600 אירו לבייביסיטר, מענק לעצמאים, דחיית תשלומי משכנתא: כך עושים את זה באיטליה

ממשלת איטליה אישרה תוכנית סיוע מקיפה לאזרחים ולעסקים בשווי 25 מיליארד אירו • יותר מ־2,500 איטלקים מתו מהמגפה עד כה

עובד ניקיון מחטא אוטובוס ציבורי ברומא / צילום: Cecilia Fabiano, Associated Press
עובד ניקיון מחטא אוטובוס ציבורי ברומא / צילום: Cecilia Fabiano, Associated Press

ממשלת איטליה אישרה תוכנית סיוע מקיפה לאזרחים ולעסקים בשווי 25 מיליארד אירו, בשם "מרפא לאיטליה" (Cura Italia), שאמורה למתן את ההשלכות הכלכליות החמורות של משבר הקורונה במדינה האירופית שנפגעה ממנו בצורה הקשה ביותר. יותר מ־2,500 איטלקים מתו מההתפרצות הנוכחית עד כה, כל העסקים הלא-הכרחיים נסגרו, תושבים הונחו להישאר בבית, התנועה בין מחוזות אסורה למעט במקרי חירום והתחבורה הציבורית צומצמה.

בניסיון להקל על האוכלוסייה במדינה, כוללת התוכנית את השעיית תשלומי המשכנתאות של משפחות הנמצאות במצוקה כלכלית בגלל משבר הקורונה ואת השעיית החזרי ההלוואות של חברות ועסקים קטנים שמושפעים על ידי הצעדים שננקטו עד סוף מאי. בשני המקרים, המדינה תעניק ערבויות לבנקים שאמורים לקבל את התשלומים הללו. המדינה גם החליטה לדחות את כל תשלומי המס - מע"מ ומס הכנסה לעצמאים - עד סוף מאי.

מרחיבים את הגירעון האיטלקי

בנוסף, כל זמן בבידוד יוכל להיחשב כימי מחלה על ידי המעסיק. מי שצריכים לטפל בהורה או בילד עם נכות יהיו זכאים ל־12 ימי חופשה במרץ ובאפריל (במקום שלושה ימים בדרך כלל). בניסיון להגן על הזקנים במדינה, ולמנוע תופעה שבה ייקראו לשמור על הילדים (שהלימודים בבתי הספר שלהם הופסקו), תממן ממשלת איטליה עד 600 אירו בחודש וחצי הקרובים לטובת "בייביסיטינג". כמו כן, עצמאים יקבלו פיצוי חד-פעמי מיוחד בסך 600 אירו על אובדן הכנסות, וגם עובדים זמניים (לרוב בחקלאות) יקבלו פיצוי דומה.

בסך-הכול, 10 מיליארד אירו יוקצו לטובת התושבים ישירות, 3.5 מיליארד אירו יוקצו לטובת מערכת הבריאות, עוד 3.5 מיליארד אירו יוקצו לטובת תשלומי אבטלה למי שיפוטרו מעבודתם בגלל המשבר, כמיליארד אירו למערכת החינוך, והיתר יוקדש להלוואות גישור ולצעדים פיננסיים לטובת העסקים הקטנים והגדולים באיטליה, הניצבים בפני משבר שעשוי להימשך חודשים ארוכים.

בימים כתיקונם, תוכנית שכזו - ששולחת יד עמוק לגירעון האיטלקי - הייתה מציבה את רומא על מסלול התנגשות עם האיחוד האירופי. איטליה היא בעל יחס החוב־תוצר הגבוה ביותר באיחוד האירופי אחרי יוון. בחסות המשבר, ובצוק העתים, היא עברה ללא התנגדות. "אמרנו מראש שאי אפשר להילחם בשיטפון בעזרת דלי ומגב", אמר ראש ממשלת איטליה ג'וזפה קונטה, שהכריז על התוכנית אתמול ואמר כי ייתכנו צעדים נוספים. הוא קרא למדינות אירופה לאמץ סעיפים ממנה.

בינתיים בצרפת: השעיית תשלומי חשמל ומים

בצרפת השכנה, במסגרת ההודעה אתמול על הידוק הסגר על החיים החברתיים בצרפת ומניעת כל יציאה "בלתי הכרחית" לרחוב, הבטיח גם נשיא צרפת עמנואל מקרון הקלות לתושבים. מקרון הורה להשעות באופן זמני את כל תשלומי החשמל, המים והחימום של התושבים בצרפת, האמורים להסתגר בבתיהם "לפחות ל-15 היום הקרובים". כמו כן, מועדי תשלומי המע"מ לעצמאיים ולחברות יידחו. ״אף עסק לא יפשוט רגל״, אמר מקרון, שהבטיח להוציא כ־300 מיליארד אירו על ההתמודדות עם המשבר הכלכלי ועם התפרצות הקורונה.

התחייבות דומה השמיעה ממשלת גרמניה, שמצדה מעודדת את המעסיקים לעבור לשבוע עבודה מופחת, ולוקחת על עצמה לשלם את ההתחייבויות הסוציאליות של המעסיק על ההפרש בהיקף העבודה. בנוסף, החובה להכריז על פשיטת רגל הושעתה עד לאוקטובר, כדי לאפשר לחברות לקבל הלוואות גישור מהממשלה.