נתניהו: "המגזר הציבורי עובר למתכונת חירום. הפרטי למתכונת מצומצמת"

רה"מ בנימין נתניהו הכריז הערב על הרחבה נוספת במגבלות בשל משבר הקורונה • מספר העובדים בחברות במגזר הפרטי יצומצם ב-70% • חבילת סיוע למשק: דחייה בתשלומי מע"מ לעצמאים, מענקי סיוע ודמי אבטלה בתנאים משופרים ליוצאים לחל"ת

ראש הממשלה נתניהו מחמיר את ההנחיות לציבור בצל איום הקורונה על ישראל / צילום: Gali Tibbon, Associated Press
ראש הממשלה נתניהו מחמיר את ההנחיות לציבור בצל איום הקורונה על ישראל / צילום: Gali Tibbon, Associated Press

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון הכריזו הערב על הרחבה נוספת במגבלות בשל משבר הקורונה, לצד חבילת סיוע למשק. 

אלו הם עיקרי ההנחיות החדשות:

● הממשלה תאשר תקנות לשעת חירום שיאפשרו שימוש באמצעים דיגיטליים לאיתור חולים לפרק זמן מוגבל של 30 יום.

● לא יוטל סגר כללי, אלא סגר מקומי במקומות התפרצות. 

● עד תום חג הפסח יתקיימו 3 צעדים:

מעבר המגזר הציבורי למתכונת חירום, כולל השלטון המקומי. פחות עובדים במשרדי ממשלה החל מיום רביעי בבוקר. העובדים ייצאו לחופשה בתשלום על חשבון ימי החופשה, עד לאחר פסח.

מגזר פרטי מתכונת מצומצמת: מספר העובדים יצומצם ב-70%. לא כולל עסקים של 10 עובדים ומטה בתנאי שיישמרו על הכלל של עד 2 מטרים.

שירותי חירום במתכונת מלאה: סופרים ומרכולים, מערכת הבריאות, בתי מרקחת, בנקאות, כספומטים, מוסדות רווחה, משטרה וכו׳ ימשיכו לעבוד כרגיל.

תחבורה ציבורית נמשכת, אך יש לעקוב אחר השינויים באתר של משרד התחבורה.

● אנשים שייצאו לחל"ת יקבלו דמי אבטלה בתנאים משופרים (6 חודשי עבודה במקום 12 כיום).

● דחיית תשלומי חובה לעסקים קטנים ובינוניים. 

"תקופה לא קלה"

"יש עלייה תלולה בעולם בחולים ובמתים", אמר הערב נתניהו. "אצלנו עלייה מתונה ועושים הכל שתישאר בשליטה. אני מודיע על שורת צעדים נוספים".

"הממשלה תאשר צעדים דיגיטליים לשעת חירום, מעקב אחר מיקום חולים שיאפשר מניעת התפשטות הנגיף. פיקוח קפדני על האמצעי הזה, הערב נאשר את השימוש בכלים דיגטליים לפרק זמן של שלושים יום.

עוד שלושה צעדים עד תום חג הפסח: לא מכריזים על הסגר כללי, אבל כן סגר מקומי באזורי ההתפרצות. הצעדים הם: המגזר הציבורי יעבור למתכונת חירום. המגזר הפרטי יעבור למתכונת מצומצמת. שירותי חירום יפעלו במתכונת מלאה.

במגזר הציבורי, פחות עובדים יגיעו למשרדי הממשלה, לפי החלטות המנכל"ים - ניתן להגיע ל-80% נעדרים מכלל העובדים. ההנחייה הזו תיכנס לתוקף ברביעי בבוקר. 

במגזר הפרטי: צמצום של 70% במספר העובדים המגיעים לעבודה - או עבודה במשמרות, או עבודה מהבית. לא כולל עסקים של עד 10 עובדים, בתנאי שיהיה בהם מרחק של עד שני מטרים מעובד לעובד". 

"המרכולים בתי המרקחת ישארו פתוחים. יש מספיק מזון. כל השירותים החיוניים ישארו פתוחים ובהם ביטחון, רפואה וכדומה. תחבורה ציבורית נמשכת אבל עם שינויים שיפורטו באתר משרד התחבורה. הצוותים הרפואיים יתוגברו".

"זו תקופה לא קלה. הרבה אנשים נמצאים בבית. יש חשש ודאגה בין השאר ממחסור כספי - לכן נעמיד רשת ביטחון כלכלית לכל עם ישראל, ושר האוצר משה כחלון יציג אותה".

"אנחנו לא יכולים להתחבק, אבל אוהבים זה את זה ודואגים זה לזה. התרגשתי לשמוע על המתנדבים המביאים סלי מזון לבתי נזקקים. יחד נעמוד ויחד ננצח - אמן כי יהי רצון", סיכם נתניהו.

שר האוצר משה כחלון הכריז הערב על חבילת סיוע למשק, שכוללת דחייה בתשלומי מע"מ לעצמאים, מענקי סיוע ודמי אבטלה בתנאים משופרים ליוצאים לחל"ת. "יש בפנינו אתגרים שלא ידענו בעבר. אתגרים חסרי תקדים. עברנו משברים בעבר ויש לנו כלכלה חזקה ואיתנה וחוסן ציבורי מהטובים בעולם. החלטנו עם ראשי הארגונים, ההסתדרות, המעסיקים, המגזר העסקי ותעשיינים על מספר צעדים:

המגזר הציבורי - מתכונת חירום והיתר חופשה בתשלום עד אחרי פסח. לגבי המגזר העסקי, אנחנו מודעים לקשיים ולבעיות. לגבי השכירים במגזר העסקי: מי שבחל"ת יקבלו דמי אבטלה בתנאים משופרים, הזכאות לכך תהיה מי שעבד חצי שנה קודם".

"לגבי בעלי העסקים: תשלום מיידי ממשרדי הממשלה לכל הספקים. תשלומי המע"מ עד 27 באפריל לכל העסקים. דחיית תשלומי חובה לעסקים קטנים ובינוניים: דחייה בחודש של ארנונה עסקית ועיריות חלשות יקבלו סיוע, כך גם לגבי תשלומי מים וביטוח לאומי. חברת חשמל תגלה גמישות למי שלא יוכל לשלם בשל המשבר".

"נעניק מענק סיוע לעצמאיים קטנים עד 6,000 שקל. אלה פתרונות זמניים עד לאחר פסח. נמשיך לשבת עם נציגי הסקטור העסקי לגיבוש עוד צעדים", אמר כחלון. "קרן ההלוואות מאפשרת הלוואה עם הון עצמי של 10% בלבד. הממשלה נותנת ערבות - מיועד לעסקים הגדולים יותר, עם מחזור של חצי מיליון עד 10 מיליון שקל. נקצה עוד 5 מיליארד שקל לשורת צעדים למשק להנעת מנועי צמיחה. פרטיה יגובשו בימים הקרובים".

נשיא התאחדות המלונות אמיר חייק אמר בתגובה: "נוכחנו הערב בהתעלמות מוחלטת של שר האוצר משה כחלון ושל ראש הממשלה נתניהו שלא הזכירו ולו במילה אחת ולא הציגו כל מתווה לסיוע לתעשיית התיירות והמלונאות בישראל שהייתה הגדולה והראשונה להפגע ותהה האחרונה להתאושש. זוהי תעשיה מפוארת וותיקה שמכניסה שהכניסה מליארדי שקלים בשנה לקופת המדינה שהולכת וקורסת, סוגרת מאות בתי  מלון, משלחת 30,000 עובדים הבייתה והופכת מתעשיה מפוארת לאוסף של עסקים קטנים. מדובר בענף שחדל כליל מיכולתו לשלם תשלומי ארנונה, מיסים וחשמל והוא זקוק מיידית לתמיכתה של הממשלה הן על מנת לשרוד כעת וכדי להיות מסוגל להתאושש בעתיד.
אנו מצפים משר האוצר ומראש הממשלה לגבש ולהציג מיד תכנית סיוע דחופה ומשמעותית לענף המלונאות כמו לענף התיירות בכללו. אם לא ינהגו כך בהקדם - תהה זו בכיה לדורות ואובדן תשתיות שנבנו במשך עשרות שנים".

במשרד האוצר ביקשו לצמצם את הפעילות הציבורית והכלכלית

לאורך היום התקיימו דיונים בין משרדי הממשלה בעניין יישום המלצת משרד הבריאות להטלת סגר על ישראל בשל התפשטות מגפת הקורונה. הערב, מעדכן משרד הבריאות כי מספר הנדבקים עומד על 277 בני אדם, כאשר אמש עמד מספר הנדבקים על 200. עמדתו של המשרד היא שכעת, כדי להתמודד באופן מיטבי עם המגיפה ו"לשטח את עקומת הנדבקים", יש צורך להרחיב את המגבלות שהוטלו עד כה ולצמצם את הפעילות הציבורית והכלכלית לכדי שירותים חיוניים בלבד. לאור המשמעות המשקית ופוטנציאל הנזק הכלכלי הרב, עמדת משרד הבריאות נדונה מזה מספר ימים במשרדי הממשלה בכדי להגיע למתווה אשר יצמצם את הנזק הפוטנציאלי.