שחקן NBA נדבק בקורונה והליגה הושבתה. הספורט כולו מוריד את השאלטר?

המשמעות של שחקנים שחולים בנגיף שומטת לחלוטין את הוויכוח לגבי אם יש או אין טעם לקיים את משחקים ללא קהל. באופן מעשי אי אפשר לקיים את הליגות • מה עומד לקרות בישראל?

משחק NBA / צילום: Kyle Terada-USA TODAY Sports
משחק NBA / צילום: Kyle Terada-USA TODAY Sports

לברון ג'יימס אמר השבוע ש"אני לא עולה לשחק כדורסל אם אין אוהדים באולם, פשוט אין טעם לזה". כוכב לוס אנג'לס לייקרס התייחס להצהרה שיצאה מה-NBA שלפיה שוקלים לקיים את המשחקים בליגה ללא קהל בשל התפרצות נגיף הקורונה. ג'יימס בקושי הספיק לדמיין איך זה לשחק ללא קהל, ובתוך 24 שעות הליגה החליטה באופן דרמטי לעצור לחלוטין את העונה, אחרי ששחקן יוטה ג'אז רודי גובר התגלה כחולה בנגיף.

המשמעות של שחקנים שחולים בנגיף שומטת לחלוטין את הוויכוח אם יש או אין טעם לקיים משחקים ללא קהל. באופן מעשי אי אפשר לקיים את הליגות. גובר שיחק בשבוע האחרון מול ארבע קבוצות בליגה - טורונטו ראפטורס, דטרויט פיסטונס, בוסטון סלטיקס, ניו יורק ניקס. לפי ההנחיות בארה"ב, כל השחקנים מהקבוצות האלו שהוא בא במגע איתם מחויבים כעת בבידוד. השופטים ששהו איתו על הפרקט באותם משחקים, ששפטו מאז במשחקים אחרים ובאו במגע עם שופטים ושחקנים אחרים, גם הם נדרשים לבידוד. וכך הלאה והלאה.

הדרמה העיקרית סביב המשחק של יוטה התרחשה על המגרש עצמו. ההודעה נעשתה כאשר האירוע ממש מתרחש - האוהדים התבקשו לעזוב את האולם מבלי שנאמרה להם הסיבה האמיתית. השחקנים ירדו מהמגרש. רק מאוחר יותר הובהרה הסיבה האמיתית וגם שמו של גובר, שעד אז ניסו להסתירו, נחשף בתקשורת.

כמה שעות לפני ההחלטה הדרמטית של ה-NBA עוד נראתה באירופה סוג של נורמליזציה כאשר ליברפול אירחה במסגרת ליגת האלופות את אתלטיקו מדריד. המשחק הדרמטי נכנס להארכה, אבל דווקא ברגעי השיא כאשר אתלטיקו עומדת להדיח את אלופת אירופה בביתה - הכל כבר היה נראה חסר תוחלת ולא רלוונטי. באותן דקות הגיעו החדשות מטורינו שם התברר כי בלם יובנטוס דניאלה רוגאני נדבק בקורונה. המשמעות היא ברורה: על פי ההנחיות כל שחקני יובנטוס ושחקנים אחרים שבאו במגע עם רוגאני נדרשים לבידוד.

גם אם אופ"א כבר עשתה את כל ההכנות להמשיך את ליגת האלופות בדלתיים סגורות, הרי שקבוצה שמושבתת זה כבר סיפור אחר.

ומה עומד לקרות בישראל?

גם בישראל עומדים ביממה האחרונה בפני האפשרות לעצור לחלוטין את הליגות. ארגון שחקני הכדורגל והכדורסל אמור לכנס את השחקנים ולשמוע את דעתם לגבי אפשרות שהליגות יושבתו. עד אתמול או שלשום העניין עוד עסק בשאלה האם יש ערך לקיים משחקים ללא קהל, אבל גם במקרה הזה הדיון הוא כבר לא רלוונטי - העיסוק הוא בבריאות השחקנים, ועצירה של ליגות באירופה או ליגת ה- NBA מן הסתם תקדם מאוד גם את האפשרות של עצירת מוחלטת של הליגות בישראל.

השאלה המרכזית מכאן והלאה היא מה עושים עם העונה הזאת בכל הליגות שהופסקו. באופן טבעי כל ליגה רשאית לקבוע לעצמה את החוקים - האם לבטל את העונה ולקבוע שהמצב הקיים כרגע בטבלה הוא זה שקובע את התוצאה הסופית. כלומר, בישראל מכבי ת"א שמובילה את הטבלה היא האלופה של ליגת הכדורגל; בכדורסל זו גם מכבי ת"א שמחזיקה במאזן הטוב ביותר למרות שההכרעה אמורה להיקבע רק בפיינל פור; באנגליה זו ליברפול שאלופה, בגרמניה באיירן מינכן, באיטליה זו יובנטוס, וכך הלאה והלאה. הדברים יכריעו גם לגבי זהות הקבוצות שיורדות ליגה.

האפשרות השנייה שעולה היא לקבוע כי העונה מבוטלת לחלוטין למעשה לא התקיימה, כלומר - כשיתחדשו הליגות בתקווה בעונת 2020/21 הן ישוחקו מחדש עם אותן קבוצות ומאותו מצב. האפשרות הזאת נראית כרגע פחות ריאלית, בהתחשב בכך שהעונה הנוכחית בכל זאת עברה כמעט שלושת רבעי מהדרך.

 איזה אוהד ימשיך לשלם יותר מ-70 שקל לחודש לערוץ ספורט בלי תכנים

להחלטה על עצירת הליגה יש משמעות בעיקר על כמה גופים - הראשונים הם השחקנים. הבעלים, באופן די צודק, יסבירו כי מאחר שהליגה מתה באופן מוחלט ואין הכנסות, אין אימונים ואין למעשה שום פעילות - השחקנים לא רשאים לקבל שכר. כמה חודשים לא יקבלו שכר? עד שיום אחד תחזור הפעילות הכלכלית, יימכרו כרטיסים, ישודרו משחקים וכו. מתי זה יקרה? מי יודע. בישראל נעשות בדיקות לגבי אפשרות למצוא פיצוי, ולו חלקי אפילו או לתקופה מסוימת, ממשרד הספורט או מגופים תומכים כמו הטוטו.

מי שעוד צפוי לספוג מכה קשה הם גופי השידור. בישראל הדברים נכונים בעיקר לחברת צ'רלטון, שנשענת על מנויים שמשלמים לערוצי הפרימיום שלה. הפסקת הליגות משמעותה היא שאין לצ'רלטון של אלי עזור שום תוכן ממשי לשדר. איזה אוהד ספורט ימשיך לשלם יותר מ-70 שקל לחודש לערוץ ספורט שאין לו תכני שידור.

מכאן והלאה זה מתגלגל הלאה והלאה - צ'רלטון שלא תשדר את ליגת העל בכדורגל מן הסתם לא תידרש בצד השני גם לשלם את חלקה עבור ההסכם שעומד על 125 מיליון שקל לשנה לעונה למינהלת הליגה בכדורגל. חלק מהסכום הזה חל על ערוץ הספורט שרכש את המשחק המרכזי.

פחות כסף שיכניס זכיין השידורים משמעו פחות כסף לקבוצות, פחות כסף לבעלים, ובאופן טבעי גם אפשרות לגלגל את העניין לשכר השחקנים והמאמנים.

הימים הקרובים יבהירו אם תעשיית הספורט כולה בדרך להוריד את השאלטר. בקצב ההתפתחויות הנוכחי, כמעט קשה להאמין שתסריט אופטימי מבחינת אוהדי הספורט הוא בכלל אפשרי.