פנייה למשרד הבריאות בעקבות המחירים המופרזים: פקח על מחירי המסכות

גם בתקופה זו ישנם מוכרים המנצלים את מצוקת הציבור ואת הביקוש הרב וגובים מחיר מופרז, גם על מסכות שלא רלוונטיות לתקופה זו • המועצה לצרכנות מבקשת משר הבריאות לפרסם מחירון מומלץ ומפוקח לציבור, הכולל גם מידע בנוגע למסכות הרלוונטיות לרכישה כיום

אישה ישראלית עם מסכת פנים / צילום: Ammar Awad, רויטרס
אישה ישראלית עם מסכת פנים / צילום: Ammar Awad, רויטרס

פילטר מובנה במסכה זה טוב או רע? ובכלל, חבישת מסכה יעילה או לא? עדיף להשאיר את המסכות לצוותים רפואיים וביטחוניים, או להצטייד?

הבלבול השורר בכל הנוגע לנושא המסכות על רקע משבר הקורונה הוא עצום, ומאז שמשרד הבריאות דרש להפוך את חבישת המסכות לחובה, התעוררה לא רק בהלה בקרב הצרכנים אלא גם התנפלות על מסכות בחנויות המקוונות והפיזיות - למרות המלצת מנכ"ל משרד הבריאות לייצר מסכה באופן עצמאי בבית.

בחלק מהחנויות כבר מוצב במסכות ברשתות הפארם והשיווק, וכאשר יש מחסור בהיצע - המחיר משתולל. נוצר מצב בו הצרכנים מוכנים לשלם עבור המסכות כל מחיר שיידרש.

במועצה לצרכנות התקבלו תלונות רבות על משווקים, לרבות אתרי מכירות וחנויות, המנצלים את מצוקת הציבור והביקוש הרב וגובים מחיר מופרז גם על מסכות שלא רלוונטיות לתקופה זו.

כך, לפי בדיקת המועצה לצרכנות, פערים המחירים הם עצומים: למשל מסכה בתקן KN95 נמכרת בפערים עצומים הנעים בין 25 שקל ועד 60 שקל. המחיר בעלי אקספרס לשם המחשבה הוא 5 שקלים, והמחיר למסכה פשוטה נע בין 3 שקלים ל-12 שקל - פי ארבעה מהמחיר לאותו מוצר. המחיר למסכה בתקן FFP2 נע בין 35 שקל ל-76 שקל, יותר מפי שניים.

עוד מציינים במועצה לצרכנות כי קיימים סוגים רבים של מסכות, לא כולן מסייעות במלחמה בנגיף הקורונה (למשל: מסכות נגד אבק, נגד זיהום אוויר, נגד אלרגיות או נגד וירוסים), והציבור הישראלי מוצא את עצמו חסר אונים וחסר ידע באשר למסכה המומלצת והמחיר הריאלי שלהן.

לאור זאת, מנכ"ל המועצה הישראלית לצרכנות, עופר מרום, פנה לשר הבריאות יעקב ליצמן בבקשה לפרסם מחירון מומלץ ומפוקח לציבור, הכולל גם מידע בנוגע למסכות הרלוונטיות לרכישה כיום. "לאור פניות הצרכנים שאנו מקבלים, אנו רואים כי גם במקרה הזה חוקי הביקוש וההיצע שולטים, והקמעונאים השונים לא מהססים לנצל את מצוקת הציבור ולגבות מחירים לא הוגנים ולא הגיוניים על מסכות, שלעתים כלל אינן רלוונטיות", אומר מרום. "בהיעדר מידע זמין ואמין, הצרכנים עלולים לרכוש מוצר מיותר או כזה שנמכר במחיר מופרז".

יצוין כי אומנם בבקשה של המועצה יש צורך אמיתי עבור הצרכנים, אלא שמשרד הבריאות אינו מפקח על מחירי מוצרים, ודווקא המשרד שאמון על הנושא - משרד הכלכלה שתחתיו גם פועלת המועצה לצרכנות - הוא שאחראי על פיקוח מחירי מוצרים (שאינם מוצרים חקלאיים).