אחרי הקרב מול בג"ץ: יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין התפטר מתפקידו

אדלשטיין ספג השבוע ביקורת קשה ביותר משופטי בג"ץ • לאחר התפטרותו הוא סגר את מליאת הכנסת והכריז כי תם סדר היום • עם זאת, לדברי גורמים, יועמ"ש הכנסת הבהיר לאדלשטיין כי חובה עליו לאפשר את כינוס המליאה עוד היום כדי לבחור יו"ר כנסת חדש

יולי אדלשטיין לאחר התפטרותו מתפקיד יו"ר הכנסת / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
יולי אדלשטיין לאחר התפטרותו מתפקיד יו"ר הכנסת / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין הודיע הבוקר (ד') בפתח ישיבת הכנסת כי בעקבות פסקת בג"ץ נגדו הוא החליט להתפטר מתפקידו. לאחר התפטרותו סגר אדלשטיין את המליאה והכריז כי תם סדר היום. הישיבה הבאה תהיה ביום שני הבא, 30 במרץ. עם זאת, לדברי גורמים, יועמ"ש הכנסת, עו"ד איל ינון, הבהיר לאדלשטיין כי חובה עליו לאפשר את כינוס המליאה עוד היום כדי לבחור יו"ר כנסת חדש. 

לאחר שאדלשטיין הודיע כי הוא סוגר את המליאה, חברי כנסת של כחול לבן נשארו לשבת בתוך מליאת הכנסת, כדי לוודא שהיא לא תיסגר ותינעל, ושאפשר יהיה לקיים בה דיונים. הם החליטו לקיים משמרות פנימיות מתוך חשש שיסגרו את הדלת ולא יאפשרו היום דיונים.

עם זאת, ח"כ בני גנץ נכנס למליאה וביקש מחברי הכנסת של כחול לבן לצאת מן המליאה, ולהמתין שתהיה פרוצדורה שתאפשר כניסתם ועבודה ממלכתית ומסודרת. כרגע הוא נמצא בלשכתו של יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין.

ח"כ יאיר לפיד הגיב על התפטרותו של יו"ר הכנסת: יו"ר כנסת שמפר צו של בית המשפט העליון זו אנרכיה. נתניהו שלח את יולי לשרוף את הדמוקרטיה? איפה חברי הכנסת ההגונים של המחנה הלאומי? אנחנו נגן על הדמוקרטיה בכל דרך.

בהתייחסות ראשונה של ח"כ בני גנץ להתפטרות יו"ר הכנסת אדלשטיין כתב גנץ: "כנסת ישראל שייכת לאזרחי ישראל ונבחרי הציבור בה ימלאו אחר חוקי מדינת ישראל והחלטות בית המשפט. אף אחד אינו מעל החוק".

"החלטת בג"ץ אינה מבוססת על לשון החוק, אלא על פרשנות חד-צדדית וקיצונית"

אדלשטיין ספג ביקורת קשה ביותר מחמישה שופטי בג"ץ ביום שני בלילה, אחרי שבמהלך השבוע האחרון הוא נשען על טיעונים פוליטיים ועל השאיפה להקים ממשלת אחדות כתירוץ לאי-העלאת נושא בחירת יו"ר הכנסת על סדר היום.

בפסק הדין קבעו השופטים כי אופן התנהלותו של אדלשטיין חותר תחת יסודות הדמוקרטיה, והכריעו כי אין זה במסגרת שיקול-הדעת שלו לבלום את רצונם של 61 חברי כנסת, שהרי זה מסכל את רצון הבוחר.

בימים האחרונים ניכר היה כי אדלשטיין מתאמץ לצייר את ההחלטה השיפוטית להפעיל את הרוב הפוליטי בכנסת, כמעין "פוטש" של שופטי בג"ץ על הכנסת. אדלשטיין קיבל גיבוי מכמה שרים בממשלה ואף מראש הממשלה, אשר סברו כי עליו להפר את הוראות בג"ץ.

בפתח ישיבת המליאה הבוקר אמר אדלשטיין: "ביום שני השבוע, בית הדין הגבוה לצדק קבע כי על יו"ר הכנסת להעמיד להצבעה עוד השבוע את בחירתו של יו"ר הכנסת החדש. החלטת בג"ץ אינה מבוססת על לשון החוק, אלא על פרשנות חד-צדדית וקיצונית".

לדבריו, "החלטת בג"ץ סותרת את תקנון הכנסת. החלטת בג"ץ מחריבה את עבודתה של הכנסת. החלטת בג"ץ מהווה התערבות גסה ויהירה של הרשות השופטת בענייניה של הרשות המחוקקת הנבחרת. החלטת בג"ץ פוגעת באופן חסר תקדים בריבונות העם ובריבונות הכנסת. החלטת בג"ץ חותרת תחת יסודותיה של הדמוקרטיה הישראלית".

יולי אדלשטיין מתפטר מתפקידו כיו"ר הכנסת / צילום: ערוץ הכנסת
 יולי אדלשטיין מתפטר מתפקידו כיו"ר הכנסת / צילום: ערוץ הכנסת

לדברי אדלשטיין, "כדמוקרט, כיהודי ציוני, כמי שנלחם נגד משטרים אפלים וכיו"ר של בית הנבחרים - אני קובע כי החלטת בג"ץ היא החלטה שגויה וחמורה המביאה לידי ביטוי ליקוי מאורות מסוכן. חברי הכנסת, כמי ששילם מחיר אישי כבד של שנות מאסר ועבודות פרך על הזכות לחיות כאזרח במדינת ישראל, אין צורך בהסברים עד כמה אני אוהב את מדינת ישראל ואת עם ישראל.

"ולכן, כדמוקרט, כיהודי ציוני, כמי שנלחם נגד משטרים אפלים וכיושב-הראש של הבית הזה - לא אניח לישראל להידרדר לאנרכיה. לא אתן יד למלחמת אחים! אפעל על-פי רוחו של מנחם בגין, אשר ביוני 1948, בימי האלטלנה, מנע מלחמת אחים.

"חברי הכנסת, אזרחי ישראל - בימים אלה העם שלנו זקוק לאחדות, זקוק לממשלת אחדות. בימים בהם מגפה מסכנת אותנו מבחוץ, והשסע קורע אותנו מבפנים, על כולנו לנהוג כבני אדם, על כולנו להתעלות, על כולנו להתאחד. אי לכך, למען מדינת ישראל וכדי לחדש את הרוח הממלכתית בישראל - אני מתפטר בזאת מתפקידי כיו"ר הכנסת. נתפלל ואף נפעל לימים טובים יותר".

שעה קלה לאחר ההתפטרות, היועץ המשפטי של הכנסת עו"ד איל ינון הגיש הודעה לבג"ץ באשר להתנהלותו של אדלשטיין. לדברי ינון, הוא עדכן את יו"ר הכנסת שהתפטרותו אינה בתוקף במהלך 48 השעות הבאות, ולכן הוא עדיין חייב למלא את צו בג"ץ ולכנס את מליאת הכנסת עוד היום.

ינון עדכן בהודעתו שאדלשטיין אמר לו כי אין בכוונתו להעלות את נושא בחירת יו"ר קבוע לכנסת ה-23 על סדר יומה של מליאת הכנסת היום.

"ההתנהלות של אדלשטיין מקרבת אותנו למציאות של אנרכיה"

בעקבות ההתפטרות של יוחנן פלסנר, נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה, ציין כי "ההתנהלות של יו"ר הכנסת המתפטר ח"כ יולי אדלשטיין בימים האחרונים והחלטתו להימנע מקיום צו בית הדין, מקרבת אותנו למציאות של אנרכיה בה 'אלמלא מוראה של מלכות, איש את רעהו חיים בלעו'.

"למרות שמדובר בהחלטה מתבקשת, בהחלט מקובל לחלוק על קביעות בג"ץ, אבל זה בלתי לגיטימי להעמיד בסימן שאלה את עצם הנכונות לקיים צווים מפורשים הניתנים על ידי בג"ץ, וודאי כשמדובר באירוע שבו מעורב ראש הרשות המחוקקת ואחד הסמלים החשובים של השלטון הדמוקרטי בישראל. הרטוריקה המתלהמת והמתקפות החריפות שהושמעו מצד שרים בכירים כלפי הרשות השופטת בימים האחרונים משקפים שפל דמוקרטי חדש ועלולים לפתוח פתח ל"שבירת כלים" שתסמן לציבור שאין חובה לקיים פסקי דין של בתי המשפט".

עוד מוסיף פלסנר, כי "אלא אם כן ח"כ אדלשטיין יחליט שההתפטרות שלו נכנסת לתוקף מיידי, הרי שעדיין חלה עליו החובה לקיים את צו בית המשפט ולשלב את סעיף בחירת יו"ר הכנסת בסדר היום של המליאה עוד היום .
יהיה זה עצוב מאוד שאקורד הסיום המכונן של הקריירה של אדלשטיין כיו"ר הכנסת במשך כשבע שנים יהיה מהלך של ביזוי בית המשפט ".

מחוץ לכנסת: הפגנות נגד יו"ר הכנסת אדלשטייין

תקנות שעת חירום החריגו קיום הפגנות ברחבי המדינה, וכך גם היום המשיכו רבבות אזרחים להגיע לירושלים ברכבים מבודדים, כאשר הם נושאים דגלים שחורים ומנסים להפגין כשהם מרוחקים זה מזה מרחק 2 מטר.

מחאת דגל שחור מחוץ לרחבת הכנסת והשטיח שחור, במחאה על התנהגות אדלשטיין והחלטתו להפר את פסיקת בג״ץ / צילום: מארגני מחאת דגל שחור
 מחאת דגל שחור מחוץ לרחבת הכנסת והשטיח שחור, במחאה על התנהגות אדלשטיין והחלטתו להפר את פסיקת בג״ץ / צילום: מארגני מחאת דגל שחור

קבוצת המחאה קרויה בשלב הזה "מחאת הדגל השחור", ואחרי הודעת אדלשטיין על התפטרותו ונעילת הכנסת עד ליום ב׳, כך שלא ניתן היום לקיים את החלטת בג"ץ, הם אמרו: "הסירוב של ראשי הליכוד בראשות הנאשם נתניהו לכבד את החלטת בג"צ מדגיש את עומק הבור שבו נמצאת הדמוקרטיה הישראלית. זהי שעת מבחן לא רק למנהיגים, אלא גם לנכונות של הישראלים להיאבק, גם ובמיוחד בשעת משבר, עבור הדמוקרטיה.

"אי קבלת תוצאות הבחירות, יחד עם הפרסומים מהבוקר על המאמצים של השרים לדחות את משפטו, חתירה תחת יסודות הדמוקרטיה הישראלית, הכרעת הרוב, שלטון הרוב ושלטון החוק, אנו נמשיך לעמוד על המשמר עד אשר הדמוקרטיה הישראלית תחזור למסלולה".

בשעות הבוקר הגיעו אלפי רכבים (לפי ספירת המארגנים) והקיפו את הכנסת. המוחים דרשו מראשי כחול לבן לפעול לכינוס המליאה ולבחור יו"ר כנסת חדש עוד היום. לדבריהם, הם נערכו להישאר מול בניין הכנסת במשך כל היום. מחוץ לרחבת הכנסת הם הניחו שטיח שחור, במחאה על התנהגות אדלשטיין והחלטתו להפר את פסיקת בג"ץ.

מפקד מחוז ירושלים הודיע למפגינים שאינו מאפשר יותר הגעה להפגין מול הכנסת. לאזרחים רבים שמגיעים למקום נאמר שהאזור סגור ואין ולא יתאפשר להם ולהפגין למען הדמוקרטיה.

ממארגני המחאה נמסר: "לאחר ששבוע שעבר הורו לא להיכנס עם דגלים שחורים לבירת ישראל, עכשיו החליטו במשטרת ירושלים לעשות הכל על מנת לסייע לנאשם בפלילים לדכא את המחאה האזרחית. אנו קוראים לכל מי שהדמוקרטיה יקרה לו, להגיע עכשיו לכנסת ישראל ולהיאבק למען הדמוקרטיה״.