דווקא עכשיו: עליבאבא משקיעה בסטארט-אפ הטרוול-טק הישראלי הוטלמייז

הגיוס נעשה בהובלת קרן ההשקעות של עליבאבא והקרן הישראלית בריליאנס ונצ'רס • הוטלמייז מפתחת טכנולוגיית אופטימיזציית רווח וחיזוי מחירים מבוססות בינה מלאכותית לתעשיית הזמנת בתי המלון

חברת הטרוול-טק הישראלית Hotelmize (הוטלמייז) מגייסת מיליוני דולרים. הגיוס נעשה בהובלת קרן ההשקעות של הענקית הסינית עליבאבא, Alibaba Hong Kong Entrepreneurs Fund (שהוקמה ב-2015 על ידי מייסד החברה ג'ק מא), והקרן הישראלית בריליאנס ונצ'רס. לפי הערכות, החברה תגייס כעת מיליוני דורים. בסבב א' גייסה החברה 5 מיליון דולר מהקרן האוסטרלית Investible VC וחברת תלמה תיירות. 

הוטלמייז קיבל הוקרה כ"סטארט-אפ מבטיח" לשנת 2020 על ידי ארגון מחקר הטרוול העולמי. החברה מפתחת טכנולוגיית אופטימיזציית רווח וחיזוי מחירים מבוססות בינה מלאכותית לתעשיית הזמנת בתי המלון. הטכנולוגיה פותחה בהשראת תחום האלגו-טריידינג מעולמות שוק ההון כשהיא ממנפת את תנודתיות מחירי חדרי בתי המלון (שמושפעים מביקוש והיצע). בפועל, החברה עוקבת אחר שינוי במחירי החדרים ממועד ההזמנה ועד למועד החופשה - המחירים הללו דינאמיים ומשתנים בהתאם להיצע וביקוש והם עשויים לשקף פערים של עשרות אחוזים. הפער הזה מאפשר לספקי תיירות להגדיל את שורת הרווח שלהם בהתייעלות שנעשית אוטומטית. לפי נתוני הוטלמייז היא מאפשרת לחברות תיירות (כלומר ספקי הזמנות של בתי מלון, לדוגמת אקספדיה) להגדיל את שורת הרווח שלהם ב-30% לפחות. הגדלת הרווח נעשית אל מול המחיר ששולם בפועל על ידי הצרכן ביחס לייעול תהליכי הרכישה, כלומר המחיר העדכני. כלומר, המחיר שהצרכן ישלם על החדר אינו ישתנה, אלא המחיר שתעביר, למשל, אקספדיה לבית המלון עשוי לרדת. 

לפי נתוני החברה שווי ההזמנות שעבר תחת מערכותיה הוא בהיקף של יותר מ-2 מיליארד דולר, כשהחברה ייצרה עסקאות בהיקף של יותר מ-100 מיליון דולר עבור לקוחותיה.

מנכ"ל הוטלמייז דור קרובינר הסביר ל"גלובס" כי "אנחנו מודדים את עצמנו לפי כמות הזמנות שאנחנו מנהלים ועל כמה מהן אנחנו עושים אופטימיזציה". קרובינר הסביר כי על לקוחות החברה נמנים ספקים המוכרים בתי מלון לסוכנויות נסיעות או לאתרי אונליין דוגמת אקספדיה או סי טריפ הסיני. "כיום הרווח של החברה מהעסקה נקבע ביום העסקה על פי המחיר ששולם בפועל. כך היה באופן מסורתי ולמעשה אנחנו משנים את התפיסה ומאפשרים להגדיל את הרווח לאחר שהעסקה בוצעה".

הוטלמייז קמה ב-2016 על ידי שלושה מייסדים, גיא לויתן המשמש כסמנכ"ל טכנולוגיות, עמרי ליטבק המשמש כסמנכ"ל תפעול וקרובינר המשמש כמנכ"ל. במשרדי החברה בתל אביב מועסקים 15 עובדים ו-5 נוספים בשלוחות שהיא הקימה ברבעון האחרון של השנה בלונדון, בבנגקוק בבואנו סיירס ובפלמה דה מיורקה (המשמש כמעין חממה של תעשיית הזמנות בתי המלון).

קרובינר מדגיש כי הצרכן לא נפגע בתהליך שלמעשה מתרחש מאחורי הקלעים היות שהוא משלם את המחיר שנקבע במעמד ההזמנה. לקוחות החברה הם כאמור ספקי חדרי המלון למשווקים גם בזירה המקוונת. הדגש של אתרים שמשווקים חדרי מלון הוא על מלאי גדול ועל מחיר תחרותי. כל אחד מהם עובד מול ספקים שונים שמשווקים את החדרים לאתרים ולסוכני התיירות. "בסיטואציה שבה הספק או האתר מגדיל את הרווחיות על אותה עסקה, הצרכן יכול להרוויח בדרך עקיפה למשל על ידי שדרוג החדר שהוא הזמין", אומר קרובינר.

מכוונים לשוק באסיה

הגיוס הנוכחי שכולל את השם הנוצץ של עליבאבא משמעותי עבור החברה שמכוונת לכיוון השוק הצומח באסיה. עד לפני משבר הקורונה השוק הזה גדל ב-13% מדי שנה כשהדגש הוא על שוק תיירות הפנים בסין שכולל 4.7 מיליארד טיולים בשנה. "זה שוק יעד עצום שאליו אנחנו מכוונים", אומר קרובינר. הגיוס ישמש את החברה להרחבת הפעילות הגלובלית שלה, סל המוצרים מבוססי דאטא עבור לקוחותיה ומערכת הליבה של החברה.

קרן ההון סיכון הישראלית בריליאנס ונצ'רס,, שמשקיעה בחברות בשלבי צמיחה עם פוטנציאל פריצה במזרח אסיה, יצרה את החיבור בין החברה לשותף האסטרטגי עליבאבא. הקרן הוקמה על ידי קרן מיימון, רון שדה וניר יוסף.

קרן מימון מסרה: "אנו שמחים להוביל את סיבוב ההשקעה בהוטלמייז יחד עם תאגיד ענק ובינלאומי כמו עליבאבא עימו יצרנו שיתוף פעולה בשנים האחרונות. אנחנו גאים להשקיע בחברה חדשנית ומיוחדת כמו הוטלמייז, המפתחת מוצר מתקדם ופורץ דרך בתחום התיירות. אני סבורה כי בתקופה הקרובה נראה התעניינות יתרה בטכנולוגיות הישראליות מצד קרנות ההון סיכון ומשקיעים מוסדיים מהמזרח הרחוק איתם אנו עובדים בצורה שוטפת וכבר קיבלנו דרישות רבות להשקעות בישראל ביניהן גם בתחום התיירות שבו הם מחפשים היום את החברות החזקות בתחום כמו הוטלמייז. בריליאנס וונצ'רס תמשיך להוביל סיבובי השקעה משמעותיים בתקופה הקרובה".

סינדי צ'או, דירקטורית שותפה בקרן ההשקעות של עליבאבא, מסרה: "תעשיית הזמנות בתי המלון היא שוק ענק, ואנחנו תמיד מחפשים טכנולוגיות פורצות דרך שמייעלות את התעשייה. הוטלמייז הוכיחה את הערך שהיא מביאה ללקוחותיה מסביב לעולם והצוות של החברה הוכיח יכולות יישום חזקות של הטכנולוגיה אצל לקוחות החברה. אנחנו נעזור לחברה להתרחב באזור אסיה-פאסיפיק ובהקמת המשרד של החברה בהונג קונג ואנחנו מאחלים להוטלמייז שגשוג והצלחה בעתיד הקרוב".