איך מתמודדים עם הקורונה? סיפורם של שלושה סטארט-אפים

החל מנתח השוק שהולך ומצטצמם בגלל הפגיעה בענף התיירות, דרך ההיערכות לעבודה מהבית ותכנון תזרים המזומנים לקראת התקופה הלא קלה שהולך לעבור הענף • כך הסטארט-אפים נערכים להשלכות משבר הקורונה על העסקים שלהם

ערן קירזנר, מנכ”ל לייטביטס, עמיעד סוטו, מנכ”ל גסטי, דוד דריי, מנכ”ל אנודות / צילום: לייטביטס, Shiran Carmel, לאנודות
ערן קירזנר, מנכ”ל לייטביטס, עמיעד סוטו, מנכ”ל גסטי, דוד דריי, מנכ”ל אנודות / צילום: לייטביטס, Shiran Carmel, לאנודות

עמיעד סוטו, מנכ"ל גסטי: "גייסנו 60 מיליון דולר, מוקדם לעשות צעדים קיצוניים"

"ב-Guesty, בעיקר באזור אסיה פסיפיק - מתחילים לראות את ההשפעה של הגעת פחות מטיילים מהעולם למדינות האזור. ההשפעה העיקרית היא על מנהלי נכסים באיזורים אורבניים, המכוונים למבקרים מחו"ל.

מבחינת העסק שלנו, עד היום למעשה, לא ראינו השפעה משמעותית. אנו עוקבים אחר המצב ומנתחים את הנתונים מדי יום, ומהם עולה כי בימים האחרונים ישנה עלייה בביטולי הזמנות באזורים מרכזיים שנפגעו, ביניהם איטליה. נכון לעכשיו, אנו רואים בעיקר ביטולים וצמצום הזמנות לטווח הקצר בלבד, כלומר בשלושים הימים הקרובים. נראה כי מרבית המטיילים עדיין מקווים שהם יוכלו להמשיך בחופשות הקיץ שלהם כאשר המצב יחזור לשגרה.

אנו צופים כי תרשם עליה במספר הנסיעות ברגע שווירוס הקורונה יהיה תחת שליטה, לא רק לחופשות, אלא גם למטרות עסקיות, מכיוון שחברות רבות תלויות בכך.

במהלך תקופת זמן זו אנו נותנים למשתמשים שלנו כלים להתמודד עם המצב על ידי מתן שיטות מומלצות לגיוון קהלי היעד שלהם, זאת כדי להבטיח שהם ישמרו על שיעורי תפוסה גבוהים. לדוגמא, התמקדות בקהילה המקומית שמחפשת מקומות לשהות בהם.

אנו מאמינים שהערכה לטווח רחוק של השפעות הקורונה היא מוקדמת, ושבשבועות הקרובים נהייה בעמדה טובה יותר להעריך אותה. גייסנו 60 מיליון דולר עד היום, ואין לנו לחץ לקחת צעדים קיצוניים בזמן הזה. אנחנו מרגישים שפעולה של פאניקה היא הגישה הלא נכונה, והאקוסיסטם צריך עוד זמן כדי להבין לאן זה הולך לפני קבלת החלטות ארוכות טווח".

ערן קירזנר, מנכ"ל לייטביטס: "אנחנו קונים ציוד כי עוד שני רבעונים לא יהיה. אנחנו מוכנים מהבחינה הזו"

"משבר הקורונה מגביל את הנסיעות והפגישות עם לקוחות עבור סטארט-אפים, ויוצר חשדנות לגבי מי שאתה נפגש איתו. זה הנזק הראשוני והשאלה היא מה הנזק המשני.

אנחנו מצפים שיהיו שני רבעונים קשים קדימה, כי יש האטה בכל התעשייה, הוועידות הגדולות התבטלו ואנחנו צריכים למצוא דרכים אחרות לבוא במגע עם שותפים ולקוחות. אני חושב שבסוף הרבעון הקרוב והבא יהיה מחסור בפלאש, כי מספיק שמישהו אחד יפשל בשרשרת האספקה. זה אמור להעלות את הדרישה למנגנונים כמו שלנו שמאפשרים להעלות את היוטיליזציה של הפלאש לרמות יותר גבוהות.

לסטארט-אפים עם צוות, מימון וטכנולוגיה טובים יש לרוב יתרון. ראינו את זה ב-2009 וב-2001, החברות הגדולות הורגות פרויקטים ומפסיקות לגייס, ואנחנו, בזהירות, מאיצים את הפיתוח ועובדים על המוצר כדי שכשנצא מהמשבר נתפוס נתח יותר משמעותי לעומתן. אנחנו משקיעים יותר באינטראקציה דיגיטלית, למשל עם פגישות זום והדגמות מוצר דיגיטליות.

אני קונה ציוד עכשיו כי עוד שני רבעונים לא יהיה וכולם יהיו באטרף. החברות הגדולות יבלעו את כל המלאי ולחברות הקטנות יהיה מחסור, וכולם בתחום מדברים על האטה של שני רבעונים לפחות. כסטארט-אפ, תזרים המזומנים שלנו יותר גמיש ואנחנו לא עובדים מרבעון לרבעון. את רוב הציוד שאנחנו צריכים קנינו בדצמבר כי בכל סוף שנה המחירים יורדים, ולכן אנחנו מוכנים מהבחינה הזאת.

אני טס היום לקליפורניה ואנחנו בלייטביטס מבקשים מביבי: תשאיר את השמיים פתוחים".

דוד דריי, מנכ"ל אנודות: "העברנו את תקציבי הטיסות והכנסים לשיווק אונליין"

"בתקופת אי הוודאות הנוכחית חברות ירגישו ומרגישות האטה בנכונות להשקיע כספים וירידה בשווי בהן קרנות מוכנות להצטרף, במקרה הספציפי שלנו אנחנו במקום טוב בעיקר בזכות ניהול מבוסס דאטה.

פיתחנו מערכת מבוססת AI שלומדת את המצב העסקי ואת ההוצאות ומתריעה בזמן אמת שאתה כרגע מפסיד כסף. אנחנו עושים קורלציה לכל הדאטה כדי להבין למה ההפסד קורה. הדבר הנכון ברגעים אלו ובכלל זה לאזן בין צמיחה לייעול, שלא חייב להיות בהכרח צמצום בכוח אדם. אנחנו שמים דגש על ייעול הוצאות השיווק והענן.

המצב הנוכחי מביא האטה בקצב המכירות בגלל זהירות בהוצאות וסיכון במוצרים שהם לא must have אצל הלקוחות, במקרה שלנו המוצר עוזר לחסוך ולייעל כך שזה פחות מורגש. במכירות אנטרפייז שמבוססת על פגישות f2f יש שינוי תפיסה, וגם הלקוחות הפוטנציאלים מבינים שמשהו השתנה. האנטרפרייז עושה ויעשה אדפטציה למצב, וכבר אין ציפיה לביקורים אצל הלקוח או להוכחת התכנות ללא חיבור לאינטרנט. זה אולי משהו חיובי שיצא מכל הבלאגן הזה.

אנחנו שמים דגש במוצר על פישוט אזורים כמו אינטגרציה, ועל להראות ערך מהיר. חברות שהטמיעו גישה של שיווק מרובה ערוצים יכולות בקלות יחסית לוותר על כנסים ולהתמקד בשיווק דיגיטלי. חברות שלא, יצטרכו לחשב מסלול מחדש.

חשוב לוודא שלעובדים יש סביבת עבודה ביתית נוחה, ולשנות תפיסה במחלקות ה-HR . אתגר שאני חושב עליו המון זה איך להרגיש ביחד למרות הסביבה המבוזרת. אנחנו מפנים תקציבים שיועדו לטיסות וכנסים לסמינרים מקוונים, לשיווק דרך פייסבוק, גוגל, לינקדאין, quora ועוד.