הגרף היומי: שתי ערים באיטליה נקטו בשיטת בידוד שונה, היכן חלו יותר אנשים?

השאיפה ברחבי העולם היא 'לשטח את העקומה', כלומר, למתן את העלייה בכמות הנדבקים • באיטליה גילו החוקרים ששיטוח העקומה במחוז לודי פעל טוב יותר מאשר הצעדים שהופעלו במחוז ברגמו • "גלובס" מביא לכם מדי יום גרף אחד על הקורונה ומה שאפשר ללמוד ממנו

רופאים בחדר מיון שהוקם לחולי קורונה באיטליה / צילום: Luca Bruno, AP
רופאים בחדר מיון שהוקם לחולי קורונה באיטליה / צילום: Luca Bruno, AP

רבות דובר בימים האחרונים על השאננות האיטלקית. בזמן שהמגפה התפשטה במהירות, החיים נעו במסלולם, והתושבים המשיכו להצטופף בברים השכונתיים ולנהל חיים רגילים לחלוטין. בזמן הזה, עקומת הנדבקים בקורונה טסה במהירות כלפי מעלה, והותירה את מערכת הבריאות חסרת אונים ביכולתה להתמודד עם קריסה.

מרכז Leverhulme למדע דמוגרפי של אוניברסיטת אוקספורד ומכללת נויפילד הבריטיות, ניסה למפות את המידע הדמוגרפי שבכוחו כדי לסייע בהבנת שיעור ההתפשטות של מגפת הקורונה. המחקר הכולל בנושא, מטבע הדברים, הוא ראשוני.

העולם מתמודד כשלושה חודשים עם המגפה ההרסנית, וממצאים חדשים נחשפים בכל יום, אך הניתוח הדמוגרפי מאפשר ללמוד איך מתמודדות מערכות שונות בעולם עם ההתפשטות, ואיך היא באה לידי ביטוי במדינות בעלות אופי דמוגרפי שונה. במקרה של איטליה, אפשר לזהות אינטראקציה של דמוגרפיה ותמותה. אחרי יפן, איטליה היא כיום האוכלוסייה המזדקנת בעולם, עם 23% מהאוכלוסייה בגיל 65 ומעלה, לעומת 13.2% בגיל 15 ומטה.

ביום שישי, 21 בפברואר 2020, אושר המקרה הראשון של קורונה באיטליה במחוז לודי, בלומברדיה. מאז החלו דיווחים מהירים באזורים אחרים בצפון איטליה - בהם אמיליה רומאניה, פיימונטה, לטפס. בין ה־24 בפברואר ל־13 במרץ, עלה מספר המקרים והתמותה באזורים אלה עלה באופן אקספוננציאלי. כעת, איטליה היא מוקד ההתפרצות הגדול ביותר בעולם אחרי סין.

החוקרים בוחנים את ההתמודדות הממשלתית באזורים השונים באיטליה, כדי להבין מה ניתן ללמוד ממקרי ההצלחה והכישלון שם. השאיפה ברחבי העולם היא 'לשטח את העקומה', ובכך למתן את העלייה בכמות הנדבקים באופן שיאפשר התמודדות מיטבית של מערכת הבריאות, והימנעות ממצב של קריסת מערכות.

בבדיקה מקומית של המתרחש באיטליה, גילו החוקרים ששיטוח העקומה במחוז לודי, שם נחקקו במהירות מגבלות כבר ב־23 בפברואר, פעל טוב יותר מאשר הצעדים השאננים שהופעלו במחוז ברגמו - שם המקרים המשיכו להיערם. רק החל מה־8 במרץ, הורחב הסגר של לודי לכלל לומברדיה ולברגמו, ורק יומיים לאחר מכן - כשתושבים מן הצפון כבר החלו לנוע לכיוון הדרום הפתוח - הכריזה הממשלה על צעדים זהים לכלל המדינה.

הטלת סגר מובילה להאטה דרמטית בקצב ההדבקה
 הטלת סגר מובילה להאטה דרמטית בקצב ההדבקה

החל מה־13 במרץ, החלו להיראות בלודי סימני בלימה. לדברי החוקרים, ההבדל בתגובתיות בין ברגמו ולודי, היא עדות בזמן אמת לסימנים ל'שיטוח עקומה' אפקטיבי, במקום שבו פועלים המנהיגים במהירות. מחוז ברגמו אמנם גדול יותר מאשר לודי, אך לדברי החוקרים מרבית המקרים במחוז ברגמו היו מרוכזים באשכול הדומה לאשכול של 10 עיריות שהסתגרו במחוז לודי, ולכן יש בכך כדי ללמד כי סגר ובדיקות יומיות של האוכלוסייה הם דרך אפקטיבית להתמודד עם המשבר.