למעלה מ-30 מיליארד דולר. ואולם, בחמש השנים האחרונות התהפכה מגמת הצמיחה של החברה בתחום הצהבת, בעקבות כניסת מתחרות חדשות לשוק זה, והיא רשמה ירידה בהכנסות וברווחיות מרמת השיא של שנת 2015, מה שהוביל לירידה ניכרת ברמת התמחור של המניה.

בשנתיים האחרונות התייצבה פעילות Gilead על רמת הכנסות שנתית של כ-22 מיליארד דולר, רווח תפעולי של כ-11 מיליארד דולר ורווח נקי של כ-6.60-6.70 דולר למניה. חשוב לציין כי מתוך מחזור הכנסות זה, מהוות המכירות של כלל התרופות לשוק הצהבת התחרותי נתח קטן של כ-11% בלבד, זאת בהשוואה לנתח של כ-60% מההכנסות ב-2015, שנת שיא המכירות של תרופת Sovaldi לטיפול בצהבת, שנמכרה אז בבלעדיות. מכאן, שהסיכון להמשך דעיכת המכירות בתחום זה ירד באופן משמעותי.

עיקר פעילותה של GILD מתמקדת כעת בתחום הטיפולים באיידס (HIV), תחום שהכניס אותה לרשימת חברות הביוטכנולוגיה המובילות. תחום זה מניב נתח של כ-80% מסך הכנסות החברה, המנהלת בהצלחה את המעבר בין דורות מוצריה, ממוצרים ותיקים כגון Truvada ,Atripla ו-Viread, שנמצאים כעת במסלול דעיכה עם חשיפה לתחרות גנרית, למוצרים חדשניים כגון Genvoya , שהציגה התקדמות בשנתיים האחרונות והגיעה לנפח מכירות של כ-4 מיליארד דולר בשנה, או Biktarvy, תרופה שהחלה להימכר רק ב-2018 וכבר ברבעון האחרון (רביעי של 2019) חצתה את רף המכירות של 1.5 מיליארד דולר, כשהיא מזנקת לנתח של כ-30% מסך מכירות החברה.

עשויה להתגייס למאמצי הטיפול בקורונה

בנוסף לשתי קבוצות של תרופות אנטי-ויראליות, איידס וצהבת, בונה GILD בשנים האחרונות צנרת מוצרים חדשים, בהובלתו של המנכ"ל החדש, שהגיע לחברה לפני קצת יותר משנה. המנכ"ל הגיע מתפקיד מנכ"ל Roche , חברת התרופות המובילה באירופה ובעלת מעמד מוביל בתחום טיפולים בסרטן, ותורם את ניסיונו הרב על מנת להפוך את GILD לשחקנית מובילה בשוק האונקולוגיה העצום. אחת מהרכישות שביצעה החברה בתחום האונקולוגיה היא של חברת Kite Pharma הישראלית ב-2017. זו קיבלה אישור FDA (רשות התרופות האמריקאית) לתרופת Yescarta, המטפלת במחלת הסרטן באמצעות טכנולוגיית CAR-T החדשנית, וב-2019 הניבה הכנסות של כ-450 מיליון דולר וצפויה להגיע להכנסות של מעל 2 מיליארד דולר בשנים הקרובות. צנרת מוצריה של Gilead כוללת בנוסף טיפולים במחלת כבד שומני (NASH), דלקת פרקים ועוד.

היעדר צמיחה בשנים האחרונות, עקב ירידה חדה במכירות לתחום הצהבת, לצד בניית צבר מוצרים חדשים, הוביל לפסימיות יתר בקרב המשקיעים כלפי מניית GILD, והוביל אותה לתמחור במכפיל רווח של 10 לתחזית 2020 - בין הנמוכים במגזר הביוטכנולוגיה, סקטור הבריאות ושוק המניות הכללי. להערכתנו, תמחור נמוך זה אינו משקף כראוי את פוטנציאל הצמיחה בתחומים החדשים, כאשר התפשטות נרחבת של נגיף הקורונה עשויה לשמש קטליזטור פוטנציאלי נוסף למניית GILD.

לפי הודעת מכון הבריאות הלאומית של ארה"ב (NIH), גוף מחקר של משרד הבריאות האמריקאי, שפורסמה בימים האחרונים, תרופת Remdesivir של GILD נמצאת בניסויים קליניים עבור טיפול בנגיף הקורונה COVID-19, לאחר שהציגה הצלחה בטיפול במחלות ויראליות דומות כגון SARS ו-MERS. כמובן, בשלב זה מוקדם עדיין לדעת באשר לתועלת התרופה בטיפול בקורונה, אך אין ספק כי פוטנציאל להתפתחות כזו אינו מגולם בתמחור הנוכחי הנמוך של מניית GILD, המדורגת "תשואת יתר" עם מחיר יעד של 80 דולר, בהתבסס על מכפיל 11 לתחזית 2021 (עדיין דיסקאונט לממוצע הענפי). 

הכותב הוא אנליסט האקוויטי הבכיר בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם