מנכ"ל האוצר: אין לנו תרחיש יציאה מהמשבר. האבטלה לא תחזור אל מתחת ל-7% לפחות עד אמצע 2021

"באפס זמן הגענו ל-830 אלף מובטלים שרובם בחל"ת ואני חושב שהמספרים כבר יותר גדולים", אמר מנכ"ל האוצר שי באב"ד בדיון בוועדת הכספים • באב"ד הוסיף כי "השבתה חלקית ל-5 שבועות תביא לפגיעה של 5% בתוצר, השבתה כוללת של 5 שבועות תביא לאובדן של 9% מהתוצר"

שי באב"ד / צילום: יונתן בלום, גלובס
שי באב"ד / צילום: יונתן בלום, גלובס

"אין תרחיש יציאה ממשבר הקורונה וזו אחת הבעיות המרכזיות שיש בכל הדיונים", כך אמר מנכ"ל האוצר שי באב"ד בדיון בוועדת הכספים על היערכות האוצר לטיפול במשבר הקורונה. לדבריו "אין באמת תרחיש יציאה. גם משרד הבריאות וגם מדינות אחרות בעולם לומדים תוך כדי תנועה מה לעשות הדברים משתנים מיום ליום".

יו"ר הוועדה ח"כ עודד פורר אמר בתגובה למנכ"ל האוצר "זה ברור שאתם לא יודעים בוודאות מה יקרה בעוד חצי שנה אבל אתם לא יכולים לברוח מלקבל החלטה - גם אם היא קשה. זה עדיף למשק מאשר מצב שבו כל יום מתקבלת החלטה אחרת. תקבלו החלטה זה התפקיד של הממשלה". באב"ד השיב כי את ההחלטה צריך לקבל ראש הממשלה בנימין נתניהו.

"באפס זמן הגענו ל-830 אלף מובטלים שרובם בחל"ת ואני חושב שהמספרים כבר יותר גדולים"

על רקע הערכות האוצר כי המשק  יתחיל להתאושש רק ב-2021, באב"ד אמר בפתח דבריו כי המשבר המתפתח עלול להפוך לחמור ביותר מאז הקמת המדינה. "באפס זמן הגענו ל-830 אלף מובטלים שרובם בחל"ת ואני חושב שהמספרים כבר יותר גדולים", אמר באב"ד והוסיף, "זו סיטואציה בלתי נתפסת ולדבר הזה יש השלכות מהותיות על התקציב וההרחבה הפיסקאלית שאנחנו נדרשים לעשות. תרחישי האוצר מדברים על השבתה חלקית או כוללת ולתקופות שבין 5 ל-9 שבועות. השבתה חלקית לחמישה שבועות תביא לפגיעה של 5% בתוצר, ואילו השבתה כוללת של 5 שבועות תביא לאובדן של 9% מהתוצר". בתרחיש הגרוע ביותר השבתה מלאה של 12 שבועות תגרום פגיעה של 18% בתוצר וזינוק יחס החוב לתוצר ל-86.5% (לעומת 60% כיום). באב"ד ציין כי גם ב-2021 האבטלה תעמוד על 7%-8% וזה בהנחה שלא תהיה החרפה נוספת.

באב"ד ציין כי הוצאות נוספות של מערכת הבריאות הגיעו כבר ל-2.5 עד 3 מיליארד שקלים ועלולות להגיע לסכומים גבוהים בהרבה. על-כך יש להוסיף תוספות תקציביות למשרדים נוספים ורשת ביטחון סוציאלי לשכירים, לעצמאים ופרילנסרים ולגמלאים מעל 67. לדבריו עלות רשת הביטחון לשכירים (דמי אבטלה) תגיע ל-10 מיליארד שקל ופתרונות נוספים לעצמאים ולפרילנסרים ולמבוגרים יוצגו היום לראש הממשלה.

במעגל השלישי של ההוצאה התקציבית מתכוון האוצר לסייע לעסקים בישראל. עד כה הטיפול נעשה באמצעות קרן האשראי ודחיית תשלומי מסים. באב"ד אמר כי בכוונת האוצר להציג שינויים והקלות במסלולי האשראי לעסקים "קיבלנו המון ריקושטים שהחבילה לא מתאימה, שהבנקים לא משחררים מספיק אשראי והזמן שלוקח עד שמקבלים את ההלואה וראינו שההלואה לא נותנת מענה וניתן הטבות יותר משמעותיות כדי שגם חברות בינוניות וגדולות יוכלו לקבל מענה בתנאים נוחים". באשר להאצת המשק ליום שאחרי המשבר מתכוון האוצר להציג לנתניהו "חבילה קטנה". לדבריו, ההיקף הכולל של חבילת הסיוע שהציג האוצר עד כה מגיע ל-40 מיליארד שקל - מתוכם 15 במענה תזרימי ו-25 מיליארד כאמצעים פיסקליים (כך למשל את 8 מיליארד השקלים בקרן האשראי אמורים לספק הבנקים).