אקו של יוני בלוך תובעת את מפתחת פלטפורמת הסטרימינג קוויבי על גניבת קניין רוחני

בתביעה שהוגשה מטעם בלוך נטען כי שירות הזרמת סרטוני הווידאו הקצרים קוויבי עושה שימוש בטכנולוגיות לצפייה אינטראקטיבית שפותחו ע"י אקו

מג וויטמן, מנכל"ית קוויבי / צילום: STEVE MARCUS, רויטרס
מג וויטמן, מנכל"ית קוויבי / צילום: STEVE MARCUS, רויטרס

הסטארט-אפ אקו של יוני בלוך טוען כי שירות הזרמת סרטוני הווידאו הקצרים, קוויבי, עושה שימוש בטכנולוגיות שפיתח לצפייה אינטראקטיבית - כך עולה ממכתב ששיגר עורך דין מטעם אקו לקוויבי, לפי פרסום של ה"וול סטריט ג'ורנל". אקו אף הגישה תביעה נגד קוויבי בדרישה כי תפסיק את השימוש בטכנולוגיה המדוברת.

קוויבי מתכוננת להשקת הפלטפורמה המדוברת שלה ב-6 באפריל, ובינתיים כבר הספיקה לעורר סקרנות וציפיות גבוהות. החברה ממתגת את עצמה כשירות סטרימינג המיועד למילניאלים ולדור ה-Z, ומבטיחה לספק תוכן וידאו קצר ודינמי שניתן לצפות בו מכל מכשיר, כשהתוכן יתאים את עצמו לפורמט הצפייה.

היכולת הזו מתבססת על טכנולוגיה שעומדת בליבת החברה, אותה מכנים בקוויבי "Turnstyle", והיא מאפשרת לצופים שמחזיקים את הטלפון שלהם במאונך או במאוזן, לצפות בסרטון בהתאם למצב הטלפון ותוך מעבר בזמן אמת בין שני המצבים.

באקו טוענים כי הם אלה שהמציאו את הטכנולוגיה המדוברת, וכי רשמו עליה פטנט. לטענת אקו, עובדי קוויבי קיבלו גישה לטכנולוגיה שלה עוד כשהיו עובדי סנאפ וגנבו מאקו סודות מסחריים ששימשו אותם לפתח את יכולות ה-"Turnstyle".

קוויבי מכחישה את הטענות ומצהירה כי הטכנולוגיה שלה פותחה הרבה לפני שהעובדים מסנאפ שקיבלו גישה לטכנולוגיה של אקו, הצטרפו לקוויבי.

אקו (לשעבר Intelude) פיתחה טכנולוגיית וידאו אינטראקטיבי המאפשרת לצופים לבחור כיצד תתקדם העלילה, ולאורך השנים המודל העסקי שלה התבסס על שיתופי-פעולה עם יוצרים, אולפנים וחברות מדיה. כיום החברה עובדת גם על יצירת תוכן לפרסומות, ואחת הלקוחות הבולטות שלה היא חברת וולמארט, בעסקה שנחשפה לראשונה ב"גלובס".

בלוך ושותפיו טל זובלסקי וברק פלדמן ייסדו את החברה ב-2009. המייסדים, שלושתם מוזיקאים, התחילו מרעיון לקליפ אינטראקטיבי, שנועד לעודד את הקהל לצפות בו מספר פעמים. ב-2014 השיקה החברה פלטפורמה ליצירת וידאו אינטראקטיבי תחת השם אקו, ובהמשך נרשמה תחת שם זה בארה"ב, והשאירה רק את מרכז הפיתוח שלה בישראל, תחת ניהולו של יובל חופשי.

המעבר לעבודה מניו יורק ולוס אנג'לס קשור לשינוי האסטרטגיה העסקית של החברה, שעברה לשים דגש על הפקת תוכן עבור אולפנים. בין היתר הפיקה אקו גרסה אינטראקטיבית ל"אזור הדמדומים" עם CBS והשתתפה ביצירת סרט באורך מלא עם MGM, שגם השקיעה בחברה. ב-2016 סוני השקיעה באקו 40 מיליון דולר, לפי שווי של 175 מיליון (על-פי נתוני IVC), ובסך-הכול גייסה החברה 77 מיליון דולר משורת משקיעים בולטים.

קוויבי היא חברה שגם בליבה עומד הרעיון של וידאו אינטראקטיבי, אך במקום להפיק תוכן עבור אחרים, החברה מבקשת להפוך לפלטפורמת סטרימינג ולהעמיד את יכולות הווידאו שלה לרשות יוצרים שיפיקו תוכן עבורה. מייסדי החברה הם מג ויטמן, לשעבר מנכ"לית חברת HP; וג'פרי קצנברג, מפיק סרטים, שהקים ומנהל את חברת DreamWork Animation. למרות שהפלטפורמה עוד לא הושקה, החברה גייסה כבר מיליארד דולר, ובין המשקיעים בה נמנים עשרה אולפנים הוליוודיים כמו דיסני , MGM ו-וורנר מדיה.