לא רק בישראל: בכל העולם חברות תעופה ממתינות לסיוע ממשלתי

מנכ"ל בריטיש איירוויס שיגר מסר לעובדים בו הוא מתריע על משבר בסדר גודל גלובלי "שמעולם לא חווינו עד כה" • כצעד ביניים, כמה מנכ"לים של חברות תעופה הכריזו כי יוותרו על שכרם

חברות תעופה בכל העולם פונות לממשלות בכדי לקבל תמיכה מידית. חברות התעופה באירופה ובארה"ב מצמצמות דרמטית את לו"ז הטיסות שלהן, בין היתר בגלל הנתק האווירי בין שתי היבשות. מנכ"ל בריטיש איירוויס, אלכס קרוז שיגר מסר לעובדים בו הוא מתריע על משבר בסדר גודל גלובלי "שמעולם לא חווינו עד כה". הכותרת של המסר שהועבר לעובדים בסרטון וידאו הוא "ההישרדות של בריטיש איירוויס", כאשר נזכיר כי בריטיש היא אחת החברות היציבות ביותר.

גם מכיוונה של וירג'ין אלטנטיק נשמעו אזהרות, כשלפי פרסומים בבריטניה, החברה פנתה לסיוע בהיקף של 7.5 מיליארד ליש"ט מממשלת בריטניה. יו"ר הקבוצה נימק את הבקשה בסכנה שבה תלויות עשרות אלפי משרות.
ארגון התעופה העולמי יאט"א העריך עוד בשלבים מוקדים יותר של העמקת המשבר כי ההפסדים של חברות התעופה יצטברו להיקף של 113 מיליארד דולר, הערכה שנמסרה עוד לפני סגירת השמים בין אירופה לארה"ב.

מבחינת ארגון התעופה, לממשלות יש אחריות על חברות התעופה שמושפעות ישירות מהחלטות ממשלתיות דוגמת זו של ארה"ב וסגירת השמיים מול אירופה "ועל כן הן צריכות לתמוך בחברות התעופה", כך יו"ר יאט"א אלכסנדר דה ז'וניאק.

לפי נתוני יאט"א ב-2019 היו יותר מ-200 אלף טיסות בין ארה"ב לאיזור שנגאן (המאגד 26 מדינות אירופאיות). מדובר בכ-550 טיסות מדי יום עם תנועה של כ-125 אלף נוסעים (46 מיליון נוסעים בשנה). השוק הזה בלבד הוערך ב-2019 ב-20.6 מיליארד דולר בחלוקה שלפיה מתוך הסכום הזה היקף של 4 מיליארד דולר משקף החיבור האווירי בין גרמניה לארה"ב, 3.5 מיליארד דולר לחיבור בין צרפת לארה"ב, וכ2.9 מיליארד דולר בין איטליה לארה"ב, כל קווי התעופה הללו ואחרים מושהים כשארה"ב הוסיפה מאוחר יותר גם את בריטניה ואירלנד לרשימת המדינות מהן נאסרות טיסות ישירות לארה"ב.

"בזמנים הרגילים התעופה האווירית היא מנוע צמיחה לכלכלה הצומחת בעולם. השהיית התעופה בכאלו ממדים רחבים תשפיע על הכלכלה כולה. ממשלות צריכות להכיר במשמעות הזו ולתמוך בחברות התעופה. ההנחיות המחמירות יוצרות לחץ עצום על תזרים המזומנים של החברות, ראינו כבר את קריסה של אחת מהן (Flybe הבריטית) ובקצב הזה יהיו עוד חברות שילכו בעקבותיה. התמיכה הממשלתית צריכה להיות עם הקלות בקרדיט והפחתת העלויות הקבועות לרבות במסי התעופה".

בתוך כך כמה מנכ"לים של חברות תעופה הכריזו כי יוותרו על שכרם: מנכ"ל חברת התעופה האוסטרלית קוואנטס אלאן ג'ויס הודיע כי יוותר על שכרו עד לסוף 2020. התפוסה שצנחה בחברת התעופה הגדולה באוסטרליה משולה לכ-38 מטוסים מקורקעים. גם יו"ר ומנכ"ל חברת התעופה האמריקאית יונייטד איירליינס הודיעו כי לא ימשכו שכר עד לחודש יוני. ומנכ"ל חברת התעופה דלתא אד באסטיאן הודיע כי לא ימשוך משכורת לאור הצניחה בתפוסות של החברה והפגיעה הכלכלית שהיא חווה. ב-2018 עלות השכר באסטיאן הגיעה ל-900 אלף דולר.