איגוד ההייטק: הגבלת העבודה ל-30% תגרום להתרסקות הענף

במכתב לרה"מ ששלח האיגוד הפועל במסגרת התאחדות התעשיינים, מזהירים ראשי תעשיית ההייטק כי "ההחלטות שהתקבלו עומדות בניגוד מוחלט למה שהוחלט אף במדינות שנפגעו קשה" • סטארט-אפים המשתתפים בתוכניות רשות החדשנות שלחו מכתב לרה"מ ומנכ"ל האוצר בבקשה לצעדי חירום

עובדי ההייטק / צילום: Shutterstock
עובדי ההייטק / צילום: Shutterstock

איגוד ההייטק הפועל במסגרת התאחדות התעשיינים מזהיר במכתב ששלח היום לראש הממשלה כי הפעולות שננקטו בימים האחרונים לפיהם הוטלו הגבלות חריפות על שיעור העובדים שניתן להפעיל בעת ובעונה אחת במקומות העבודה, מסכנות את המשך קיומו של ההייטק. באיגוד טוענים כי "ההחלטה שהשתנתה שלוש פעמים במשך מספר שעות - על אי הכללת חברות הטכנולוגיה במסגרת חברות חיוניות למשק והגבלתם ל-30% עובדים בשטח המפעל - משמעותה היא ריסוק ההייטק הישראלי ובכיה לדורות".

באיגוד מבקשים לשנות את ההחלטה כך שחברות הגדולות ממאה עובדים יוכלו להעסיק עד 30% מעובדיהם החיוניים לצורך המשכיות עסקית, חברות שבהן עובדים בין 50 ל-100 עובדים יוכלו להעסיק עד 50% מהעובדים החיוניים לצורך המשך פיתוח וייצור. וחברות הקטנות מ-50 עובדים יוכלו להעסיק עד 75% מהעובדים החיוניים לצורך המשך פיתוח וייצור. כמו כן מבקשים באיגוד "אישור לנייד 10% של עובדים קריטיים" .

אחת הבעיות עליהם מתריע האיגוד הוא שיצרניות אלקטרוניקה קטנות עלולות להתקשות מאוד להחזיק קווי ייצור עם 30% מכוח העבודה בעוד הגדולות מסוגלות לחלק את העבודה למשמרות והפחתת ייצור. האיגוד מתריע שהמצוקה החלה כבר עם תחילת המשבר כשנפגעה שרשרת האספקה בשל הפסקת או האטת הייצור בסין.

חברי האיגוד קוראים לראש הממשלה, "להיענות מיידית לבקשתנו ולהחזיר ולהכליל את חברות הטכנולוגיה העילית בהחרגה בדיוק כפי שעשיתם בהחלטותיכם לפני ששונו באישון לילה וללא שיתופנו, ללא שנראה שהיה איזה שהוא שינוי במצב האובייקטיבי, ולהשאירה על כנה לכל תקופת ההשבתה במשק".

הסטארט-אפים מבקשים הקלות

בקשות להקלות מגיעות גם מהסטארט-אפים. קבוצה של חברות המשתתפות בתוכניות של רשות החדשנות שלחה לראש הממשלה, מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד ויו"ר רשות החדשנות אהרן אהרן ובו בקשה לשורת צעדי חירום להצלת החברות. "בימים אלה, חברות הזנק רבות נקלעות למשבר כלכלי ותפעולי חסר תקדים עקב הטלת המגבלות השונות על המשק לרבות סגירת השמיים, וקיימת כבר בשטח תופעה של עצירת פרויקטים על ידי לקוחות חו"ל, דחיית יישום הסכמים, וסטגנציה של ממש בתחום ההשקעות", נכתב. הכותבים מזהירים כי "חברות רבות אשר משתתפות בתוכניות השונות של רשות החדשנות ייאלצו כבר בקרוב לפטר עובדים וחלקן אף עלולות להסגר אם לא יבוצעו בטווח המיידי מספר צעדים ושינויים במתוכנת הקיימת של התוכניות".

הכותבים מבקשים בין היתר דחיית תשלומים לביטוח לאומי ומס הכנסה, הוראה לבנקים להגדיל את האשראי לחברות, המשך תשלומים לחברות בשוטף על בסיס חודשי ולא רבעוני, הגדלת המקדמות בכלל התוכניות ויתר גמישות במתן ארכות לתוכניות קיימות.