המכה הכפולה של אייל לפידות: התכווצות שווי החזקותיו בשיכון ובינוי ובכלל ביטוח

לנוכח ירידה חדה במניות שו"ב, איבד בעל השליטה נתי סיידוף כ-2 מיליארד שקל משווי החזקותיו • שווי האופציות של המנכ"ל לפידות הצטמק ב-200 מיליון שקל, והוא מופסד עשרות מיליוני שקלים על ההשקעה במניות כלל ביטוח מסוף 2019

אייל לפידות, מנכ"ל שיכון ובינוי / צילום ארכיון: תמר מצפי
אייל לפידות, מנכ"ל שיכון ובינוי / צילום ארכיון: תמר מצפי

מניית שיכון ובינוי  (שו"ב) ממשיכה היום לצנוח, יורדת בעוד כ-9% ומשלימה נפילה של יותר מ-50% מהשיא אליו הגיעה באמצע החודש הקודם. שוויה של החברה, הנמצאת בשליטת איש העסקים נתי סיידוף ומנוהלת על ידי אייל לפידות, הצטמק לכ-3.8 מיליארד שקל.

שו"ב סובלת כמובן מהסנטימנט השלילי בשוק המניות כולו, ובסקטור הנדל"ן בפרט, וגם מהקפיצה במרווחי הסיכון בשוק האג"ח הקונצרניות. סיידוף רכש את השליטה בשו"ב (כ-47% ממניות החברה) מידי שרי אריסון באמצע 2018 בסכום של כ-1.1 מיליארד שקל, בעסקה שנראתה עד לפני חודש כחלומית, כשהנתח של סיידוף בשו"ב זינק לשווי של כ-3.7 מיליארד שקל. ואולם, מאז נחתך שווי מניותיו של סיידוף בשו"ב בכ-2 מיליארד שקל, ונכון להיום שווה ההחזקה שלו כ-1.7 מיליארד שקל בלבד ומשקפת רווח "על הנייר" של כ-600 מיליון שקל.

גם לפידות, מנכ"ל שו"ב, ספג באחרונה מהלומה פיננסית לא קטנה. כשנכנס לתפקידו בתחילת יוני 2019, קיבל לפידות (ששימש קודם לכן מנכ"ל הפניקס) חבילת שכר נדיבה, שכללה אופציות הניתנות למימוש לכ-5% ממניות שו"ב במחיר של 7.50 שקלים למניה. מאז שנחשף מינויו של לפידות לתפקיד מנכ"ל שו"ב, זינקה מניית החברה פי שלושה למחיר של 19.60 שקל לפני כחודש - זינוק שהביא את השווי התיאורטי של האופציות שקיבל לפידות לכ-240 מיליון שקל. מאז, כאמור, המניה התרסקה יחד עם כל השוק (למחיר נוכחי של 9.40 שקלים למניה) - והאופציות של לפידות שוות היום כ-38 מיליון שקל בלבד.

לצד ניהולה של שו"ב, ביצע לפידות בשלהי 2019 השקעה פיננסית, כשרכש כ-5% ממניות חברת כלל ביטוח לפי מחיר של 47.7 שקל למניה ובתמורה כוללת של כ-132 מיליון שקל. תמורת המניות שילם לפידות 14 מיליון שקל במזומן, כשהיתרה הועמדה לו באמצעות הלוואת מוכר של 118 מיליון שקל, שאותה מכרה אי.די.בי לקרן כלירמרק תמורת כ-93 מיליון שקל.

ביום חמישי האחרון נסחרה מניית כלל ביטוח במחיר של 20.4 שקל בלבד, לאחר צלילה של יותר מ-40% מתחילת החודש ו-60% מתחילת השנה. בהנחה שלפידות לא הספיק למכור את מניות כלל ביטוח לפני המפולת האחרונה, הרי שסך המניות שבידיו שוות כיום כ-57 מיליון שקל בלבד - כ-60% מתחת למחיר ההשקעה, והרבה פחות מהחוב שלו לקרן כלירמרק.

נדחו שלוש הנפקות אג"ח

המשבר בשווקים תפס את שיכון ובינוי בעיצומן של הכנות לביצוע שלוש הנפקות של איגרות חוב (בחברה האם ובשתי חברות בנות) וגיוס של יותר ממליארד שקל. ואולם, בשבוע שעבר הודיעה החברה כי בעקבות "חוסר היציבות בשווקים עקב השפעת נגיף הקורונה, הוחלט בחברה ובחברות הבת לדחות בשלב זה את מהלך הרישום למסחר של סדרות האג"ח החדשות".

עוד עדכנה שו"ב כי "פעילותה העסקית מושפעת מהמצב שנוצר עקב גורמים כמו "סגירה מלאה או חלקית של מרכזים מסחריים, האטה או עצירה של עבודות קבלניות (באתרים מסוימים מחוץ לישראל), האטה בקצב הפעילות המסחרית בחלק מפעילויות הקבוצה, עיכוב ייזום ופיתוח עסקי, אי ודאות כללית בשווקים לגבי מקורות מימון, ותנודות ריבית ומטבע".

בשו"ב ציינו גם כי חלק מעובדי הקבוצה, המועסקים בפעילויות שאינן מוגדרות כפעילויות חיוניות במשק, הוצאו לחופשה או לחופשה ללא תשלום, והפעילויות הרלוונטיות צומצמו בהתאם. ככל הנראה, מדובר ב-20%-30% מעובדי המטה של שיכון ובינוי.

"לאור אי הוודאות המאפיינת את המצב הנוכחי ומשכו, ובהתחשב בהשלכות האפשריות שיש למצב על תחומי הפעילות השונים בישראל ובמדינות האחרות שבהן פועלת החברה, החברה אינה יכולה להעריך נכון למועד דוח זה את היקף ההשפעה על תוצאותיה הכספיות וההשלכה על פעילותה העסקית", מסרה שו"ב.

לשיכון ובינוי יש כיום 4 סדרות אג"ח (5,6,7,8) בהיקף כולל של כ-3.6 מיליארד שקל. הסדרות רשמו בשבועות האחרונים ירידות של 11%-22%, במקביל לירידות החדות שנרשמו בשוק האג"ח הקונצרני כולו, והן נסחרות כיום בתשואות סבירות של 5.5%-7.7%.