מרוויחה מהקורונה: מחזורי הקניות של הישראלים באמזון זינקו ב-63%

זאת בפברואר 2020 בהשוואה לפברואר 2019, לצד ירידה דרמטית של 73.4% במחזורי הקניות בעלי אקספרס, חביב הקונים הישראלים

קניות באינטרנט / צילום: שאטרסטוק
קניות באינטרנט / צילום: שאטרסטוק

וירוס הקורונה משליך גם על הקניות המקוונות: הגולשים מדירים את קניותיהם מהאתרים הסיניים ומחזקים את האתרים האחרים. לפי נתוני חברת האשראי מקס (לשעבר לאומי קארד), מזוהה ירידה דרמטית שמגיעה ל-73.4% במחזור הקניות בעלי אקספרס, חביב הקונים הישראלים, בהשוואה של החודשים פברואר 2020 מול פברואר 2019. לפי נתוני מקס, כמות העסקאות באתר עלי אקספרס ירדה ב-19.4%.

עוד מזהים במקס כי באתרים שאינם סיניים חלה צמיחה דרמטית: כמות העסקאות באמזון בחודש החולף זינקה ב-84%, ומחזורי העסקאות זינקו ב-63%. כמות הרוכשים באמזון עלתה ב-71.5%. גם אתר הקניות הבריטי אסוס מרוויח מהקורונה עם עלייה של 21% בכמות העסקאות, עלייה של 16.5% במחזורי הקניות ועלייה של 22% בכמות הרוכשים. האתר הבריטי נקסט זכה לעלייה של כ-7% במחזורים, עלייה של כ-4% בכמות העסקאות ועלייה של 6% בכמות הרוכשים.

"אמזון היא המרוויחה הגדולה מהמצב, והיא ממשיכה לבסס את שליטתה בשוק הישראלי", אמר סמנכ"ל לקוחות פרטיים ואשראי במקס ירון טיקטין. "ניתן לראות את הסטת המחזורים בחודש האחרון וצמיחה של 63% במחזורים ואף יותר במספר העסקאות 84% - מה שמבטא עלייה ברכישות על-ידי לקוחות פרטיים".

טיקטין הוסיף כי "הצרכן הישראלי אוהב לרכוש באונליין, ועל אף השפעת הקורונה, אני מאמין כי היקף המחזורים במסחר המקוון לא ייפגע בצורה דרמטית, אלא תמהיל האתרים ישתנה".

בשנה שעברה נחתו בדואר ישראל כ-68 מיליון חבילות של קניות הישראלים באינטרנט, כאשר לפי נתוני הדואר, האתר שממנו הישראלים רכשו הכי הרבה פריטים הוא עלי אקספרס. מאז פרוץ הקורונה חבילות רבות לא הגיעו - קונים קיבלו הודעות שהמוצר שרכשו לא יסופק, גם בעקבות ביטול הטיסות מסין לישראל - ואחרים עדיין ממתינים לחבילה שהזמינו ושנעלמה לה אי-שם. סניפי הדואר הרבה פחות עמוסים בימים אלה. עם זאת, בדואר ישראל עדיין לא מורגשת העצירה בהזמנות, היות שעדיין מסופקות חבילות שהוזמנו לפני פרוץ משבר הקורונה. 

מדואר ישראל נמסר: "בחודש פברואר קיימת האטה טבעית בהזמנות מסין בגלל החגים הסיניים, ורואים שמול התחזית יש ירידה של כ-30% בהזמנות מסין, כאשר בתחילת מרץ נראה שיש שינוי מגמה וגידול בהזמנות מסין".

הזינוק בקניות באמזון - לא רק בישראל

את הזינוק בקניות באמזון מרגישים לא רק בישראל. שלומי נידם, מנכ"ל נידם תקשורת המחזיקה עשרות חנויות בפלטפורמות של אמזון, זיהה זינוק של 219% בהיקף המכירות בחנות מקוונת שהוא מפעיל באתר אמזון גרמניה, כשהזינוק הזה תועד על פני החודשים ינואר-פברואר לעומת אשתקד. מדובר בחנות למוצרי אלקטרוניקה, קוסמטיקה, מזון ועוד. בתקופה שמ-1 בינואר עד 2 במרץ נמכרו בחנות באמזון גרמניה כ-7,000 מוצרים בהיקף של 538 אלף אירו.

כמו כן, נידם מזהה זינוק במכירות גם בחנות שהוא מפעיל באתר אמזון ארה"ב - בחנות זו היקף המכירות זינק ב-111% בהשוואה לחודשים ינואר-פברואר אשתקד עם מכירה של 3,325 יחידות בהיקף של כ-430 אלף דולר.

החנויות שבבעלות נידם מדורגות בין 500 המוכרים הגדולים של אמזון במדינות השונות. בחנויות, המגלגלות עשרות מיליוני דולרים בשנה, נמכרים גם מוצרים של מותגים בינלאומיים בתחום האלקטרוניקה, ואלה, אומר נידם ל"גלובס"' חווים את הגידול הדרמטי ביותר בתקופה זו, בשל החשש ממחסור במוצרים המיוצרים במדינות המזרח הרחוק לאור המלאי שאוזל.

לדברי נידם, "בשונה מהתנהלות של חנויות באופליין, באונליין שרשרת האספקה היא אחרת, והמלאי גמיש ורחב יותר, כשאנחנו עובדים מול עשרות ספקים במדינות שונות. בעולמות של האונליין אם מוצר נגמר, ובעמוד יופיע אפס במלאי, אותו מוכר מדרדר את עצמו בדירוג של אמזון. זה יכול להיות מוכר שיורד ממקום 100 למקום 5,000 - ומשם הטיפוס חזרה הוא קשה. לכן מוכרים באונליין לא ימהרו לסמן מלאי אפסי, ומוצרים ישונעו ממדינות שונות כדי לענות על הביקוש. מדובר על מוצרים ממותגים של אפל, דל, סמסונג; וגם בעולמות האופנה באדידס, נייק טומי הילפיגר וכדומה - בכל אלה אנחנו מזהים גידול בקניות שנובע בעיקר מהחשש של צרכנים שהמלאי שלהם ייגמר. אחרי שפורסם שאפל צופה שיהיה מחסור באייפונים, הייתה הסתערות על מוצרי אפל, ובכלל, תחום המובייל ומוצרי המחשוב, בדגש על מעבדים וכרטיסי זיכרון, מככבים כפועל יוצא של הפרסומים בחדשות - אחרי שדרום קוריאה נכנסה לרשימת מדינות הקורונה, היה זינוק במכירות של מוצרים של סמסונג ושל LG מחשש שהמלאי ייגמר".

מעבר לקניות של מוצרי אלקטרוניקה, נידם מספר על קנייה של מוצרים לבית, כאשר עולמות האונליין משמשים תחליף לעולמות האופליין עם החשש לצאת מהבית למקומות הומים, שקיים לדבריו יותר באירופה ופחות בארה"ב. בחנויות של נידם לא משווקים "מוצרי קורונה", כלומר מסיכות, כפפות ומוצרי חיטוי. "מתחילת המשבר נמכרו באמזון מוצרים כאלה בהיקף של 3.5 מיליון דולר ביום", הוא אומר. "אנחנו קיבלנו החלטה לא למכור מוצרי קורונה".

האם הביקוש הוביל לעלייה במחיר של מוצרי אלקטרוניקה ובכלל?

"כן, אנחנו רואים עלייה של 15%-30% למשל בתחום של כרטיסי זיכרון למחשבים. בחלק מהמקרים מדובר בעלייה מחירים שמקפת את המחסור במלאים, ובחלקם מדובר בניצול של המוכרים לאור הביקוש. אנחנו ערוכים לכך שגרף העלייה בקניות יירד ברגע שממדי המשבר יתמתנו, ותהיה נסיגה בהשפעה שלו. אנשים ילמדו לחיות עם הווירוס הזה, יחד עם הנסיגה של סין שכבר פותחת מחוזות בדרום סין שהיו נצורים וששם מרוכזת רוב התעשייה. אנחנו מעריכים שלקראת חודש אפריל תהיה ירידה בגרף המכירות".

בכתבה שפורסמה ב-CNBC מובא גם הצד השני של השלכות הקורונה על מוכרי אמזון, כאשר החשש הוא למלאים שלא יסופקו. אמזון שלחה הודעה למוכרים שבה המליצה להם שלא לקבל הזמנות על מוצרים שהם עשויים שלא לספק - לחלקם המליצה אמזון לשים הודעה "חופשה" על עמוד המכירה כדי שלא לצנוח בדירוג שלהם כמוכרים בעקבות מחסור במלאים.