"פעולות של הזרקות, מילוי ובוטוקס עלו במאות אחוזים בעשור האחרון"

פרופ' אייל גור, מנהל מחלקת כירורגיה פלסטית באיכילוב, חושף את מאחורי הקלעים של תעשיית הטיפולים האסתטיים: "אנשים באים עם תמונה של אייקון תרבותי, ואתה מבין שאתה בעסק-ביש" • אנשים שנהנים בעבודה, מדור מיוחד

פרופ’ אייל גור, מנהל מחלקת כירורגיה פלסטית באיכילוב / צילום: איל יצהר, גלובס
פרופ’ אייל גור, מנהל מחלקת כירורגיה פלסטית באיכילוב / צילום: איל יצהר, גלובס

ענף האסתטיקה העולמי מגלגל מיליארדי שקלים בשנה במרדף אחר היופי המושלם. גם לקרדשיאנס יש יד בדבר. ומה עם פיקוח?

פרופ' אייל גור (60), מנהל מחלקת כירורגיה פלסטית באיכילוב ומנהל מרפאת בוטיק פרימיום ברמת החייל, מתייחס למאחורי הקלעים של תעשיית הטיפולים האסתטיים. 

הזירה

"הפעולות העיקריות המבוצעות במרפאה בקטגוריה הכירורגית הן של מתיחות פנים וצוואר, הרמות עפעפיים, הגדלה, הרמה והקטנת שדיים, מתיחות בטן, ירכיים וזרועות. בתחום שאינו כירורגי נעשים טיפולים להצערת העור, הזרקות חומרי מילוי ובוטוקס. כמנהל מחלקה בבית חולים, העבודה היומיומית נחלקת בין עבודה כירורגית וטיפול בחולים לבין ניהול צוות של 25 רופאים וכ-20 אחיות במחלקה של 24 מטופלים".

"בחלק הרפואי אני כירורג פלסטי עם תת התמחות במיקרו-כירורגיה, כלומר ניתוחי שחזור של הפנים והגוף. מיקרו-כירורגיה היא היכולת לחבר כלי דם ועצבים זעירים (קטנים מ-1 מ"מ). יכולת זו מאפשרת לקחת רקמות מגוף האדם במקום שבו הן נחוצות פחות למקום חדש שזקוק לשחזור על מנת לשפר תפקוד ואסתטיקה של איבר בלי להקריב תיפקוד או אסתטיקה של האזור התורם. אני המומחה היחיד בארץ עם שם בינלאומי בתחום ניתוחים לשיתוק הפנים - תחום שעוסק בהחזרת תנועה וחיוך לפנים משותקות".

השוק הישראלי:

"דומה לשוק האמריקאי בפעילויות כירורגיות, כמובן בפרופורציה לגודל האוכלוסייה. לפני 15 שנים התמקדתי בעיקר בכירורגיה וכיום נתח גדול מופנה לפעילות שאיננה כירורגית (טיפולים להצערת עור הפנים והזרקות חומרי מילוי ובוטוקס), בהתאם לטרנד העולמי של ניסיונות חיפוש טיפולים שאינם חודרניים שמיועד גם לנשים שעברו ניתוח. בחברה המודרנית חלו כמה תהליכים שמשפיעים על מודל היופי והניסיון לשפרו: יש יותר זמן פנוי, יש יותר כסף להשקיע והמדיה הכתובה המצולמת והדיגיטלית שבונה נורמות, אופנות ודמויות לחיקוי. הציבור משוכנע שאדם שנראה צעיר יותר, יפה יותר, וספורטיבי יותר הוא מצליח יותר וזה בקרב גברים ונשים כאחד. יש עלייה עצומה בחיפוש ובהשקעה גופנית וכספית בשיפור המראה החיצוני. גודל האוכלוסייה המבקש לשפר את המראה החיצוני עולה מדי שנה. פעולות של הזרקות, מילוי ובוטוקס עלו במאות אחוזים בעשור האחרון. 95% מהפונים הן נשים. 5% גברים. זה גידול דרמטי, לפני עשור היחס היה 99% לעומת 1%".

"האני מאמין שלי הוא לטפח תפיסה לפיה המדיה לא קובעת את מטרת הטיפול ואת אידיאל היופי, אלא הצורך לספק תחושת התחדשות ורעננות מבלי ולחקות אייקונים כמו האחיות קרדשיאנס. המטרה היא לשמר את טבעיות מבנה הגוף והפנים ולהצעיר אותם. יש אנשים שתופסים את עצמם כמעוותים וכמכוערים באופן שונה לגמרי ממה שאנחנו רואים אותם. קשה לומר להם שמה שהם זקוקים לו זה טיפול פסיכולוגי ולא אסתטי. לאדם כזה שבה לפעמים עם דרישות מופרכות אני אומר שאני לא חושב שניתוח הוא הדבר הנכון ושאם הוא ילך למנתח אחר שיעשה את מה שהוא מבקש הוא עלול להסתבך. שידע שזה הליך שהוא אל-חזור. קורים דברים כאלה. אנשים באים עם תמונה של אייקון תרבותי, ואתה מבין שאתה בעסק-ביש, ומה שצריך לעשות זה לדחות את המטופל בלי לפגוע בו".

"יש דפוס של מראה אחיד לנשים שאני לא אוהב. אני מנסה להניא נשים שמגיעות אליי להיכנע לדפוס הזה של הגדלת עצמות הלחיים, ניפוח שפתיים ולהרים את זוויות הגבות. אני אומר להן שזה שיווק של המדיה ושזה לא בהכרח יפה. יש כאלה שלא תעשנה אצלי את הטיפולים בגלל זה וילכו למישהו שמה שמעניין אותו זה רק הכסף".

החיים עצמם:

"ככל שהדרישה לשיפור אסתטי עולה וככל שיותר כספים מושקעים בתחום זה, יותר בעלי מקצועות רפואיים ושאינם רפואיים נכנסים לתחום. צצים עוד ועוד מטפלים ללא הכשרה מקצועית שפוגעים באופן ישיר בציבור. לא מעט מטופלות מגיעות אליי לתיקונים, חלקן שוקלות להגיש תביעות נגד חובבנים שהשחיתו להם את הפנים או איזורי גוף אחרים. יש טעויות שלעיתים קשה לתקן. כל אלה מובילים לתחרות גדולה ולהורדת מחירים. כאיש מקצוע שעבר 7 שנים בבית ספר לרפואה, 6 שנות התמחות, 3 שנות תת התמחות ועוד 20 שנות ניסיון במרפאה, אני לא נכנע לתהליכים כאלה. הליך כירורגי או קוסמטי אצל רופא מומחה עם ידע וניסיון שווה את המחיר היקר ואין להשוות את זה למחיר המגוחך שדורשים מכונים המעסיקים טכנאים, רופאים כלליים ורופאי שיניים".

הצרכן הישראלי:

"צרכן חוקר שמגיע מוכן לפגישה ויודע מי אתה ובמי טיפלת, והכי חשוב האם ניתן לסמוך עליך. הצרכן הישראלי יודע להגן על עצמו ומוכן לשלם עבור איכות שאיננה המונית. בשונה מהצרכנים בארה"ב וקנדה, שם שהיתי מספר שנים, הישראלי יודע לשאול שאלות נכונות וגם על סיבוכים. הוא חשדן ומתייעץ ונסמך על הקהילה סביבו שכבר עברה ניתוחים. המטופל האמריקאי והקנדי אומר 'אמן' על כל מה שהרופא המומחה אומר מבלי לשאול שאלות. אני בעד הגישה של לשאול שאלות. רופא הוא לא אלוהים וכל שאלה וחקירה היא במקום, גם אם יש תחושה שעלולים לפגוע באגו של הרופא כששואלים למשל כמה שנות ניסיון יש לך וכמה מקרים כאלה ניתחת".

מהלך שיווקי שאתה גאה בו:

"זה מהלך שיווקי ללא כוונה שיווקית. זה היה ראיון אישי, חושפני ורגיש בתוכנית של רינו צרור לפני שנים. עד היום מרגש אותי כשמטופלת נכנסת אליי למרפאה ואומרת שהיא תניח רק לי לנתח אותה אחרי שצפתה בראיון הזה. מהלך דומה קרה בעקבות ראיון שהענקתי לפני שנים לניוזוויק האמריקאי. כתבת העיתון סימנה אותי, בין אם בצדק ובין אם לאו, כאחד מעשרת המיקרו-כירורגים הטובים בעולם. הייתי אז מנתח צעיר לא חשבתי שאירוע בקנה מידה כל כך גדול יכול לקרות לי וההצלחה שהגיעה בעקבות כתבה זו היתה יוצאת דופן. שתי הכתבות לא היו יוזמה שלי או של אנשי היח"צ, והן קידמו לי את הקריירה באופן עצום".

מהלך שיווקי שהיית רוצה למחוק:

"כאשר לא הדרכתי נכון את אנשי הצוות שעובדים איתי ואחד מהם החל להשתמש בביטויים כמו 'אם תעברי את הפרוצדורה המסוימת הזו, את תראי מדהימה, תהיי WOW, את תראי צעירה ב 10 שנים'. אז הרגשתי שאני מוכר חלומות באוויר. התביישתי בשיווק אגרסיבי ולא אתי כזה. שיניתי את שפת המסרים במרפאה".

מה שקורה עכשיו:

"מטופלות בגילאים 18 עד 30 מתמקדות בעיקר בניתוחי הגדלה, הקטנה והרמת שדיים, בגילאי 30-55 מבקשות טיפולים לשיפור עור הפנים בטכנולוגיות שונות וניתוחי מתיחת בטן ושאיבות שומן. נשים בגיל 55 פלוס מתמקדות בניתוחי פנים וצוואר. הגברים מתמקדים בעיקר בניתוחי עפעפיים, הקטנת שדיים ומתיחות פנים. אני לא פועל בשיטה של מבצעים או של הצגת תמונות של 'לפני' ו'אחרי'. זה מזנה את המקצוע. אם מטופלת תרצה לראות דוגמאות זה יהיה בארבע עיניים, של נשים שמוכנות להיחשף. אין לי סידורים יזומים עם ידוענים. אם מישהי מפורסמת רוצה להגיד שאני ניתחתי אותה או טיפלתי בה זו זכותה וזה ממלא אותי בגאווה, אבל אני לא אשתמש בזה או יוזם את זה".

פוליטי

עד כמה הרגולציה מחמירה והאם רופאי שיניים יכולים להזריק בוטוקס?

"יש כל הזמן דיונים ציבוריים ודיונים של רשויות הבריאות אבל אני לא יכול להגיד שיש רגולציה מחמירה. אני לא מכיר רגולציה שאוסרת אפילו על רופא כללי לעשות טיפולים. אפילו רופא לפני תת התמחות יכול. אם הנושא הזה יגיע חלילה לבית משפט אז יבדקו את חשיבות ההכשרה. יש פה הפקרה של הציבור. האבסורד הוא שגם אני כמנתח יכול להיכנס לניתוח מוח למרות שלא עברתי שום הכשרה לזה. אם הניתוח יצליח איש לא יידע מזה, אם הוא יכשל סביר שבבית משפט אכנס לכלא. בתחום הזריקות אם נוצר נזק הוא רק אסתטי ולפעמים בר תיקון ולכן זה תחום מעורפל ברגולוציה".

אישי

דמות מודל לחיים: "ד"ר Per Heden כירורג פלסטי בולט משבדיה. הוא חבר קרוב, מנתח מבריק וחדשני, סקרן, אמין ומדוייק, אנושי וחם עם מחשבה עסקית בריאה".

פריט שתמיד לוקח איתי בתיק: "חמסה מעוטרת מנחושת, עבודת יד מתימן, שניתנה לי במתנה לפני 30 שנה על ידי אישה מאוד יקרה לליבי".

הגלגול: מה שפתח לי דלתות מבחינה מקצועית והביא להצלחתי כמנתח בתחום האסתטיקה זו היכולת המיקרו-כירורגית שלי. היא העניקה לי ייחודיות בפעולות שמנתחים אחרים לא יכלו לעשות ויכולת לבצע עבודה מאוד עדינה באזורי גוף רגישים עם סיכוי לפגוע למשל בעצבי הפנים. הבחירה בכירורגיה פלסטית הגיע מזה שתמיד אהבתי ביולוגיה. ברבות השנים למדתי רפואה ומצאתי את עצמי יותר ויותר מתעניין באמנות. בבית ספר לרפואה התחלתי לפסל. במסגרת לימודי הגעתי לרוטציה במחלקה לכירורגיה פלסטית והבנתי שכאן אני מוצא את השילוב המושלם בין רפואה לאמנות ולפיסול.

על רגל אחת

תפקיד: מנהל מחלקת כירורגיה פלסטית המרכז הרפואי תל אביב (איכילוב) ומנהל מרפאת בוטיק פרימיום ברמת החייל
גיל: 60
מגורים: תל אביב
מצב משפחתי: גרוש, בזוגיות עם אוסי הלל ואב ל־3 ילדים

המספרים מדברים

עלות טיפול במרפאה: 80,000־1,000 שקל. הקמתי את המרפאה הפרטית בשנת 2000. יש לי 6 עובדים מקצועיים שמלווים אותי שנים רבות.

מדי שבוע: מנתח 6 ניתוחי מתיחת פנים ועפעפיים, 4 ניתוחי שד, 4 ניתוחי בטן זרועות וירכיים, עושה כ־30 הזרקות, כ־10 טיפולי הצערת פנים.