בנק ישראל: אם משבר הקורונה ייגמר ביוני, הצמיחה במשק תרד ל-2%

בנק ישראל מוריד את תחזית הצמיחה למשק ל-2% בעקבות משבר הקורונה, אך מניח כי הצמיחה ב-2021 תזנק ל-3.9% ותפצה למעשה על מלוא הפגיעה ב-2021

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: רפי קוץ, גלובס
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: רפי קוץ, גלובס

בנק ישראל מוריד את תחזית הצמיחה למשק ל-2% בעקבות משבר הקורונה, אך מניח כי הצמיחה ב-2021 תזנק ל-3.9% ותפצה למעשה על מלוא הפגיעה ב-2021.

מדובר בתרחיש בסיס מעודכן שהוכן בבנק המרכזי בעקבות התפשטות הקורונה ברחבי העולם, לאחר שתרחישים קודמים התבססו על ההנחה שהמגיפה לא תהפוך לעולמית. התרחיש המעודכן מניח שלא תהיה התפרצות המונית של מגיפת קורונה בישראל, והמשבר כולו יסתיים עד סוף חודש יוני.

עם זאת, הבנק כן הניח במסגרת התרחיש כי כ-150 אלף ישראלים יהיו בבידוד בשלבים שונים לאורך תקופת המשבר, וכי על השטחים יוטל סגר חלקי. בנוסף הניחו בבנק כי התיירות, הטיסות ופעילויות נוספות כגון כנסים יושבתו כמעט לחלוטין לאורך התקופה.

בהודעה שפרסם הבנק בעקבות הפגישה בין הנגיד למנהלי הבנקים נאמר כי "חטיבת המחקר בבנק מבצעת הערכות שוטפות ביחס להשפעת משבר הקורונה על הכלכלה הישראלית בתרחישים שונים. על-פי ההערכה, בהתאם להתפתחויות עד כה ובהנחה שהאירוע יסתיים עד סוף הרבעון השני, המשבר צפוי להביא לפגיעה של כ-0.7% תוצר בצמיחה השנה. כאשר התפשטות הנגיף תיבלם, צפויה חזרה של התוצר לתוואי ששרר לפני המשבר, והדבר יתבטא בהאצה זמנית בצמיחה. קצב ההתאוששות יושפע מצעדי המדיניות שיינקטו במהלך המשבר כדי למתן את נזקיו".

יחד עם זאת, בבנק ישראל הדגישו בהודעה כי "מדובר באירוע מתגלגל, וקיימת אי-ודאות גדולה באשר להמשך התפשטות הנגיף והמשמעויות הנובעות מכך מבחינת הפעילות הכלכלית בעולם ובישראל, אשר עלולה להשפיע גם על עוצמת הפגיעה בצמיחת המשק".