"ניסו, אתה מפוצץ באגו": ספרים לימים מערערים

העדכני, המצויר וההיסטורי • ספרים מומלצים ברוח התקופה

ספרים מומלצים ברוח התקופה
ספרים מומלצים ברוח התקופה

אומנם חנויות הספרים סגורות, אבל זה לא אומר שצינור החמצן לאוהבי הספרות נותק, חלילה. הוצאות הספרים והרשתות מכירות בכך שהן מספקות מוצר חיוני לשרידה, ושבימים אלה יש ליותר אנשים יותר זמן וחשק לקרוא, והן מספקות את הסחורה, תרתי משמע.

באתרים של הוצאות רבות אפשר להוריד ישירות ספרים דיגיטליים (וברובם יש כעת מבצעים של 1+1 או 50% הנחה), וכך גם באתר בוקנט של צומת ספרים, גט בוקס של סטימצקי, ובאתרי חנויות הספרים המקוונות כמו עברית, אינדיבוק ומנדלי ספרים אלקטרוניים.

שלא כמו בחנויות הרגילות, המוגבלות בשטח המדפים, אפשר למצוא שם גם ספרים שבדרך כלל יש רק בחנויות המשומשים. גם רשימת הספרים בעברית לקינדל גדלה והולכת, וזה מבורך.

למי שמעדיפים את גרסת הנייר, רבות מההוצאות וחלק מהאתרים משנעים ספרים גם באמצעות שליחים. חלקם מדווחים על עומס ועל עיכובים וחוסרים פה ושם, אבל יש להניח שכל עוד יותר לשליחים לנוע בדרכים - האספקה תגיע. באתר אייקסט יש גם ספרים מוקלטים, גם להורדה בחינם.

ברוח זו גובשה רשימת ההמלצות שלפניכם, שמשלבת חדש וישן, כשהמשותף הוא שכולם עושים, לטעמי לפחות, טוב על הנשמה (כן, אני מרגישה קצת אשמה על ההמלצה משבוע שעבר על הספר "וירוס, עולם בצל מגפת השפעת בשנת 1918", המצוין אך המדכדך).

"חיים רק פעם אחת" / מירב הלפרין, אתר "עברית"

עולם הספרים הדיגיטליים לא רק מגיב למציאות משתנה אלא אף משתתף בעיצובה. שיתוף פעולה בין אתר "עברית" לסופרת מירב הלפרין הוליד ספר בהמשכים פרי עטה.
"חיים רק פעם אחת" הוא ניסוי ספרותי ראשון מסוגו: ספר שנכתב תוך כדי משבר הקורונה העולמי. אחת לשבוע, בכל יום חמישי, יתפרסם פרק חדש, שיתרחש במקביל לאירועי התקופה. הפרק יהיה זמין בחינם לקוראי "עברית".

בלב העלילה זוג נשוי, שנקלע לעידן הקורונה ברגע הגרוע ביותר בתולדות הזוגיות שלו. אפילו הסופרת, מירב הלפרין, עוד לא יודעת איך תיראה הזוגיות שלהם בסופו של המשבר שעשוי לשנות את כולנו, אבל מבטיחה שזה יהיה מטורף לפחות כמו המציאות שאנו חיים בה, מהיר, עצבני ומצחיק.

"ספר הציפורים" / נעה כ"ץ, ידיעות ספרים

קשה להאמין עד כמה יכול להיות חינני ומצחיק ספר שעוסק בציפורים. הספר הזה אינו שגרתי בשום צורה. הוא משלב דמיון והומור עם עובדות אמיתיות על חיי הציפורים, בעיקר בכל הקשור בחיזור ובהזדווגות, מה שיוצר גם הקבלות משעשעות לאלה האנושיים, מטינדר לציפורים ועד "רוצה לעלות אליי לקן?".

הוא מצויר להפליא וכתוב נהדר ("ניסו, אתה מפוצץ באגו"; "לא, כי את, שושי, שיא הצניעות"; "סבבה, נסכים שלא להסכים"), והמידע ממש מעניין. מי ידע למשל, שרבע מכל הזוגות של הברבורים השחורים הם זוגות הומוסקסואליים, ושהצאצאים שלהם (מסוג של פונדקאית, כמו אצלנו) נהנים מתוחלת חיים גבוהה במיוחד, יותר מאלה של הברבורים הסטרייטים?

הספר נולד אגב בפייסבוק, כשמדי יום, במשך מאה ימים, העלתה כ"ץ פוסט עם קומיקס ציפורים וצברה המוני מעריצים, שחלקם אף תרמו להדסטארט להוצאתו כספר. הגרסה המודפסת תוסיף לה מן הסתם מעריצים רבים נוספים.

"מועדון גרנזי לספרות ולפאי קליפות תפודים" / מרי אן שייפר ואנני בארוז, הוצאות מטר וזמורה ביתן

אחד מאותם ספרים מרוממי נפש, שעושים טוב לא בגלל שהוא מצחיק או קליל, אלא דווקא להפך. הגיבורים מתמודדים עם דברים קשים ומורכבים, אבל שומרים לא רק על נחישות, רוח טובה ועזרה הדדית, אלא גם על תשוקה לתרבות ולספרים בימי מצוקה.

הרקע לעלילה הוא שלהי מלחמת העולם השנייה, באי הבריטי גרנזי, אחד מאיי התעלה הקרובים לצרפת, שנכבש על-ידי הגרמנים בניגוד לשאר חלקי הממלכה. "מועדון גרנזי לספרות ולפאי קליפות תפודים" נולד כתכסיס להימנע ממעצר בעקבות הפרת העוצר, אך מפעילות כיסוי הפך למועדון קריאה פעיל, וסייע לתושבי האי לחשוב על דברים אחרים מלבד המלחמה והכיבוש. מה יותר מתאים מזה לימים אלה?