לשכת עוה"ד לכחלון ולבנק ישראל: הקפיאו פירעון הלוואות במשק לחצי שנה

במכתב עליו חתומים בכירי הלשכה ובהם היו"ר אבי חימי, הם מביעים את חששם שהשבתת המשק תגרום לקריסה של בעלי עסקים, ושזו תתגלגל לבעלי הנכסים • בלשכה מבקשים להקפיא את הפירעון לבעלי נכסים ועסקים

עו"ד אבי חימי, יו"ר לשכת עורכי הדין / צילום: דרור סיתהכל
עו"ד אבי חימי, יו"ר לשכת עורכי הדין / צילום: דרור סיתהכל

על הבנקים להקפיא את פירעון כל ההלוואות הניתנות היום למגזר העסקי לתקופה של חצי שנה לפחות, שאם לא כן - לווים רבים ממגזר זה יקרסו ויגרמו גם למשבר אצל בעלי הנכסים המניבים - כך מתריעה לשכת עורכי הדין במכתב ששלחו בכירי הלשכה לשר האוצר משה כחלון ולנגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון. אתה המכתב יזם עו"ד אבי ללום העומד בראש פורום קניין ומקרקעין בלשכה, בעקבות בעיות רבות שהגיעו אליו באחרונה, שנובעות מהשבתת המשק עקב הקורונה.

השבתת המשק על רקע משבר הקורונה גורמת לחיכוכים בין בעלי עסקים ששוכרים שטחי משרדים ומסחר - לבין בעלי הנכסים שאמורים לקבל מהראשונים דמי שכירות חודשיים. ואולם המצב כיום, שבו השטחים המניבים נטושים, העסקים סגורים, ולבעליהם אין כמעט הכנסות, מקשה מאוד על תפקודם, אפילו ברמה מצומצמת, וגם על סיכויי הישרדותם למשך משבר הקורונה.

בין היתר הודיעו רבים מהם לבעלי הנכסים, כי אינם יכולים ואף אינם מעוניינים לשלם דמי שכירות בימים אלה, שכן הם לא עושים כל שימוש בשטחים השכורים. אם לא יימצא הסדר בין הגורמים הללו, הדברים צפויים להתגלגל לבתי המשפט.

"מצוקת השוכרים ו/או בעלי העסקים היא כדור שלג המגולגל בשלב זה לפתחם של בעלי הנכסים. בעלי הנכסים קיבלו מימון בנקאי אשר הסתמך כולו על תשלומי השוכרים, ומשעה שתשלומים אלה לא מתבצעים - על הבנקים לפרוס מטריית ביטחון אשר משמעותה היא דחיית התשלומים ולא ביטולם", מוסבר במכתב, עליו חתומים גם יו"ר לשכת עורכי הדין, עו"ד אבי חימי, ועמיתו של ללום בראשות פורום קניין ומקרקעין, עו"ד לירז רואש.

השלושה מציבים שני קריטריונים שיאפשרו את ההקפאה: הראשון - שהחייב עמד בכל תשלומי ההלוואות בשנה האחרונה; השני - אם מדובר בבעל נכס, עליו להציג נתונים ברורים ומפורטים על שוכרים שחדלו לשלם לו שכר דירה החל מחודש זה, ואם מדובר בשוכר או בבעל עסק, שיציג נתונים על השבתת פעילותו העסקית.

עוד הם קוראים לפתוח מסלולי הלוואה ייעודיים "בתנאים מיטביים" כלשונם עבור שוכרים ובעלי נכסים שנקלעו לקשיים.

"ההסדר הזה יכול לשחרר את בעל הנכס, ולומר לשוכר 'אני מבין אתה נמצא בקשיים, אבל כרגע אני לא צריך להחזיר הלוואות, ולכן אני יכול לבוא לקראתך'", מסביר עו"ד אברהם ללום. "בעלי נכסים היום מסתכלים גם על היום שאחרי ומבינים שאם הם יגרמו לשוכרים שלהם לקרוס לגמרי - לא יהיה מי שישכור מהם בעתיד את השטחים. דמי השכירות הם רק ההתחלה - יש גם דמי ניהול וארנונה, שיש עדיין מי שגובים, וגם לגביהם אנחנו מנסים לפעול בין היתר ברשויות מקומיות.

"אני חושש שאם המצב יימשך, זה עלול להגיע לפשיעה. כי אדם שנמצא על הקצה יעשה כל דבר כדי לתת למשפחה שלו לחיות. לכן המדינה צריכה לתת פתרון, כי אם לא - המחיר יהיה הרבה יותר כבד, וראוי שהיא תבין ותפנים שצריך לתת לבעיה הזו פתרון אמיתי, והוא חייב להגיע מחר. אם נחכה לאפריל - נגמר הסיפור. זה לא משהו שניתן לחכות איתו".

בסוף המכתב מדגישים בלשכת עורכי הדין כי לא מדובר בהזרמת כספים חיצונית, וכי אם הבנקים יתקשו לעמוד בדחיית הגבייה - מן הדין לתת להם מטרייה פיננסית.