אופ"ק חדש: המחסור בשטחי אחסון דוחף את המפיקות לדון על "שביתת נשק" במלחמת המחירים

ביום חמישי יתקיים מפגש קריטי בין נציגות אופ"ק פלוס שנדחה בתחילת השבוע • ביחד עם מדינות אחרות סעודיה מנסה לשכנע חברות נפט לרסן את התפוקה

 כינוס אופ"ק / צילום: רויטרס
כינוס אופ"ק / צילום: רויטרס

מחסור גובר בשטחי אחסון נפט דוחף כמה מהמפיקות הגדולות בעולם לדון על שביתת נשק במלחמת המחירים בין סעודיה ורוסיה, שתרמה יחד עם מגיפת הקורונה לקריסת מחירי הנפט האחרונה.

לפני המפגש הקריטי ביום חמישי, סעודיה ומדינות נוספות באופ"ק מנסות לשכנע חברות נפט שלא יישאר להן שטח או נפח לאחסון הנפט העודף שלהן אם הן לא ירסנו תפוקה. במקביל מתחרים סוחרי נפט על אתרי אחסון בפינות רחוקות מעולם הנפט כמו מרוקו, מלטה והאיים הקריביים.

כאשר הביקוש לנפט קורס במגיפת הקורונה, קרטל היצואניות אופ"ק בהובלת סעודיה ובעלות הברית של רוסיה יקיימו מחרתיים כנס וירטואלי לדיון בהפסקת אש במלחמת המחירים שלהן, ובקיצוץ תפוקה של 10 מיליון חביות ביום. הקבוצה הזו מקווה שחברות הנפט בצפון אמריקה יצטרפו לקיצוץ, והיא הזמינה גם את נורבגיה, בריטניה, וברזיל להצטרף לכנס.

דובר של משרד האנרגיה הנורבגי אמר שנציגי המשרד יהיו מוכנים להשתתף אם תהיה השתתפות רחבה של מדינות נוספות.

מדינות אופ"ק יתנו אולי את יישום קיצוצי התפוקה שלהן באיתותים שמדינות 20G נוספות יהיו מוכנות להצטרף לקיצוצים. מועדון זה של 20 הכלכלות הגדולות בעולם שוקל לקיים כנס חרום ביום שישי, מסרו מקורות באופ"ק.

בימים האחרונים האשימה רוסיה את סעודיה שהיא מנסה לתקוף חברות אנרגיה אמריקניות על ידי הצפת שוקי הנפט, וסעודיה הגיבה בטענה שמוסקבה היתה הראשונה שפרשה מהאמנה לקיצוץ תפוקה.

כעת, הסעודים ומדינות נוספות בקרטל מפיצות מסר של איחוד שורות, לפי נציגי אופ"ק. ללא קונצנזוס על קיצוצים, יהיו מעט מקומות לאחסן בהם את כל הנפט ללא שימוש בעולם.

"אם לא תהיה עסקה, יהיה לנו מספר יפה של מכליות נפט שלא מפליגות לשום מקום", אמר פקיד בממלכה הסעודית.

מוסקבה שותפה כנראה להערכה הזו. דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב אמר ביום שיי שעבר שכל מתקני האחסון בעולם עלולים להתמלא, והאשים במצב את הסעודים. "מכליות כבר לא משמשות להובלת נפט אלא כמחסנים צפים", הוא הוסיף.

סין, שבה החלה המגיפה, היתה גם הראשונה שמילאה את מחסני הנפט שלה. אחרי שנמלים בהודו הודיעו שהם מסרבים לקליטת 2.7 מיליון חביות נפט בשבוע שהסתיים ב-29 במארס, כל הכמות זו הועברה למחסנים בסין, לפי חברת הייעוץ קיירוס מפאריז, שעקבת אחרי משלוחי נפט באמצעות צילומי לוויין.

המחסור הצפוי בנפחי אחסון של נפט ללא קונים גרם לסוחרי הנפט לסרוק את העולם בחיפוש אחרי מתקני אחסון זמינים. בימים האחרונים, סוחרים אירופים הציעו להשכיר שטחי אחסון לנפט מהמזרח התיכון במרוקו. המתקן במרוקו, שממוקם על החוף האטלנטי שלה, היה סגור חמש שנים אחרי שפשט רגל במפולת מחירי הנפט ב-2014. כעת יש לו נכס יקר-ערך - יכולת אחסון של כ-10 מיליון חביות נפט.

הסוחרים נוהרים גם לים הקאריבי בחיפוש אחרי שטחי אחסון. שני מתקני אחסון כאלו שננטשו על ידי חברת הנפט הלאומית של ונצואלה מכילים כעת שוב נפט. הביקוש לאחסון נפט במדינת האי סנט לוציה ירד בתחילת 2019 כאשר ונצואלה ספגה עיצומים מארה"ב, אך כעת המקום מכיל 5.2 מיליון חביות, יותר מפי שניים ביחס לשנה שעברה, לפי קיירוס.

גם מאגרי נפט באי ההולנדי קורסאו התמלאו בעוד 381,000 חביות בשבוע של 2 באפריל, לפי נתוני לוויין של חברת הייעוץ אורסה ספייס סיסטמז.

"אחסון היה אמצעי לוגיסטי. כעת הוא הפך לסחורה לוהטת", אמר דניאל ירגין, סגן יו"ר חברת מחקר והמידע IHS Markit וכותב הספר The Prize, שנחשב להיסטוריה הסמכותית ביותר של תעשיית הנפט.

האחסון עובר גם למים. סוחר אירופי אמר שהוא נאלץ לאחסן 3 מיליון חביות של נפט מהמזרח התיכון מול חופי ונציה אחרי שצפון איטליה נכנסה לסגר בגלל הקורונה.

דרומה משם, צי של 23 מכליות עוגן בהרדס בנק, אזור מול חוף מלטה, שמשמש פעמים רבות מבריחים של נפט לובי או ונצואלי לא חוקי, לפי צילומי לוויין. כמה מהאוניות הן אוניות מטען שהגיעו מאיטליה בימים האחרונים, לאחר שלא יכלו לעגון בה.

בכל האזור הזה, בעלי אוניות הבחינו בהזדמנות הנדירה: הם מחפשים מכליות ישנות בדרך לגריטה לאחסון נפט, לפי סוחר במערב אירופה.