נגיף הקורונה | סיקור שוטף

איקאה הוציאה מאות עובדים לחופשה ללא תשלום; מספר החולים בארץ - 213

הופסקה פעילות כל בתי העסק הקשורים לתרבות הפנאי • גני הילדים והפעוטונים לא פועלים, וחל איסור התקהלות מעל 10 אנשים • האלכוג'ל יימכר במחיר שלא יעלה על 9.90 שקלים ל-100 מ"ל • משרד התיירות קורא לתיירים לצאת מהארץ • מספר החולים בארץ עומד על 213

בניין איקאה בנתניה / צילום: בר אל
בניין איקאה בנתניה / צילום: בר אל

● אפליקציה חדשה של משרד הבריאות מאפשרת לכם לכתוב את שם הרחוב שלכם ולראות אם יש בסביבתכם חולי קורונה

22:59

משרד הבריאות מעדכן כי אחת החולות ממרכז הארץ היא עובדת המעבדה המרכזית לנגיפים של משרד הבריאות, המעבדה אליה מתנקזות מרבית בדיקות הקורונה. טרם הושלמה החקירה האפידימיולוגית. ממשרד הבריאות נמסר שהוא "עובד כעת על יצירת חלופות לבדיקות באמצעות צוותים ממעבדות אחרות", שכן צוות המעבדה נשלח לבידוד.

22:08

חברת איקאה הוציאה מאות עובדים לחופשה ללא תשלום, העובדים נאלצים להחזיר את הרכב והטלפון הנייד לחברה "עד סיום המשבר". כל חנויות החברה סגורות. 

21:23

מנהלת מחלקה בבית החולים סבלה מתסמינים מינימלים, ומיד בעליית חום נכנסה לבידוד ונבדקה. תוצאות הבדיקה אימתו שהיא חיובית לקורונה. בהמשך לחקירה אפידמיולוגית לכל המטופלים במחלקה נלקחה בדיקה, ואותרו המטופלים שנחשפו ושוחררו. אנשי הצוות שהיו במגע נמצאים בבידוד מרגע קבלת התשובה.

19:52

גם ג׳ורדניאן איירליינס מפסיקה לטוס: החברה עוצרת את כל טיסותיה מה-17 עד ה-31 למרץ.

19:50

משרד הבריאות פנה בבקשה להנהלת הכללית ולהנהלת מרכז רפואי רבין, להקים מתחם של 5 מחלקות בבי"ח השרון לטובת טיפול בחולי קורונה. צוותי המרכז הרפואי החלו לעבוד על התאמת המתחם לקליטה וטיפול ב-200 חולי קורונה. לצד 200 מיטות שיוצבו במתחם החדש, יופעלו גם 40 עמדות הנשמה, שרוולי ביטחון סטריליים למעברים, 5 מרכזי בקרה ושליטה לרפואה מרחוק עם מצלמות במעגל סגור, ומערכות זרימת אויר. כאלף אנשי צוות רפואי יופקדו על הגשת סיוע לחולים ותפעול המתחם.

19:41

לאחר יממה סוערת וביקורת ציבורית רבה באשר להחלטת הממשלה לייצר בסיוע השב"כ מנגנון למטרת מעקב אחר חולי קורונה ואיכון סלולרי של חולים פוטנציאליים בקורונה כדי לוודא שהם לא מפרים את הבידוד ולברר עם מי באו במגע, אומר שר התחבורה, בצלאל סמוטריץ' כי לאחר 7 שעות של התייעצויות, אושר בממשלה מנגנון מניעה אלקטרוני.

לדבריו, "לא יהיה 'אח גדול' במדינת ישראל, גם לא במסגרת אירוע קיצון כמו זה שאנחנו מנהלים. נבהיר את המובן מאליו: עדיין מדובר בצעד קיצוני, שמוצדק רק על רקע המציאות הקיצונית והמסוכנת שאנחנו מצויים בה. ווידאנו, ונמשיך לוודא, שזה ייעשה רק לשם כך".

19:31

החשב הכללי במשרד האוצר רוני חזקיהו הורה היום ביחד עם משרד השיכון והבינוי על הקלות בתשלומי הלוואות משכנתא לזכאים ולדחותם עד ארבעה חודשים, זאת במטרה לסייע לאזרחים שנפגעו כתוצאה ממשבר נגיף הקורונה.

כחלק מההקלות שניתנו, כל לווה רשאי לבקש ולקבל את הדחייה בתשלומי המשכנתא, ולצורך הגשת הבקשה להקפאת התשלומים אין צורך להגיע פיזית לסניפי הבנק. תשובות יתקבלו ככל הניתן תוך שבוע, דחיית התשלומים אינה כרוכה בעמלה, ובנוסף, יוקפאו הליכי גביה חדשים מכל סוג כנגד לווים בפיגור.

חזקיהו אמר כי "בשל השלכות משבר הקורונה הנחנו את הבנקים לאפשר דחייה בתשלומי המשכנתא לזכאים במטרה לסייע לאותם זכאים לצלוח את התקופה הקרובה ולשמור על רצף תשלומים סדור".

18:34

שר הבריאות ויו"ר ההסתדרות הרפואית סיכמו הערב על אישור מידי של 500 תקנים עבור כלל הרופאים שטרם שובצו במערכת לרבות מתמחים וסטאז'רים.

על פי הסיכום, אליו הגיעו בפגישה שנערכה היום על רקע משבר הקורונה, לא יהיה עוד רופא אחד שיושב בבית משום שאין לו תקן. בנוסף, תתוגבר באופן מיידי פעילות המעבדות הרפואית כך שתתאפשר ביצוען של מאות בדיקות קורונה נוספות מדי יום. בתקופה הקרובה תבחן במשרד הבריאות אפשרות של קליטת סטודנטים לרפואה המצויים כבר בשנה השישית, יחד עם צעדים נוספים שמטרתם להקל על הצוותים הרפואיים שנמצאים בחזית המאבק בקורונה.

18:00

מספר הנדבקים בארץ הגיע ל-213. 167 מאושפזים ברחבי הארץ, 33 נמצאים בביתם, 9 בדרך לאשפוז ועוד כ-4 החלימו. סה"כ, נכון להיום, ישנם 46,149 מבודדי בית בישראל.

לפי משרד הבריאות, נכון לשעה זו 18 אנשי צוות רפואי אותרו כנושאי הנגיף, ובסך הכל נמצאים כעת בבידוד לאחר ששהו בקרבת חולה מאומת 2,593 אנשי צוות בבתי וקופות חולים ובמטה משרד הבריאות.

17:54

עובדי נמל אשדוד חוששים לפרוק כלי רכב מאיטליה ומספרד לאור היקף התחלואה במדינות אלה.

במכתב ששיגרו היום לשר הבריאות יעקב ליצמן ולמנכ"ל המשרד משה בר סימן-טוב כותב חבר וועד הציוד המכאני בנמל אבי אבן חיים כי "את הנמל פוקדות מידי שבוע אניות גלנוע (אניות להובלת כלי רכב) מאיטליה המובילות אלפי כלי רכב מתוצרת איטליה וספרד.

"כלי רכב אלה מוטענים לאנייה ע"י סוורים איטלקים שמצב בריאותם אינו ידוע לנו. עובדי הנמל באשדוד נאלצים לפרוק רכבים אלה מהאנייה, כאשר מקנן בהם חשש סביר להמצאות הנגיף באנייה, היות ורכבים אלה לא עוברים שום הליך חיטוי לפני פריקתם לרציף. בנוסף צוותי האנייה איתם עובדינו באים במגע הינם מאיטליה, שכידוע, מובילה בעולם בהדבקות בקורונה ואף בתמותה הגבוהה מהנגיף. עובדי הנמל מרגישים מופקרים וחשופים להדבקות וכן להדבקה שעלולה לבוא בעקבותיה ולסכן אנשים אחרים". עובדי הנמל מבקשים ליצמן להנחות את הנהלת הנמל כיצד לדאוג לבריאותם.

בתוך כך כינסה הבוקר יו"ר דירקטוריון נמל אשדוד, אורנה הוזמן בכור, ישיבת דירקטוריון מיוחדת שעסקה בהיערכות נמל אשדוד להתמודדות עם משבר הקורונה בהמשך לצעדי החירום שנקטה הממשלה.

בפתח הישיבה, אמרה הוזמן-בכור כי הנמל ועובדיו "ערוכים לספק את כלל צרכי המשק בעת חירום ולאפשר כניסת מטענים וסחורות על מנת להבטיח רציפות תפקודית לכלל המשק". הוזמן בכור הוסיפה כי "אנו פועלים מזה זמן בסביבה מאתגרת שכמותה לא ידענו שנים רבות. הנמל הוא עורק החמצן של הכלכלה הישראלית וחשיבותו מתחזקת ככל שהתנועה האווירית נחלשת, ומכאן שתפקידנו הופך להיות קריטי עבור תפקודו התקין של המשק. אנו ממשיכים להיות עם היד על הדופק ולהיערך יחד עם עובדינו המסורים לכל תרחישי הקיצון". הוזמן בכור הודתה לעובדי הנמל ולבני משפחותיהם על התמיכה בהם.

17:39

מנהל הבטיחות בתחבורה בארה"ב השעה את התקנות שמגבילות את מספר שעות הנהיגה ביום של נהגי משאיות שמובילות ציוד חירום כמו ציוד רפואי, בקבוקי חיטוי לידיים ומזון בתגובה למגיפת הקורונה.

המנהל לבטיחות הובלה מוטורית במשרד התחבורה הפדרלי הודיע על הפטור הארצי ממגבלת שעות הנהיגה ביום שישי בערב, בעקבות ההודעה על מצב חירום הלאומי של הנשיא טראמפ.

"המהלך יסייע לנהגים המסחריים באמריקה להעביר את המוצרים הקריטיים הללו לאזורים הנגועים מהר יותר וביעילות רבה יותר", מסר ראש המנהל, ג'ים מאלן.

בתי החולים בארה"ב מדווחים על מחסור במסכות רפואיות, וחנויות ויצרנים כורעים תחת עומס של ביקוש לכל דבר, מבקבוקי חיטוי לנייר טואלט ואורז. כאשר צרכנים מודאגים אוגרים מוצרים, חנויות המכולת עברו לתקצוב, הגבלת קנייה של מגבוני חיטוי, מוצרי ניקוי ועוד מוצרים בביקוש גבוה.

זוהי הפעם הראשונה שבה מנהל הבטיחות בהובלת סחורות מפרסם פטור ארצי מתקנות שעות השירות, אם כי היו בעבר פטורים אזוריים מהתקנות הללו בתגובה לאסונות כמו הוריקן.

התקנות הפדרליות מגבילות את רוב נהגי המשאיות המסחריות ל-11 שעות נהיגה ביום עבודה של 14 שעות, במטרה להפחית תאונות דרכים של נהגים עייפים.

ההודעה מתייחסת למשאיות שמספקות עזרה ישירה למאמצי הקלה שקשורים למגיפת הקורונה, כמו העברת צוד רפואי וציוד לבדיקה, אבחון וטיפול בקוביד-19. הם מתייחסת גם למובילי ציוד למניעת התפשטות הנגיף, כולל מסכות, כפפות, חיטוי לידיים וחומרי חיטוי כלליים.

גם נהגים שמובילים "מזון לחידוש מלאי בחנויות" מכוסים בהוראה החדשה. היא גם חלה על הסעת ציוד רפואי וציוד חירום של ספקי שירותי חירום, של אנשים שמקימים מתקני בידוד זמניים ושל חולים שמועברים למטרות בידוד או אשפוז.

ההוראה אינה חלה על משלוחים מסחריים רגילים או על משאיות שמובילות משלוחים מעורבים שכוללים אספקה חיונית. נהגים שמודיעים לחברת ההובלה שלהם שם זקוקים למנוחה מיידית יקבלו לפחות עשר שעות מנוחה.

17:34

יו"ר השלטון המקומי, חיים ביבס, קורא לשר הכלכלה להעביר לאלתר את מיליארד השקלים ממרכז ההשקעות לסיוע לעסקים הקטנים והבינוניים, וזאת לאור ההשלכות הכבדות של הנחיות הממשלה על העסקים.

לדברי ביבס, יש להעניק סיוע אמיתי לעסקים הקטנים בדמות מענקים ולא להסתפק בהלוואות. ביבס הוסיף כי זהו תפקיד השר למנוע את קריסת העסקים ולספק להם תמיכה אמיתית. "מדינת ישראל צריכה לתת מענה לנפגעים המרכזיים מהמצב, ולא עשרות אלפי אנשים בישראל ימצאו את עצמם מובטלים ביום שאחרי הקורונה".

17:20

הקורונה עוצרת את הפיילוט של משרד התחבורה ודוחה את קידום החלופה הסלולרית לרב קו.

לאור ההתפתחויות האחרונות כתוצאה מהתפרצות וירוס הקורונה, משרד התחבורה הודיע היום כי הוא דוחה עד להודעה חדשה את המעבר לשלב ההרצה של הפיילוט לתשלומים באמצעות האפליקציות בטלפון הסלולרי במקום כרטיס הרב קו, כלומר את המעבר לשלב הפומבי בפיילוט. כך נודע ל"גלובס".

הפיילוט החל לפני מספר שבועות ובפברואר דווח כי השירות יהפוך לפתוח לציבור באפריל. עתה הודיע משרד התחבורה למשתתפים בו כי שלב ב' של הפיילוט יימשך לפי שעה ללא מועד צפוי לסיומו. "כנגזרת, יעודכן הגאנט בהתאמה לרבות מועד העלייה לאוויר, שיידחה בהתאם", נמסר ממשרד התחבורה במכתב שהגיע לידינו.

14:55

משרד האוצר מציע לארגוני המורים תשלום על ימי ההשבתה הקרובים בתמורה להתחייבות מצידם להאריך את שנת הלימודים על חשבון החופש הגדול. השבתת הגנים ובתי הספר נעשתה על-פי צו שמשמעותו יציאתם של המורים לחופשה ללא תשלום עד לפתיחת בתי הספר מחדש. ארגוני המורים טוענים כי בפועל המורים ממשיכים לעבוד מהבית, אך באוצר טוענים כי אין דרך לוודא מי מהמורים עובד וכמה שעות. על-רקע זה הציע האוצר למורים להכיר בימי ההשבתה כימי חופשה בתשלום אך בתמורה לכך ילמדו המורים מספר זהה של ימים במקום חופשת הקיץ. ההצעה מבוססת על הסדר שהונהג בעקבות השבתת מערכת החינוך במהלך מלחמת המפרץ (1992) אז הוארכה שנת הלימודים עד ל-5 ביולי. באוצר סבורים כי קיים יתרון נוסך להארכת שנת הלימודים: הדבר עשוי לסייע מאד להתאוששות הכלכלית המהירה מהמשבר (בהנחה שעד יולי תהיה נסיגה במגפה). שכרם של המורים הוא הוצאה תקציבית כבדה מאחר ומדובר ב-180 אלף שכירים, מתוכם 23 אלף במערכת הגנים.

14:20

רכבת ישראל החלה בסוף השבוע בביצוע פעולות ניקיון מוגבר וחיטוי אזורים נדרשים ברכבות ובתחנות וכן במוקדים חיוניים להמשך הפעלה של תנועת הרכבות, וזאת בכדי להיערך למניעת התפשטות נגיף הקורונה. הרכבת מבצעת חיטוי מוגבר של אזורים נדרשים החשופים למגע ידיים אינטנסיבי כגון שערי כניסה (וואלידטורים), מעקות, ידיות אחיזה, לחצני מעליות, לחצני כניסה לרכבת, משטחי אחיזה בקרונות וכדומה.

כמו כן, מוקדי רכבת החיוניים לתפעול ובטיחות יחוטאו אף הם במסגרת פעולות הניקיון המוגבר, וכן תורחב חלוקת ציוד המגן שכבר החלה לפני כשבועיים, גם לעובדי רכבת נוספים, לשימוש בעת הנחיה מפורשת של משרד הבריאות. 

חיטוי רכבת ישראל, היום / צילום: שני מוזס, גלובס
 חיטוי רכבת ישראל, היום / צילום: שני מוזס, גלובס

בתוך כך, נזכיר כי גם בימים הקרובים תימשך ההפסקה הזמנית בתנועת הרכבות בקווים ראשון-לציון הראשונים-לוד, ירושלים מלחה-בית שמש ודימונה-באר-שבע צפון, בשל כניסתם של 34 פקחי רכבת לבידוד, לאחר שהעניקו שירות ברכבות בהן נסעו חולים.

13:15

חברת בזק תקים רשתות WIFI בכל מחלקות בתי החולים הייעודיות לנגיף הקורונה. במקביל נערכת החברה לרשת את בית החולים השרון שעשוי להיות בית חולים שכולו ייועד לטובת חולי הנגיף.

לדברי ניר דוד, ממלא מקום החטיבה העסקית בבזק, החטיבה עסוקה בשבועות האחרונים במתן מענה לשורה גדולה של גופים עסקיים במשק, שמבקשים לחזק את שירותי התקשורת. לדברי דוד "אנחנו מעבים את כל מרפאות כללית עכשיו בתשתית מאובטחת לאינטרנט מתוך כוונה של כללית להפעיל רפואה מרחוק גם מבתי החולים".

לדבריו, מרבית הלקוחות העסקיים הגדולים במשק העובדים עם בזק מבקשים בשבועות האחרונים להיערך דרך מוקדי שירות לעבודה מרחוק. מדובר על כל העיריות, הבנקים, חברות ביטוח, גופים פיננסיים, חברות קמעונאיות גדולות וכמובן מערכת הביטחון ורשות החירום הלאומית.

הוא ציין כי כל העובדים בחטיבה קבלו כלים לעבודה מהבית במערכות מאובטחות. מערך השטח שלנו עובד וזמין. כל הטכנאים והתשתיות שלנו קבלו ערכות הגנה וכולם זמינים לעבודה מהשטח, כך שעולם השירות שלנו עובד כרגיל. עוד אמר כי בבזק הוקם חמ"ל שמתעדף את כל ההזמנות לרשות החירום הלאומית ואנחנו החברה היחידה שעובדת תחת רח"ל. ביום שבת כל הצוותים שלנו היו פרוסים בפיקוד העורף ועיבו תשתיות ורוחבי פס.

12:55

לא רק השמחים נסגרים בכל העולם עם ביטול של אלפי טסות מדי יום, אלא גם המים נסגרים: ארגון הקרוזים העולמי CLIA הודיע על ביטול כל הקרוזים שמפליגים מנמלי ארה"ב, וזאת לתקופה של 30 ימים. העצירה של ההפלגות נכנסה לתוקף ב-14.3.2020. בארה"ב לבדה מעסיקה תעשיית הקרוזים 421 אלף עובדים, כשהיא תורמת כ-53 מיליארד דולר לכלכלת ארה"ב מדי שנה.

ולא רק מנמלי ארה"ב: אחרי שקרוזים רבים ביטלו הפלגות שתוכננו לאזור סין ומדינות מזרח אסיה, חברות הקרוזים עוצרות הפלגות מתוכננות בכלל האזורים - לא רק משום שהגישה אל הנמלים הולכת ונעלמת עם ביטולי טיסות, אלא גם לאור הביקוש הנמוך אחרי מאורעות הדיימונד פרינסס ובכלל.

ברויאל קריביאן עוצרים את ההפלגות מ-15.3.2020, בשלב זה עד ל-11.4.2020. נופשים שהזמינו קרוז, יוכלו לקבל שובר זיכוי להפלגה עתידית בהיקף של 125% ממחיר ההפלגה ששולם (תקף להפלגות עד 31.12.2021). מי שלא ירצו זיכוי עתידי, יוכלו לקבל החזר כספי מלא עבור ההפלגה.

הודעה דומה פרסמה גם חברת הקרוזים נורוויגין קרוז ליין העולמית, שביטלה את ההפלגות שלה מ-13 במרץ 2020 ועד ל-11 באפריל 2020. החברה מציעה לנוסעים הסדר של 125% משווי ההפלגה בזיכוי עתידי או זיכוי מלא (100%) לנוסעים ששילמו.

12:46

הנהלת המרכז הרפואי וולפסון אוסרת על כניסת מבקרים למתחם המרכז הרפואי, עד להודעה חדשה. ואמנם, מטופלים הזקוקים לליווי, זכאים לליווי של אדם אחד, למשך פרק הזמן המינימלי, ללא אפשרות לתחלופת מלווים.

12:35

יותר מ-100 בתי מלון בארץ נאלצו לסגור את שעריהם לאור ההנחיות החדשות על רקע משבר הקורונה. עם הדרישה הבוקר להאיץ בתיירים (כ-50 אלף עוד נותרו בארץ) לצאת מישראל, לצד האיסור לפתוח חדרי אוכל, יש להניח כי מספר בתי המלון שייסגרו עד שתחלוף סערת הקורונה, רק יגדל.

משרד הביטחון פנה לחלק מבתי המלון ומתנהל מולם משא-ומתן באשר להפיכתם למוקדים שיקלטו חולי קורונה שנדרשים לבידוד, בהתאם להחלטת משרד הביטחון להקים שלושה מתקני החלמה קבוצתיים לנשאי קורונה, בתום התייעצות עם משרד הבריאות והמטה לביטחון לאומי. המתקנים מיועדים לחולי קורונה קלים כחלופה לבידוד ביתי. 

12:30

רשת השיווק סאלח דבאח תקלוט מאות "מפוטרי קורונה": על רקע מגיפת הקורונה ופיטורי עובדים בשל ההאטה במשק, רשת השיווק סאלח דבאח ובניו הודיעה היום כי היא "פותחת את דלתותיה ומזמינה את כל מי שנפגע מבחינה תעסוקתית כתוצאה מהשלכות מגיפת הקורונה על המשק להיקלט לעבודה באחד מסניפי הרשת".

11:55

חברת החשמל לא תנתק לקוחות חייבים. בדיון שהתקיים הבוקר בהנהלת החברה ועל רקע הנחיות יו"ר החברה יפתח רון-טל, הוחלט להפסיק לאלתר ניתוקי חייבים ולספק ללקוחות עם מונה תשלום מראש, קודי חירום. היו"ר רון-טל מסר: "חברת החשמל קשובה לצורכי הלקוחות, ועל רקע האווירה המתוחה וחוסר הוודאות בציבור האור והחשמל הוא יותר ממוצר חיוני, הוא מוצר של ביטחון ויציבות הנדרשת".

11:22

לצד רשתות השיווק והפארם, חברות אחרות שעשויות להרוויח מהמצב הנוכחי הן חברות המבצעות משלוחי מזון ממסעדות או מזון מהיר. לצד מיזמים פרטיים של אנשים שמציעים משלוחים של מזון ביתי ביוזמות מחויבות המציאות, גם הרשתות מציגות התאמה של המשלוחים לעולם הנוכחי: "תן ביס" מצהירה כי עברה לפורמט של משלוחים ב"מסירה ללא מגע". השליחים הונחו להשאיר את המשלוח ליד הדלת.

גם דומינו'ס פיצה מציגה שירות מסירת פיצה ללא מגע - את האופציה הזו אפשר לסמן במעמד ההזמנה וכך לקבל את הפיצה שתושאר ליד מפתן הדלת (על כיסא למשל או על גבי קופסה ריקה). תשלום הזמנה זו יתאפשר בכרטיס אשראי או ב-BIT (וכך גם אופציה להשארת טיפ לשליח). במקביל, בדומינו'ס בוטלה האפשרות לקנייה או איסוף של פיצות מהסניפים.

10:38

דואר ישראל הודיע הבוקר על צמצום שעות הפעילות. בהתאם להנחיות משרד הבריאות ומשרד התקשורת, ומתוך שמירה על בריאות הציבור, הודיעה החברה שהיא נערכת לעבודה מצומצמת למניעת התקהלות, החל מהיום ועד סוף החודש.

שעות פעילות סניפי הדואר והסוכנויות ישתנו: בימים א', ג', ה', יפעלו הסניפים בין השעות 08:00 - 18:00. (במקום עד 20:00). בימים ב', ד', בין השעות 08:00 - 14:00. ביום ו' הסניפים יהיו סגורים. למרות האמור לעיל ובעקבות החלטות הממשלה יתכנו שינויים נוספים, ויש להתעדכן באתר הדואר לפני הגעה ליחידות השונות. שעות הפעילות בסניפים עסקיים: ללא שינוי.

חלוקת דואר ומכתבים על ידי דוורים תתקיים כסדרה, וכן גם מסירת ומשלוח חבילות תתקיים כסדרה, בהתאם להנחיות משרד הבריאות. שירותי הבנקאות ימשיכו לפעול, בהתאם לשעות פעילות יחידות הדואר.

09:15

סטודנטים באוניברסיטאות ובמכללות ברחבי הארץ קיבלו בימים האחרונים הודעות על ביטול כלל המבחנים עד להודעה חדשה. זאת, בהמשך להודעת מוסדות הלימוד על מעבר ללימודים מקוונים בשבוע שעבר, בהתאם להנחיות משרד הבריאות.

חודש מרץ הוא תחילתו של סמסטר ב' במוסדות להשכלה גבוהה, והמבחנים עליהם חל הביטול בראש ובראשונה הם מבחנים בקורסים שנלמדו בסמסטר א', במועדי ב' וג' שטרם נערכו. בהמשך, יתכן שהביטול יחול גם על מבחנים בקורסים שנלמדים בסמסטר ב' באופן מקוון החל מהשבוע.

גם בקורסים הנלמדים באופן מקוון עד היום, המבחנים מתבצעים באופן פרונטלי בתוך מוסדות הלימוד. כעת, לא ניתן לקיים מבחנים כאלה הן בשל הנחיות משרד הבריאות, והן בשל אי הידיעה איזה חומרי לימוד יצליחו להעביר לסטודנטים במתכונת הלמידה המקוונת.

גם תנובה ממנפת את בהלת הקניות

 תציע חבילות של מוצרי חלב בסיסיים עד הבית ללא דמי משלוח. השירות נעשה במסגרת פיילוט שנועד לתת פתרון של קנייה משלימה למי שנמנעים לצאת לקניות בשל המצב, והוא יינתן בשלב ראשון במספר מצומצם של ערים ויתרחב בימים הקרובים לאזורים נוספים.

ענת גרוס מנכ"לית חטיבת החלב בתנובה: "בעקבות משבר הקורונה החלטנו להציע שירות משלים לקניות בסופרמרקט, שיקל על הצרכנים שאינם יוצאים מהבית, אם זה בשל הנחיות הממשלה, ואם בגלל שאין ביכולתם לצאת מהבית. זאת, מבלי לגבות דמי שליחות. מדובר בפיילוט ואנו נעקוב אחר היענות צרכנים והתאמת החבילות לצורכיהם."

08:40

משירות התעסוקה נמסר: לאור ההנחיות החדשות לבלימת התפשטות הקורונה, לא תתקיים קבלת קהל בלשכות התעסוקה. אין צורך להתייצב בלשכה עד להודעה חדשה, וגם תכנית מעגלי תעסוקה לא תתקיים. יש להירשם באתר האינטרנט של שירות התעסוקה או בטלפון.

ניתן ליצור קשר עם המוקד הטלפוני במספר 9687* על מנת להירשם וכן לקבל את מלוא המידע העדכני בנושא.
נמשיך לעדכן בכל התפתחות באתר השירות.

רמי גראור, מנכ"ל שירות התעסוקה אמר כי "אנו בשירות התעסוקה עוקבים וממלאים אחר ההנחיות הרשמיות, ונעדכן את פעילותנו ככל הנדרש בהתאם. נעשה כל שניתן על מנת שהציבור יוכל למצות את זכויותיו במלואן גם בתקופה מורכבת זו ולהקל עליו כמה שניתן".

07:30

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ לא נדבק בקורונה, כך מסר הבית הלבן. בדיקה שביצע הנשיא לנגיף הקורונה חזרה שלילית.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ נמצא שלילי להימצאות נגיף הקורונה / צילום: צילום מסך
 נשיא ארה"ב דונלד טראמפ נמצא שלילי להימצאות נגיף הקורונה / צילום: צילום מסך

טראמפ בחר לבצע את הבדיקה לאחר שפאביו ויינגרטן, המזכיר לענייני תקשורת של נשיא ברזיל ז'איר בולסונרו, אובחן בשבוע שעבר כחולה בקורונה. ויינגרטן השתתף באופן אישי ופעיל בפגישת שני המנהיגים שהתקיימה בסוף השבוע במאר-א-לאגו, המועדון בבעלות טראמפ בפלורידה. בפגישה השתתף גם סגן הנשיא האמריקאי מייק פנס, נשיא ברזיל ובכירים בממשלתו. ויינגרטן שיתף תמונות שלו עומד לצד טראמפ ופנס, וקטע וידיאו מהפגישה מציג אותו עומד שורה מאחורי הנשיאים. 

 

טראמפ אמר במהלך השבת שנבדק, והוא וממתין לתוצאות. לדבריו, החליט שיבצע את הבדיקה לאחר מסיבת עיתונאים שהתקיימה ביום שישי, במהלכה נשאל על ידי אחת הכתבים אם הוא "מתנהג באנוכיות" בכך שהוא לא נבדק, זאת בזמן שפקידים בממשל יצאו לבידוד לאחר שנחשפו לאדם נגוע. 

משרד התיירות: לגרש תיירים מישראל

עדכון שפרסם משרד התיירות להתאחדות המלונות קורא לגרש תיירים מישראל. בהנחיות מצוי כי מה-15 במרץ בשעה 06:00 "תיירים שנמצאים בארץ אינם ראשים להמשיך ולבקר באתרים. תיירים נדרשים להישאר בבתי המלון ולפעול לעזיבה מהירה ככל הניתן של הארץ". 

במסגרת ההנחיות שפורסמו אחרי ההודעה הלא ברורה של ראש הממשלה אמש הובהר לבתי המלון כי עליהם לסגור את חדרי האוכל. אתמול הוצף נתב"ג באלפי נוסעים שביקשו לצאת מישראל, בהם גם תלמידי ישיבה רבים. 

הגבלה על כמות האלכוג'ל הנמכרת לאדם

בעקבות פניות שיזם שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, לכל אחת מרשתות המזון והפארם, הביעו האחרונים נכונות כי מוצרי האלכוג'ל יימכרו במחיר אשר לא יעלה על 9.90 שקלים ל-100 מ"ל. עם זאת, תתכן הגבלה על כמות היחידות שניתן יהיה לרכוש. מרבית רשתות אלו אף הביעו נכונות למכור כמות של 500 מ"ל במחיר שלא יעלה על 19.90 שקל.

ייצרני המוצר ציינו היום כי לא קיים מחסור שלא מאפשר את המשך הייצור, אלא ביקושים גבוהים מאוד אשר הביאו להעדר המוצר מהמדפים, אך הוא ימשיך להיות מסופק לרשתות בימים הקרובים.

בתוך כך, ממשרד הכלכלה והתעשייה נמסר כי אין כל מחסור במוצרי מזון, הייצור נמשך והאספקה לארץ סדירה.

כהן הבהיר כי "רשתות השיווק והסופרים יישארו פתוחים. כל התרחישים שנבחנים כוללים השארת רשתות השיווק פתוחות, לרבות המפעלים החיוניים בהם מיוצרים מוצרי המזון ומוצרי הטואלטיקה. אני קורא לציבור לנהוג באחריות ובשיקול דעת. אין צורך להסתער על המדפים".

סגירת בתי עסק הקשורים לתרבות ופנאי, מערכת החינוך מושבתת

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע אמש על הפסקת פעילותם של כל בתי העסק הקשורים לתרבות הפנאי, בניסיון לבלום את התפשטות נגיף הקורונה.

בנוסף, החל מהבוקר גם גני הילדים והפעוטונים לא פועלים וישנו איסור להתקהלות של מעל 10 אנשים.

אלה הן ההנחיות המלאות:

כל מקומות הבילוי ייסגרו, כולל קניונים, בתי קולנוע ומסעדות
בתי הספר, הגנים והפעוטונים ייסגרו החל ממחר בבוקר
לא יותר מ-10 אנשים במרחב
מקומות עבודה - יוכלו להמשיך כרגיל בשיקול דעת המנכ"ל, אך מומלץ לצמצם ככל הניתן ולהעביר כמה שיותר עובדים לעבוד מהבית ולדלל התכנסויות
יופעלו אמצעים טכנולוגיים ומעקב לאיתור חולים
התחבורה הציבורית תוגבל
"תרבות הפנאי תופסק החל ממחר בבוקר. זה קשה ואני מבין לליבם של מסעדנים, תיאטרות ובתי קפה", אמר הערב נתניהו, "בנושא התחב"צ, דנים בכך עכשיו. אבל מי שלא חייב לצאת לעבודה, נא לדלל את זה".

מספר החולים בישראל עומד על 200.