"בהנהלה לא נתנו שקל": אלפי עובדי אל על מוחים מול המשרדים

מחאות עובדים מול משרדי החברה לאחר פיצוץ המו"מ • מספר המפוטרים שאל על תידרש להם בתוכנית שגובשה עומד על 1,100-1,200 עובדים – 60% מתוכם הם עובדים קבועים • אל על מקווה לקבל הלוואה בערבות מדינה בהיקף של 600-700 מיליון דולר, שתוחזר באופן מדורג על פני 15 שנה

עם ירידה של 30% במניה מתחילת השנה נסחרת הבוקר (ה') חברת אל על  בשווי של 330 מיליון שקל בלבד - פחות משוויו של מטוס דרימליינר אחד. אל על, הנתונה כיום במשבר המאיים על המשך קיומה, היא מהנפגעות המרכזיות של משבר הקורונה, לאחר שפעילותה שותקה כמעט לחלוטין וכך גם הכנסותיה.

כדי להמשיך ולפעול החברה ביקשה מהמדינה סיוע כספי, אך זה מותנה ע"י אגף התקציבים באוצר בתוכנית הבראה אגרסיבית, הדורשת חיסכון של מאות מיליוני דולרים בהוצאות הקבועות של החברה. מספר המפוטרים שאל על תידרש להם בתוכנית שגובשה עומד על 1,100-1,200 עובדים - 60% מתוכם הם עובדים קבועים. בהנהלת אל על מקווים כי הסכמת האוצר לתוכנית תיתן אור ירוק להזרים לה את התמיכה שהיא מייחלת לה. אל על מקווה לקבל הלוואה בערבות מדינה בהיקף של 600-700 מיליון דולר, שתוחזר באופן מדורג על פני 15 שנה.

אל על ביקשה מהמדינה סיוע כספי בעיקר על מנת שתוכל להמשיך ולפרוע את תשלומי הקרן והריבית על הלוואות ודמי חכירה בגין מטוסים שרכשה בהיקף של 330 מיליון דולר בשנת 2020. תוכנית ההצטיידות השאפתנית של אל על ב-16 מטוסי דרימליינר חדישים הייתה כרוכה בנטילת התחייבות ענק של מיליארדי שקלים למימון הרכישה. זאת, כאשר בטווח הארוך המטוסים היו אמורים לשקף התייעלות וחיסכון לצד חוויית לקוח.  

אל על מעסיקה 6,300 עובדים, וכבר כעת 80% מהם יוצאים לחל"ת, כאשר 90% מהטייסים בחברה (באל על מועסקים כ-650), צפויים להיות חלק מזה. טייסי אל על הציעו לקזז 20% משכרם, שממילא נפגע בכ-30% בשל לו"ז הטיסות הדל. באופן מיידי, אל על צריכה לממן תחזוקת מטוסים ושכר של 1,300 עובדים שישמרו על הפעילות המועטה של החברה.

עובדי אל על מאוגדים בהסתדרות ובימים האחרונים נערכים דיונים בין הנציגות, שגייסה את פרופ' ירון זליכה, ובין ההנהלה, במטרה לגבש תוכנית הבראה מיידית לחברה. אל על אמורה להציג לעובדים את רשימת המפוטרים לאישור (או לשינוי נקודתי בהתאם לנסיבות מסוימות). פיצוץ במו"מ אתמול הוביל את ההסתדרות להכריז בשם העובדים על תחילת הליך של סכסוך עבודה, אולם נדמה שבנסיבות הקיימות, שבהן רוב מטוסי אל על עומדים על הקרקע, לא ברור מה האפקטיביות של הליך כזה. זאת  כאשר ההסכם הקיבוצי מאפשר לאל על לנקוט מהלכי פיטורים להצלתה, וזאת במצב שבו החברה מצמצמת פעילות. ההסתדרות פרסמה אתמול כי המו"מ התפוצץ אחרי שההנהלה סירבה להצעות ייעול שהוצגו לה, לטענתם בהיקף שמשקף חיסכון של מיליארד שקל על פני שבע שנים.

בתוך כך, כ-2,000 מעובדי אל על מוחים כעת מול משרדי ההנהלה בעקבות דחיית ההנהלה את הצעת ההסתדרות והעובדים. לטענתם, זו הצעה שמשקפת התייעלות בהיקף של מיליארד דולר בעוד שהם מאשימים כי ההנהלה ובעלי החברה "לא נתנו שקל".

הפגנת ועד עובדי אל על / צילום: ועד עובדי אל על
 הפגנת ועד עובדי אל על / צילום: ועד עובדי אל על

תוכנית ההתייעלות של הנהלת אל על הוכנה יחד עם פירמת BDO, והיא כוללת שלושה שלבים. השלב הראשון הוא דימום - שבו החברה מפסידה כסף ונעדרת הכנסות של ממש עד לסוף משבר הקורונה. המשימה של אל על בשלב זה הוא לעבור למינימום הוצאות. השלב השני הוא התאוששות - חזרה הדרגתית לפעילות ולתנועה של נוסעים, שכבר ברור שלא יחזרו מיד לשגרת החיים (גם כשההכנסה הפנויה צפויה להיפגע). החזרה הזו תימשך 7-8 חודשים לפחות. השלב השלישי הוא של צמיחה - חזרה למסלול פעילות נורמלי ולרווח, שלב שבו אל על תעמוד על הרגליים. התוכנית תובא לאישור הדירקטוריון בשבת בערב ותוצג לאוצר בראשון, כתנאי לקבלת ההלוואה. זאת גם בלי הסכמת העובדים. 

מאזני אל על, נכון לסוף הרבעון השלישי של 2019, חושפים כי עיקר התחייבויותיה של החברה הן הלוואות מבנקים והתחייבויות בגין חכירת מטוסים - מרביתן לטווח ארוך. החברה מציגה הלוואות בנקאיות ואחרות בהיקף של כ-760 מיליון דולר, והתחייבויות בגין חכירות של 932 מיליון דולר, ובסה"כ התחייבויות של כ-2 מיליארד דולר לטווח ארוך. לצד זאת, סך התחייבויותיה השוטפות של אל על בסוף הרבעון השלישי של השנה שעברה התקרבו ל-1.1 מיליארד דולר - מהן כ-91 מיליון דולר הוצאות בגין חכירות וכ-262 מיליון דולר אשראי לזמן קצר וחלויות שוטפות. בקופתה הציגה אל על בסוף ספטמבר 2019 מזומנים בסך כ-200 מיליון דולר בלבד. 

שרון בן יצחק, יו"ר ועד עובדי אל על : "הנהלת אל על גזרה גזר דין מוות על החברה תוך שהיא זורקת את עובדיה הנאמנים אשר ליוו את החברה במשך שנים רבות. לא יעלה על הדעת שבשנת 2020 ואחרי כל ההבטחות שקיבלנו אף אחד לא יעצור את האטימות והחזירות בחברת אל על".