עודף מ-100 מיליון שקל: לא תאמינו לאיזה שווי צנחו גולף, טלרד, חלל וכנפיים בעקבות משבר הקורונה

ירידות שערי המניות בעקבות המשבר, המצטברות לשיעורים של עשרות אחוזים, כיווצו את שווי החברות לעשרות מיליוני שקלים - והרחיקו אותן מרחק עצום של 90% ויותר מתחת לשווי שבו נסחרו בשיאן • מי מהן תצליח להתאושש ולחזור לצמיחה?

מניות חלל תקשורת, גולף וטלרד צונחות / צילום: אמיר מאירי, תמר מצפי
מניות חלל תקשורת, גולף וטלרד צונחות / צילום: אמיר מאירי, תמר מצפי

משבר הקורונה, המכה בעוצמה רבה בשוקי ההון בעולם כולו וגם בישראל, מוביל באחרונה לירידות שערים חדות ורוחביות בבורסת תל אביב. את הכותרות תופסות בדרך כלל מניות החברות הגדולות ששוויין קרס, כמו קבוצת דלק או פתאל החזקות, אבל גם מניותיהן של חברות השורה השנייה והשלישית סובלות בשבועות האחרונים מירידות חדות.

בכמה מהמקרים, ירידות אלה, המצטברות לשיעורים של עשרות אחוזים, כיווצו את שווי החברות לעשרות מיליוני שקלים בודדים, והרחיקו אותן מרחק עצום של 90% ויותר מתחת לשווי שבו נסחרו בשיאן. 

המשבר הנוכחי מציב בפני אותן חברות, הנסחרות כיום בשווי של פחות מ-100 מיליון שקל, אתגרים פיננסיים מורכבים. רוב החברות ניצבו מול אתגרים פיננסיים עוד קודם לכן - מה שעלול להוביל למצב שבו רק מעטות מהן, אם בכלל, יצליחו למצוא את "החיסון" המתאים, שיאפשר להן להתאושש מהמשבר ולחזור לצמיחה בעתיד.

העובדה שאותן מניות אינן נכללות במדדים המובילים בבורסה (או במדדים כלשהם), פוגעת בסחירות שלהן, המתאפיינת בהיקפים נמוכים (מחזורי מסחר של אלפי שקלים או עשרות אלפי שקלים בודדים ביום, בממוצע) - מה שמגביר את התנודתיות שלהן, ולעתים מחזק את הכיוון השלילי שבו הן נעות. נציג כאן כמה דוגמאות בולטות לחברות כאלה.

כנפיים: צונחת עם החברה הבת אל על

מי שככל הנראה תפסה, שלא בטובתה, את הכותרות הרבות ביותר במשבר הנוכחי בשווקים, היא חברת התעופה אל על, שנאבקת על המשך קיומה. אל על גוררת יחד עמה למטה את החברה האם, כנפיים , שבשליטה בה מחזיקים בני הזוג תמי מוזס ודדי בורוביץ.

פעילותה הנוספת של כנפיים - החכרת מטוסים (באמצעות חברת גלובל כנפיים) - סובלת גם היא מהעננה הרובצת סביב ענף התעופה העולמי - מה שלא תורם להתאוששות אפשרית בטווח הזמן הנראה לעין, על רקע חוסר הוודאות לגבי השפעות המשך התפשטותו של וירוס קורונה ברחבי העולם ודרכי ההתמודדות עמו.

כמו בדרך למטה (שווי שוק נוכחי של 72 מיליון שקל בלבד), גם רמת השיא שאליה הגיעה כנפיים, במהלך 2017 (אז שיקף מחיר המניה לחברה שווי שוק של יותר מ-650 מיליון שקל), הושפעה משווייה של מניית אל על, שהיה גבוה בעשרות אחוזים מערכה הנוכחי. ב-2017 הונפקו בבורסה מניותיה של גלובל כנפיים, במחיר שגם הוא גבוה בעשרות אחוזים משוויין הנוכחי.

חלל: חוב של 1.7 מיליארד שקל בתשואת "זבל"

חברת הלוויינים חלל תקשורת  סובלת זה זמן משילוב נסיבות שלילי, המציב אותה בפני מציאות עסקית מאתגרת. הדבר משתקף גם בתשואות איגרות החוב של החברה - חוב בהיקף של 1.7 מיליארד שקל - הנסחרות בתשואות "זבל" של עד 40%.

ברמה העסקית, החברה העוסקת בשיווק שירותי תקשורת על ידי לווייני "עמוס", התמודדה בעבר עם משבר משמעותי בפעילותה בעקבות פיצוץ טיל השיגור של לוויין ששיגרה לחלל ("עמוס 6") במהלך 2016 - אירוע שהגיע אחרי שקודם לכך אבד הקשר עם הלוויין "עמוס 5" של החברה.

ברמת בעלי המניות בחברה, ב-2018 הטיל בית המשפט צו פירוק לבעלת השליטה בחלל דאז, חברת יורוקום של שאול אלוביץ, שהחזיקה כ-47% ממניותיה, אחרי תקופה ארוכה של חוסר ודאות לגבי עתידן, שעד כה טרם הוכרע. 

על רקע מצבה העסקי הנוכחי ושווייה המצומק (65 מיליון שקל) של חלל תקשורת, קשה לדמיין מה היה עולה בגורלה של החברה אם היתה יוצאת לפועל העסקה למכירתה לתאגיד תקשורת סיני, שכבר נחתמה ב-2016, תמורת כ-1.1 מיליארד שקל - עסקה שבוטלה בעקבות פיצוץ "עמוס 6".

טלרד: הכבשה השחורה של קרן פורטיסימו

מאז הנפקתה של חברת ציוד התקשורת טלרד נטוורקס  לפני כשלוש שנים, צועדת מנייתה בכיוון אחד ברור - כלפי מטה. זאת, במקביל למגמה שמציגה החברה, הנסחרת כיום בשווי מצומק של 33 מיליון שקל בלבד, בדוחותיה הכספיים. 

האירוע האחרון שהעיב על תוצאותיה הכספיות של טלרד, הגיע בדמות ירידת ערך שהציגה החברה בגין שירותי תקשורת אלחוטית בפס רחב שהיא מספקת בארה"ב. עוד בעניין השוק האמריקאי, כבר בדוחותיה האחרונים עדכנה טלרד על המשך עיכוב בהטמעתה והפעלתה של מערכת הקצאת תדרים חדשה בשוק זה, וניתן להעריך כי המשבר הנוכחי יאריך את משך העיכוב.

טלרד, שנמצאת בשליטת קרן ההשקעות המצליחה פורטיסימו, בראשותו של יובל כהן (המכהן כיו"ר טלרד), הצטרפה לבורסת תל אביב בתחילת יוני 2017, אז השלימה גיוס של כ-80 מיליון שקל בהנפקה ראשונית (IPO) של 24% ממניותיה, לפי שווי חברה של כ-340 מיליון שקל "אחרי הכסף". כחלק ממהלך ההנפקה מכרו פורטיסמו ובעלי מניות אחרים בחברה 24% נוספים ממניות טלרד תמורת כ-80 מיליון שקל - סכום גבוה פי 2.5 משווייה הנוכחי של החברה כולה.

גולף: הנפילה הכואבת של ענף האופנה

חברת גולף , הנחשבת לאחת מרשתות האופנה הבולטות בישראל, סובלת כבר תקופה ארוכה מחוסר יציבות בתוצאותיה הכספיות. זאת, גם על רקע האתגרים הניצבים בפני ענף האופנה הישראלי כולו, וגם על רקע אירועים חד-פעמיים שפגעו בחברה - בעיקר בגין רכישות שביצעה.

גולף, שנמצאת בשליטתו של לן בלווטניק באמצעות כלל תעשיות, קיוותה ליהנות מדחיפה חיובית שתיתן לה הנפקת החברה הבת המקוונת עדיקה, שמניותיה התחילו להיסחר בבורסה לפני שנתיים בדיוק. ואולם, המשבר הנוכחי מאיים על הפעילות של שתי רשתות האופנה - והוא משתקף גם בקריסה של יותר מ-60% במנייתה של עדיקה מתחילת מרץ. 

מצבה הנוכחי של גולף, הנסחרת בשווי שוק של 62 מיליון שקל בלבד, הרחיק אותה שנות אור ממצבה לפני כעשור, אז נסיקת מנייתה הובילה אותה לשווי של כ-1 מיליארד שקל. 

החברות שהתכווצו בעקבות משבר הקורונה
 החברות שהתכווצו בעקבות משבר הקורונה

פורסייט: איפה מובילאיי ואיפה היא

בשנים קודמות, תחום פעילותה של חברת פורסייט (Foresight) - מניעת תאונות דרכים ופיתוח פתרונות תוכנה עבור מערכות עזר מתקדמות לנהג - נהנה מהייפ גדול, שהגיע לשיאו עם עסקת הענק לרכישת מובילאיי בידי אינטל תמורת יותר מ-15 מיליארד דולר. העיסוק הנרחב בתחום תמך בזינוקים נרחבים במנייתה של פורסייט, שהגיעה בשיאה לשווי שהתקרב ל-800 מיליון שקל.

את הרמות הגבוהות שבהן שהתה המניה, ניצלה פורסייט , שנמצאת בשליטת המנכ"ל חיים סיבוני, לגייס כמה עשרות מיליוני שקלים בכמה סבבים - חלקם ממשקיעים ידועי שם ופעילים בתחום הרכב. ואולם, מאז לא הצליחה מניית פורסייט להתרומם, ומתחילת מרץ 2020, כחלק מהסנטימנט הכללי בשוק, היא מציגה צלילה חודשית של יותר מ-40%, שמחקה את עיקר ערכה ומרחיקה אותה בתוך פחות משלוש שנים כ-95% מרמת השיא שלה, לשווי נוכחי של כ-60 מיליון שקל בלבד.

אורביט: לקרן פימי מצפה עבודה רבה

רכישת השליטה בחברת אורביט טכנולוג'יס, שהושלמה על ידי קרן פימי במהלך 2017, הפיחה תקווה במשקיעים וסייעה למניית אורביט לסכם את אותה שנה בעלייה של כ-20%, לאחר שדבר כניסתה של פימי למעורבות בחברה גרר קפיצה של כ-50% במניה באותו יום מסחר. 

ואולם, בשלב הנוכחי, לפחות לפי הרמות שבה נסחרת מנייתה של אורביט, בשווי נמוך של עשרות אחוזים מהשווי שלפיו נכנסה פימי לחברה, נראה כי גם הקרן בראשות ישי דוידי לא הצליחה להשלים את המהפכים שמאפיינים את הפעילות העסקית בחברות רבות שאותן היא לוקחת לידיה.

מניית אורביט לא הצליחה להגיע לגבהים שבהם נסחרה בתחילת 2011, ואחרי צלילה של יותר מ-40% מתחילת החודש נסחרת כעת בשווי הנע סביב כ-90 מיליון שקל בלבד.

שנפ: המצבר של קרן סקיי התרוקן

במהלך 2017 רכשה חברת המצברים לרכב שנפ 50% ממניותיה של חברת א.ד.י מערכות סטריאו ואזעקות לרכב, תמורת 75 מיליון שקל. באותה שנה הגיעה שנפ , שנמצאת בשליטת קרן סקיי ומשפחת המייסדים, לרמת שיא - ששיקפה לה שווי שוק של כ-450 מיליון שקל.

מאז המשיכה שנפ בתוכניות ההתרחבות, ובמהלך 2018 סיכמה על עסקה למיזוג פעילות הצמיגים שלה (חברת כסלו) עם חברה אחרת הפועלת בתחום, של האחים יואל ורוני וייס. ואולם, מניית שנפ לא הצליחה לשמור על הרמות הגבוהות שבהן שהתה - ועל רקע היחלשותה, בסוף 2018 החליטה החברה ליישם תוכנית התייעלות ורה-ארגון במגזר המצברים שלה, שהתאפיין בעלויות ייצור גבוהות ביחס לעלויות רכש מחו"ל - מה שגרר גם פיטורים של כמה עשרות עובדים מהחברה.

למרות זאת, מאז ועד כה המשיכה מניית שנפ לאבד גובה, וצלילה של כ-35% בערכה מתחילת מרץ השלימה לה צניחה של יותר מ-80% מרמת השיא שקבעה לפני פחות משלוש שנים. כיום המניה משקפת לחברה שווי שוק של כ-80 מיליון שקל בלבד. 

ח. מר: השקעה בטעם מר מאוד

חברת הפרויקטים ח. מר  סובלת כבר תקופה ארוכה מתוצאות כספיות חלשות, והפסדיה נערמים והולכים. הידרדרות מצבה הפיננסי של ח. מר גם מוביל זה כמה רבעונים את רואי החשבון של החברה, הנמצאת בשליטת קרן פימי, להפנות את תשומת לב המשקיעים ליכולת עמידתה באמות המידה הפיננסיות, תחזית תזרים המזומנים ותוכניות ההנהלה והדירקטוריון לעמידה בהתחייבויותיה.

בהמשך לכך, ח. מר, העוסקת בביצוע פרויקטים ואספקת שירותים בתחומי התקשורת והביטחון, פועלת בחודשים האחרונים מול הבנקים לקבלת ויתורים על עמידה בחלק מאמות המידה הפיננסיות שלהן התחייבה מולם. 

החודש החולף רחוק מלסייע לח. מר להתאושש, עם צלילה של יותר מ-30% בערך המניה, המשקפת לחברה שווי מצומק של פחות מ-30 מיליון שקל - מה שמוביל למחיקת עיקר ערכה (כ-95%) לעומת השיא שאליו הגיעה ב-2013, אז נסחרה החברה לפי שווי שוק של כ-550 מיליון שקל.

אחים יעקובי: המניה איבדה 90% בשנתיים

קבוצת התשתיות אחים יעקובי  מתמודדת כבר תקופה ארוכה עם אתגרים שונים בפעילותה, ו"המכה" האחרונה שנחתה עליה הגיעה בחודשים האחרונים בדמות קריסתה של חברת הפרויקטים אורתם סהר, שכמחצית ממניותיה מוחזקות בידי יעקובי. הסדר חוב זה הוביל למחיקת יתרת השקעתה של אחים יעקובי באורתם סהר, כשלוש שנים לאחר שנכנסה להשקעה בה במסגרת הסדר החוב הראשון שבוצע באורתם סהר.

הפגיעה של אורתם סהר בדוחותיה של יעקובי, העוסקת בביצוע פרויקטים בתחומים שונים, הגיעה לאחר שבשנים קודמות סבלה החברה, בין השאר, ממעורבותה בפרויקט הקמת שדה התעופה החדש בתמנע, הסמוך לאילת.

בשורה התחתונה, מאז שהצטרפה לבורסה, גדלים והולכים הפסדיה של הקבוצה, שנמצאת בשליטת האחים פיני ואמיר יעקובי - ומנייתה, שהתחילה להיסחר בסוף 2017, איבדה יותר מ-30% מערכה מתחילת החודש הנוכחי, והשלימה צלילה של כ-90% בתוך קצת יותר משנתיים, לשווי שוק מצומק הנע סביב 30 מיליון שקל.

ברן: הפספוס הגדול בהצעת הרכש

בתחילת השנה עלתה חברת ההנדסה ברן  לכותרות, בעקבות הודעה חריגה שקיבלה ממאיר דור, אחד מבעליה, ולפיה הוא מאוים בתביעה על ידי בעל מניות, במקרה שימכור את מניות השליטה שלו בחברה. האפשרות למכירת מניות השליטה בברן, של דור יחד עם שותפו לשליטה, אלכסנדר נסיס, עלתה על הפרק בתחילת 2019, אבל מאז לא נרשמה התקדמות בעסקה.

חדשות אלה הגיעו לאחר כמה שנים של מציאות עסקית מאתגרת שנחתה על ברן - בין השאר, בהשפעת ביטולם ועצירתם של פרויקטים שלה בישראל וברוסיה.

החודש האחרון הסב כאב נוסף לבעלי המניות של ברן, שאיבדו כ-30% נוספים מערך החזקותיהם. שווייה הנוכחי של ברן, כ-40 מיליון שקל, מדגיש שוב את הפספוס הגדול של המשקיעים מ-2012, אז הם החליטו לדחות הצעת רכש שהגיש נסיס (יחד עם שותפיו ממשפחת ריגר) למניות החברה, לפי מחיר למניה הגבוה ביותר מפי 10 לעומת המחיר הנוכחי.