אחרי פסיקת בג"ץ: מליאת הכנסת תתכנס הבוקר לבחור יו"ר כנסת חדש

לאור הפרת צו בג"ץ ע"י יו"ר הכנסת המתפטר יולי אדלשטיין, שופטי בג"ץ קבעו אמש פתרון חריג ואפשרו את קיום הצבעת המליאה עוד הבוקר • ח"כ עמיר פרץ, ותיק חברי הכנסת, יכנס את המליאה וינהל את הדיון

הכיסא הריק של יו"ר הכנסת, רגע לאחר שיולי אדלשטיין התפטר מתפקידו כיו"ר הכנסת / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
הכיסא הריק של יו"ר הכנסת, רגע לאחר שיולי אדלשטיין התפטר מתפקידו כיו"ר הכנסת / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

היום (ה') במהלך הבוקר תכונס מליאת הכנסת להצבעה מיוחדת לבחירת יו"ר כנסת חדש. מליאת הכנסת אינה עובדת לרוב בימי חמישי, אך בעקבות צו של בג"ץ בפסיקת ביזיון בית המשפט של יו"ר הכנסת היוצא ח"כ יולי אדלשטיין, תכונס הכנסת למטרה זו.

סיעת כחול לבן פרסמה אתמול (ד') בלילה הודעה לקראת השעה 01:00 לפנות בוקר, ובה נאמר: "בעקבות החלטת בג"ץ בלילה הודיע יו"ר סיעת כחול לבן, ח"כ אבי ניסנקורן, כי הוועדה המסדרת תתכנס ביום חמישי בשעה 11:30 לאשר את כינוס המליאה להמשך אותו יום, כדי לבחור יו"ר כנסת קבוע".

יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ עמיר פרץ, שהוא ותיק חברי הכנסת, יכנס את המליאה וינהל את הדיון בו ייבחר יו"ר כנסת חדש. המועמד לתפקיד מטעם כחול לבן הוא ח"כ מאיר כהן.

אומנם עדיין לא חלפו 48 שעות מהודעת ההתפטרות של ח"כ יולי אדלשטיין, אך לאור הפרת צו בג"ץ על-ידו, קבעו אתמול שופטי בג"ץ פתרון חריג ואפשרו את קיום הצבעת המליאה לפני שאדלשטיין הפך ל"יו"ר הכנסת לשעבר". את פסק דינם חתמו השופטים באמירה שגם אם אדלשטיין יתחרט ויחזור בו מהתפטרותו במהלך 48 השעות הקרובות, לא יהיה לכך תוקף.

פסק הדין של שופטי העליון כולל אמירות חמורות במיוחד כלפי התנהגותו של אדלשטיין. "ידענו בעבר מקרים בהם רשויות השלטון גררו רגליים בקיום צווי בית משפט וכן מקרים שבהם לא מילאו אחר צווים בשל טענות לקושי ביישומם או באכיפתם או בשלל הצורך בהתארגנות; אך מעולם עד היום לא אירע בדברי ימי המדינה שגורם שלטוני סירב בריש-גלי ובהתרסה לקיים צו שיפוטי, באומרו כי צו מצפונו אינו מאפשר לו לקיים את פסק הדין". 

נשיאת העליון אסתר חיות, שכתבה את פסק הדין הקצר, ציינה כי העובדה שאדלשטיין נחשב לאחד מסמלי השלטון הגבירה את הפגיעה בשלטון החוק. "אין שיעור לחומרת התנהגותו", היא פסקה.

בנוסף ציינה חיות כי אם כך נוהג אדלשטיין, שהוא בעל השררה, "מדוע ינהג אחרת האזרח מן השורה? שאלה זו מהדהדת במלוא העוצמה בייחוד בימים הקשים הללו, אשר בהם אנו מתמודדים עם התפרצות מגיפת נגיף הקורונה, והאזרחים נדרשים לציית להוראות ולמגבלות חסרות תקדים המוטלות עליהם".

חיות ציינה כי במקום בו מדובר בפגיעה חסרת תקדים בשלטון החוק, "נדרשים סעדים חסרי תקדים".