הכלכלנית הראשית באוצר: צמיחה אפס ב-2020 במקרה הטוב

לפי הערכות מעודכנות באוצר, צפויה ירידה של 3% תוצר כתוצאה מהשפעה על המשק של הצעדים, שננקטו עד כה בישראל ובעולם - מדובר בפגיעה בהיקף 45 מיליארד שקל • הכלכלנית הראשית שירה גרינברג: "ככל שנמצא בתרחיש ארוך ומשמעותי יותר ההשפעה על הכלכלה תהיה ניכרת יותר"

שירה גרינברג  / צילום: מתן פורטנוי
שירה גרינברג / צילום: מתן פורטנוי

הצמיחה בישראל בשנת 2020 צפויה לעמוד על אפס, כתוצאה ממשבר הקורונה, וזאת בהנחה שלא יינקטו צעדים נוספים להרחבת ההשבתה של המשק.

לפי הערכות מעודכנות באוצר, צפויה ירידה של 3% תוצר (כ-45 מיליארד שקל) כתוצאה מהשפעת הצעדים שננקטו בישראל ובעולם על המשק. מאחר ותחזית הצמיחה המקורית של האוצר עמדה על 3% מדובר באיפוס הצמיחה הצפויה. עם זאת ההערכה מתבססת על המצב נכון להערב, כשבאוצר מניחים ברמה גבוהה של ודאות כי בימים הקרובים יינקטו צעדים נוספים שיביאו להחמרה נוספת בפגיעה בכלכלת ישראל.

הערב הוחלט כאמור כי לא יוטל סגר כללי כפי שדרש משרד הבריאות ובמקום זאת הוחלט על פשרה שבמסגרתה יעבור המגזר הציבורי לעבודה במתכונת חירום, המגזר הפרטי לעבודה במתכונת מצומצמת והשירותים החיוניים ימשיכו לפעול כרגיל.

הערב פרסם האוצר את הערכות הכלכלנית הראשית באוצר, שירה גרינברג, לגבי השפעתם הצפויה של הצעדים שעליהם החליטה הממשלה על המשק, ובנוסף על השפעת המשבר בכלכלה העולמית על המשק הישראלי.

ראשית קובעת גרינברג כי הצעדים שהוכרזו על ידי ממשלת ישראל למאבק בהתפשטות מגפת הקורונה הערב ובמוצ"ש, צפויים להביא לירידה בתוצר המוערכת בכ-25 מיליארד שקל (כ-1.6% תוצר). כל זאת בהנחה שהסגר החלקי ימשך חמישה שבועות. כמו כן ההערכה מתבססת על הצעדים הנוכחיים שבהם נקטו מדינות העולם כשבכל יום מוכרזים צעדי מדיניות נוקשים יותר שמגבירים את הפגיעה הכלכלית.

במקביל, מעריכה הכלכלנית הראשית כי הירידה בתוצר, כתוצאה מהצעדים שהוכרזו עד ל-13 במרץ לצד השפעת הכלכלה העולמית על המשק המקומי במהלך שנת 2020, צפויה לעמוד על כ-20 מיליארד שקל, המהווים כ-1.4% תוצר. ההנחה היא שהמשבר בכלכלה העולמית יימשך מספר חודשים.

לפיכך, מעריכה הכלכלנית הראשית את הירידה בצמיחה הצפויה עד כה במשק הישראלי בכ-3 נקודות אחוז תוצר, שתלווה בירידה בהכנסות המדינה בהיקף של כ-1.2 נקודות אחוז תוצר. באוצר מדגישים כי קיימת אי וודאות רבה לגבי מאפייני התפשטות הנגיף והשפעותיו על הכלכלה הגלובלית והמקומית. לדברי גרינברג "ככל שנמצא בתרחיש ארוך ומשמעותי יותר ההשפעה על הכלכלה תהיה ניכרת יותר. על כן, ההערכות תעודכנה בהתאם להתפתחויות באופן שוטף".

בנושא אחר מעריכים באוצר כי בהתאם להחלטה בגין תשלום דמי אבטלה לעובדים בחל"ת, עלות דמי האבטלה עשויה להגיע לכ-4 מיליארד שקל בחודש.