מנכ"לית וולפסון: "הסיכוי שמחלקות הריאות שלנו מלאות חולי קורונה לא מאובחנים הוא נמוך מאוד"

"ידחו ניתוחים לא דחופים. לציבור אני קוראת – אל תגיעו למערכת הבריאות. אנחנו כאן עם הקרובים שלכם" - מנכ"לית המרכז הרפואי וולפסון מרגיעה את הבהלה

ד"ר ענת אנגל, מנכ"ל המרכז הרפואי וולפסון / צילום: איל יצהר, גלובס
ד"ר ענת אנגל, מנכ"ל המרכז הרפואי וולפסון / צילום: איל יצהר, גלובס

במרכז הרפואי וולפסון בחולון מאושפזים בשעה זו שלושה חולי קורונה מאומתים. בבית החולים קיים חדר בידוד ל"חשודים" ובקרוב תיפתח מחלקה שתוקדש כולה לאשפוז חולי קורונה. ד"ר ענת אנגל, מנכ"ל בית החולים, נשמעת בשיחה עם "גלובס" רגועה ותחת שליטה, ומבטיחה שלבית החולים יש את היכולת לטפל גם בשטף חולים שיגיע, אף שיהיה לה מחיר. "עשינו תיסוף של הצוותים. במידה ונצטרך נוכל לסגור מרפאות, וממילא יש ירידה בפניות".

מה תיאלצו לסגור כדי לעמוד בעומס הנוסף?

"נצטרך לדחות ניתוחים לא דחופים, נעביר מאושפזים במצב קל לקהילה. את כל מי שניתן לשחרר אנחנו מוציאים, הביתה או למוסדות לטיפול המשכי".

כמה חולים תוכלו לקלוט?

"אין מצב שנגיד שאי אפשר לקלוט חולה. יש לנו 700 מיטות ואפשר להגדיל את הקיבולת. אני מאמינה שאם המצב יחמיר מאוד המשק יעבור לשעת חירום ויגוייסו רופאים ומתנדבים מן הצבא. ישראל יודעת לעשות את זה. אנחנו כל הזמן מתרגלים תרחישי קיצון".

לאור העליה במספר האנשים המתלוננים על תסמינים של קורונה אשר אין די בדיקות כדי לאמת או לשלול את תלונתם, את חושבת שייתכן שיש לכם גם חולים מאושפזים עם קורונה שלא נבדקו?

"יש לנו הערכות מיהו חולה חשוד, ולא יכול להיות מצב שבו חולה חשוד שנמצא אצלנו בבית החולים, לא נבדק. כל חולה שמגיע, אנחנו דנים בו ובמידה ונשמע שייתכן והוא חולה בקורונה, הוא יבדק. אם הוא חולה ריאות, הוא יבדק. כל חולה חשוד מתקבל על ידי צוות שמאובזר ברמה הכי גבוהה של מיגון, צוות שהוכשר מאז תחילת התקופה, וגם אנחנו ההנהלה כל הזמן נמצאים איתם בשטח. לא נראה לי סביר שפספסנו מישהו. יכול להיות שיש נשאים בקהילה שלא עלו עליהם.

כל בית חולים 'מתחרה' על בדיקות מול בתי חולים אחרים?

"הבדיקות מנוהלות על ידי גורם מרכזי במשרד הבריאות שיש לו את הראיה הרחבה. חשוב לומר שעבור חולה, לא מחליטים על בסיס פרוטוקול יבש אלא יש דיון קליני בחולים שמדליקים נורה אדומה".

חסרים לכם ציוד רפואי ותרופות?

"כרגע לא מרגישים חוסר, כיוון שנענינו להנחיה בתחילת הדרך להצטייד".

מה דעתך על ההנחיות שניתנו עד כה לציבור?

"יש ספקטרום של הנחיות סבירות. עכשיו נושא הגנים נמצא על הפרק, וגם שאלת הבידוד לכל חולה חיובי. אני מאמינה שעם העליה בכמות החולים נראה יותר אשפוז בית בבידוד. חשוב להגיד לציבור לא להגיע למערכת הבריאות בכלל, אם לא צריך. גם לא לבקר. התקשורת הוירטואלית היא המענה כרגע. אנחנו נמצאים עם הקרובים שלכם פיזית".

איך האווירה במחלקת הבידוד?

"אנחנו תומכים פיזית ונפשית, מנסים לאפשר פעילות גופנית דרך וידאו צ'ט. יש גם תמיכה נפשית בצוות, אנחנו חייבים לתת להם את הידיעה שהם מוגנים".

היו לכם ניסיונות להפרת בידוד בבית החולים?

"לא אצלנו. שמענו שזה קרה במקומות אחרים, אבל בסך הכל מאוד יפה לראות את הציבור הישראלי, שיש לו את ההבנה שאלה הצעדים הדרושים, למרות הקושי".