מרד שוכרים בקניונים עקב הקורונה? פוקס תקפיא את תשלום דמי השכירות

בצל התפשטות הווירוס בישראל וההוראות המחמירות של משרד הבריאות, מגלה קבוצת קמעונות האופנה הגדולה בשוק כי היא חווה "ירידה משמעותית ודרמטית במכירות" • "מ-1 באפריל ועד להתייצבות המצב יבוטלו הוראות הקבע, ויוקפאו תשלומי דמי השכירות ודמי הניהול בכל חנויות הקבוצה בישראל"

הראל ויזל, מנכ"ל ובעלי קבוצת פוקס / צילום: דימה טליאנסקי
הראל ויזל, מנכ"ל ובעלי קבוצת פוקס / צילום: דימה טליאנסקי

רגע לאחר שפרסמה דוחות חזקים שכללו אזהרה כי "המשך והתגברות התפשטות נגיף הקורונה וכן המשך או אף הרחבת המגבלות על תנועה והתקהלות עלולים, מטבע הדברים, להוביל להשפעה שלילית מהותית על תחומי הפעילות של הקבוצה", מבשרת היום קבוצת האופנה פוקס כי היא תקפיא את תשלומי דמי השכירות והניהול שהיא משלמת לחברות הקניונים והמרכזים המסחריים עבור כ-700 חנויות הקבוצה בישראל.

זאת, כבר עבור החודש הקרוב, כשההקפאה תיכנס לתוקף בעוד כשבועיים וחצי בלבד, לדברי בעל השליטה ומנכ"ל פוקס הראל ויזל. מהלך זה נעשה אגב קריאות של רשתות נוספות להפחתת התשלומים לחברות ניהול הקניונים והמרכזים המסחריים. עם זאת, חשוב להדגיש, פוקס היא קמעונאית האופנה הגדולה ביותר בשוק הישראלי והיא נהנית מאיתנות פיננסית ומכוח מיקוח רב מול הקניונים, בשל העובדה שהיא מפעילה כ-15 רשתות שונות עם מאות חנויות, כאשר בכל מרכז מסחרי בישראל היא מחזיקה במספר חנויות.

לא מן הנמנע כי קבוצות שוכרים אחרות ינסו להצטרף לגל שעליו מבשרת עתה פוקס במטרה להביא להפחתת התשלומים לקניונים ולמרכזים המסחריים בצל חיתוך חד בהכנסותיהם בשל החששות מהקורונה. מדובר בחדשות מדאיגות עבור קבוצת הקניונים ומרכזי המסחר בישראל ובראשן קבוצות עזריאלי, מליסרון, ביג, גזית גלוב וצים. חברות הניהול של המרכזים הללו נהנות מדמי שכירות וניהול קבועים שמשלמים השוכרים בחנויות.

פוקס, כמו חברות גדולות ועסקים בינוניים וקטנים רבים משלל ענפים במשק, חווה בימים אלה אתגרים עסקיים אדירים, שהולכים ומתרבים מיום ליום. זאת בשל השלכות מאמצי ההתגוננות מהתפרצות וירוס הקורונה, כמו גם החששות הגוברים בקרב הציבור מפניו.

בהודעה חריגה ששלחה היום בשעות הצהריים לקבוצות הנדל"ן המניב הגדולות נכתב כי "כידוע לכם, המשק בכלל וענף הקמעונאות בפרט מתמודד בימים אלו עם מצב מורכב בו לא נתקל הענף מעולם, אשר משפיע על כל אחד ואחד מאיתנו". עוד הסבירה פוקס כי "לאור אי הוודאות והירידה המשמעותית והדרמטית במכירות כתוצאה מהתפשטות וירוס הקורונה, לרבות הנחיות משרד הבריאות האוסרות על התכנסות של מעל 100 איש, אשר משפיעים על התנועה בקניונים ובמרכזי המסחר, קבוצת פוקס החלה בתהליכי ייעול וחיסכון חוצי חברה שמטרתם צמצום והקטנת הנזק הכלכלי שנגרם בתקופה מאתגרת זו".

על הרקע הזה מכריז היום מנכ"ל הקבוצה הראל ויזל, כי "כחלק מתהליכים אלו הוחלט כי החל מ-1 באפריל ועד להתייצבות המצב, יבוטלו הוראות הקבע ויוקפאו תשלומי דמי השכירות ודמי הניהול בכל חנויות הקבוצה בישראל".

"אנו מבינים כי זה צעד דרמטי", כותב ויזל, כשהוא מוסיף כי "לאור התקופה המאתגרת אנחנו חושבים כי זהו צו השעה וכי במערכת היחסים העמוקה ורבת השנים בין קבוצת פוקס לבין הקניונים והמרכזים המסחריים בישראל, על המשכירים להבין, לראות ולהתחשב בהתמודדות ובאתגרים העוברים עלינו ולסייע ככל האפשר על מנת שכולנו נוכל לצלוח תקופה זו".

מוקדם יותר השבוע פרסמה קבוצת האופנה כי היא מסכמת את שנת 2019 עם גידול ניכר של כ-59.4% ברווח הנקי, שהסתכם בכ-243.4 מיליון שקל. זאת, בצל גידול ניכר במכירות ובסניפי הרשת, לצד עלייה בהוצאות, וגם הודות לרווח חד-פעמי בהיקף של כ-93 מיליון שקל כתוצאה מ"שיערוך השקעות" למניות שנרכשו על-ידי פוקס בחברות בילי האוס, יאנגה ו-FWS. במקביל הודיעה החברה על חלוקת דיבידנד בהיקף 49.1 מיליון שקל. בשורה העליונה פוקס מציגה גידול ניכר של יותר מ-33% במכירות, שהסתכמו בכ-2.76 מיליארד שקל. גם ב-2019 עיקר המכירות של החברה הגיעו ממכירת אופנה ואופנת בית בישראל.