בעיצומו של משבר הקורונה: חברות מדעי חיים ישראליות בוול סטריט גייסו כ-125 מיליון דולר ביום אחד

חברות הביומד נערכות לתקופה של מחסור בכסף ואילו המשקיעים שמחים להעביר את כספם לסקטור שייתכן שיפגע פחות בתקופה של מגיפה

מפעל פרוטליקס  / צילום: פאול אורלייב
מפעל פרוטליקס / צילום: פאול אורלייב

החברות קומפיוג'ן, פרוטליקס וכיטוב, חברות ישראליות בתחום פיתוח התרופות הנסחרות בבורסת נאסד"ק, הודיעו היום שלשתן על גיוסי הון. קומפיוג'ן גייסה 75 מיליון דולר, פרוטליקס גייסה 43.7 מיליון דולר ואילו כיטוב גייסה 6 מיליון דולר. שלוש ההנפקות בוצעו בדיסקאונט (או דיסקאונט אפקטיבי - אם לוקחים בחשבון גם את מחיר האופציות) על מחיר השוק.

נראה כי אין זה מקרה ששלוש החברות גייסו באותו היום. חברות הביומד מצטיידות במזומנים לקראת אפשרות של מיתון עמוק במשק. הן פוגשות משקיעים שמוכנים להסיט את כספם אליהן למרות המיתון, אולי מתוך מחשבה כי הכסף יהיה מוגן יותר בתעשיית התרופות בתקופה של מגיפה. מדד הנאסד"ק ביוטק ירד מתחילת השנה בשיעורים דומים למדד הנאסד"ק קומפוזיט, העוקב אחר כלל החברות המובילות בנאסד"ק, כ-11%. מדד ה- S&P ירד בתקופה זו כ-16%, והדאו ג'ונס בכ-18%. באופן כללי, שוק התרופות החיוניות, כמו אלה שמנסות לפתח שלוש החברות הללו, נחשב דפנסיבי נגד משבר, אם כי מחסור עתידי במזומנים בשוק עלול להוביל את חברות הביוטק, הצמאות תמיד למזומנים, לגייס בשווים נמוכים.

קומפיוג'ן גייסה כאמור 75 מיליון דולר, במחיר של 9 דולר למניה, דיסקאונט של 12% על מחיר המניה הבוקר. המחיר לפני פתיחת המסחר היום מגלם לחברה שווי של 694 מיליון דולר. זאת, לאחר עליות של 218% בשנה האחרונה. קומפיוג'ן מפתחת תרופות לסרטן באמצעות ביולוגיה חישובית, וחתמה על הסכמי פיתוח משותפים עם חברות מובילות בתחום, ואף פרסמה תוצאות ראשוניות מבטיחות השנה. מובילי ההנקה היו SVB Leerink ו-Stifel יחד עם SunTrust Robinson Humphrey ואופנהיימר.

פרוטליקס, המפתחת תרופות למחלות גנטיות, גייסה 43.7 מיליון דולר. מבנה ההנפקה הוא יחסית חריג: ההנפקה בוצעה לפי מחיר של 2.48 דולר למניה, בתוספת אופציות ביחס של אופציה נלווית לכל מניה, במחיר מימוש של 2.36 דולר, כך שהאופציה היא במחיר השוק ואילו המניה היא בפרמיה של 5%. כך, בשכלול האופציה ההנפקה מהווה דיסקאונט אפקטיבי אולם כדי להנות ממנו המשקיעים יצטרכו להזרים כסף נוסף לחברה. רוסאריו קפיטל שימשו כבנקאי ההשקעות של העסקה.

פרוטליקס איבדה השנה 28% מערכה, בעיקר על רקע התקרבות תאריך היעד לפרעון האג"ח שלה בהיקף של 58 מיליון דולר בנובמבר 2021. הסכום שגוייס היום וסכום נוסף שעשוי להיכנס כתוצאה ממימוש האופציות עשוי לעזור לה לעמוד ביעד, במידה ותתווסף אליהם הכנסה נוספת, למשל מעמידה באבני דרך בהסכם של פרוטליקס עם חברת קייסי האירופאית, אשר אמורה להיות המשווקת של המוצר באירופה. נציין כי קייסי היא חברה משפחתית איטלקית שהמטה שלה ממוקם מעט דרומית למחוז לומברדיה שנפגע באופן החזק ביותר מן הווירוס. קשה לדעת איך ישפיע הווירוס על חברת תרופות איטלקית. פרוטליקס תלויה כרגע באופן משמעותי בהסכם עם קייסי, אך אם כבר תצליח להביא לשוק את המוצר שלה לפברי, תוכל כנראה גם להעביר אותו לחברה אחרת בעת הצורך.

כיטוב, המפתחת גם היא תרופות לסרטן, גייסה כאמור 6 מיליון דולר, במניות במחיר השוק (0.3 דולר) כאשר לכל מניה מוצמדת אופציה במחיר של 0.325 דולר.