עובדי הטלוויזיה והקולנוע בפנייה לשר אמסלם: להקים קרן פיצויים

האיגודים - ובהם איגוד מפיקי הטלוויזיה והקולנוע, איגוד הבמאים, אק"ט, שח"ם ועוד - מציעים שמקור המימון של קרן הפיצויים יהיה 35 מיליון השקלים ששילמו קשת ורשת על אפיקי השידור • "פיצוי אנשי המקצוע על הפסקת עבודתם בתקופת משבר זו מהווה חלק מההשקעה בהפקות המקומיות"

שר התקשורת דוד אמסלם / צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת
שר התקשורת דוד אמסלם / צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת

האיגודים מקצועיים מתחומי הטלוויזיה פנו היום (ג') לשר התקשורת דוד אמסלם בהצעה שיקים "קרן פיצויים" לקולנוע וטלוויזיה, שמקור המימון שלה הוא 35 מיליון השקלים ששילמו בעלות הרישיון (קשת ורשת) עבור אפיקי השידור ומיועדים על-פי חוק הרשות השנייה למימון הפקות קנויות. "כספים אלה כבר נמצאים בקופת המדינה, ולא נעשה בהם שימוש, וכספים נוספים יכולים לשמש כעת למטרה נעלה, והיא הצלת תחום היצירות", כתבו האיגודים לשר.

נזכיר כי בעקבות היערכות החירום על רקע משבר הקורונה ניתנה לפני ימים ספורים הוראה האוסרת על התקהלות של למעלה מ-10 אנשים - מה שהביא להפסקה לאלתר של כל ההפקות המצולמות בטלוויזיה, בקולנוע ובפרסום ודחייתן למועד לא ידוע. הפסקת ההפקות הביאה לפגיעה בעשרות אנשים המתפרנסים מההפקות באופן ישיר או עקיף, רובם מועסקים כפרילנסרים על-ידי חברות שידור וחברות הפקה, ולכן הם חסרי יכולת לקבל דמי אבטלה בעת הזאת.

האיגודים טוענים כי תעשיית ההפקות מפרנסת עשרות אלפי מפעלים, ספקים, עסקים קטנים וגדולים - תעשייה שמייצאת את תוצריה לעשרות מדינות ואינה נחותה בחשיבותה מכל תעשייה טכנולוגית אחרת. "זוהי משימה לאומית לדאוג לרווחתם ומצבם הכלכלי של אנשי המקצוע בתעשיית הקולנוע והטלוויזיה בפרט, ובתרבות ובבידור בכלל", כתבו האיגודים.

כאמור, האיגודים מציעים להקים קרן פיצויים: "לתפיסתנו, פיצוי העובדים ואנשי המקצוע על הפסקת עבודתם בתקופת משבר זו מהווה חלק מההשקעה בהפקות המקומיות. אלפי עובדים נותרו ללא יכולת לפרנס את משפחותיהם, ולכן ראוי שהמימון יעבור בהקדם האפשרי, כבר עכשיו, לאותה קרן פיצויים".

על המכתב חתומים איגוד מפיקי הטלוויזיה והקולנוע, איגוד הבמאיות והבמאים, איגוד התסריטאים, הפורום הדוקומנטרי, אק"ט, שח"ם, איגוד העורכים ואיגוד מקצועות האנימציה.