נגד מצב החירום: מפגינים מעכבים את התנועה בדרך לכנסת

המשטרה מנסה למנוע בשעות האחרונות הפגנת מחאה נגד צעדי הממשלה במסגרת מצב החירום, ונגד אי כינוס ועדות הכנסת לפקח עליה

המשטרה מנסה למנוע בשעות האחרונות הפגנת מחאה נגד צעדי הממשלה במסגרת מצב החירום, ונגד אי כינוס ועדות הכנסת לפקח עליה.

שיירה ובה עשרות מכוניות עוכבה בדרך לירושלים בשער הגיא, כביש מס' 1 נחסם לתנועה, וכמה מהנהגים קיבלו דוחות על נסיעה איטית. לאחר שהכביש נפתח הגיעו המפגינים לקריית הממשלה בירושלים שם חסמו את רחוב קפלן, הרחוב המרכזי של קריית הממשלה. מקצת המפגינים יצאו מהמכוניות והמשטרה עיכבה לחקירה שלושה מהם. לפי קצין משטרה ממחוז ירושלים, המחאה לא קיבלה אישור, והמפגינים מפרים את הנחיות משרד הבריאות. בהודעת דובר המשטרה נאמר כי "כוחות משטרת ישראל פועלים ברחוב קפלן בירושלים לשמירה על הסדר הציבורי, ובתוך כך עצרו 3 חשודים שהפרו את הסדר חסמו את הציר במקום והפרו את תקנות בריאות העם (איסור התקהלות). המשטרה שבה ומדגישה כי תפעל לשמירה על הסדר הציבורי ותאפשר קיומן של מחאות, זאת לצד שמירה ואכיפה של התקנות ובריאות הציבור בהתאם לצו".

הניסיון למנוע את מחאה עורר ביקורת קשה של המפלגות משמאל, וגם של ארגוני זכויות אדם. יו"ר כחול לבן בני גנץ כתב בטוויטר: "אזרחים רבים מבינים שאסור לשבת בשקט לנוכח המהלכים לריסוק הדמוקרטיה שמובילים נתניהו ואדלשטיין, אני קורא לכולם להישמע להוראות ועדיף למחות דיגיטלית, עם זה העיכוב של הנהגים בשיירה לירושלים הוא בלתי סביר במדינה דמוקרטית".

חבר הכנסת עופר שלח קרא להפסיק את המשא ומתן עם הליכוד על ממשלת החירום בשל צעדיו, ויצא מהכנסת אל המפגינים. לדבריו "המוחים לא מוכנים שבחסות הקורונה יחסלו את הדמוקרטיה הישראלית. זה משבר (דמוקרטי) לא פחות חשוב, ואם הבית הזה הכנסת לא יתחיל לפעול, גם את משבר הקורונה לא יפתרו".

גם בשעת חירום לאומית זו, משטרת ישראל מאפשרת ותמשיך לאפשר לכל אזרח את חופש הביטוי והמחאה ובכלל זה, לפעול במגבלות החוק ותקנות צו בריאות העם של משרד הבריאות .

בתגובה לאירוע, נמסר ממשטרת ישראל: "לפני זמן קצר, בעקבות מחאה שלא תואמה עם המשטרה שכללה נסיעה לא חוקית של מאות כלי רכב על כביש ראשי במהירות איטית במיוחד ותוך הפרעה לתנועה (רכבים שמפעילים אורות חירום בכביש מהיר תוך נסיעה איטית ובכך מהווים סכנה למשתמשי הדרך). חשוב להדגיש כי ההפרעה לתנועה החלה עוד כששיירת כלי הרכב החלה את דרכה מכביש שש ועד הגיעה לכביש אחד. בהתאם, המשטרה ביצעה פעילות אכיפה במקום ורשמה דוחות תנועה בגין הפרעה לתנועה. לראיה, עם סיום פעילות האכיפה והפסקת העבירה שוחררו הרכבים לדרכם. עם הגעת המוחים (200 לערך) לאזור הכנסת , המשיכו להפר את צו משרד הבריאות (התקהלות של מעל 10 אנשים) שוטרים במקום ופועלים לאכוף את הצו כנדרש".

בתוך כך יו״ר סיעת כחול לבן עזב את פגישת התדרוך בכנסת עם מנכ״ל משרד הבריאות וראש המל״ל. בפתח פגישת התדרוך שמתקיימת כעת בכנסת, פנה יו״ר סיעת כחול לבן, ח״כ אבי ניסנקורן, למנכ״ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, ולראש המל״ל, מאיר בן שבת ואמר להם: ״סיעת כחול לבן מלאה כבוד והערכה על עבודתכם המקצועית והמסורה למען הציבור בישראל, אבל התדרוך הזה צריך להיערך בפני ועדות הכנסת ולא בפורום הזה. לצערי, הליכוד מונע מהכנסת מלבצע את תפקידה למען האזרחים, ולכן אני יוצא מכאן כעת כדי לעתור לבג״ץ בשם כחול לבן נגד השתקת הכנסת ולמען הדמוקרטיה הישראלית״.