שרי האוצר של גוש האירו סיכמו על חבילת סיוע של חצי טריליון אירו; הדיון על "אג"ח קורונה" נדחה

קרן הלוואות של הבנק האירופי להשקעות תתוקצב ב-200 מיליארד אירו, תוכנית למעבר זמני ל"שבוע עבודה מקוצר" תתוקצב ב-100 מיליארד אירו, ו-240 מיליארד אירו נוספים יוזרמו כהלוואות למדינות

בנק ההשקעות של אירופה / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
בנק ההשקעות של אירופה / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

ברלין. בתום שלושה ימי דיונים הסכימו שרי האוצר של גוש האירו על חבילת סיוע בשווי חצי טריליון אירו למדינות החברות שנפגעו ממגיפת הקורונה ומהמשבר הכלכלי שכבר פרץ בעקבותיה. הנושא הנפיץ ביותר על סדר היום - הנפקת אג"ח אירופי משותף ("אג"ח קורונה") - נדחה למועד מאוחר יותר, והסרתו מסדר היום באופן זמני מהווה ניצחון למדינות צפון אירופה.

לקראת הדיונים התחלקו מדינות גוש האירו לשני המחנות המוכרים באיחוד האירופי - דרום מול צפון. בעוד מדינות דרום אירופה כמו איטליה, ספרד ופורטוגל דרשו תקציב נדיב יותר, תנאים נוחים יותר וערבות הדדית רבה יותר, מדינות צפון אירופה כמו גרמניה והולנד דרשו תקציב קטן, רפורמה בתמורה להלוואות ותנאים קשוחים לקבלתן. בסופו של דבר, לאחר יותר מ-16 שעות של דיונים שנפרשו על פני שלושה ימים, ושנעשו באמצעות שיחות-וידיאו, הכריזו אמש בחצות (שעון ישראל) נציגי המדינות על ההסכם.

לפי ההסכם, קרן הלוואות של הבנק האירופי להשקעות ( EIB ) לתמיכה בעסקים קטנים ובינוניים תתוקצב ב-200 מיליארד אירו, תוכנית למעבר זמני ל"שבוע עבודה מקוצר" - המודל הגרמני המונע פיטורים ולוקח את עלויות ההעסקה על המדינות - תתוקצב ב-100 מיליארד אירו, ו-240 מיליארד אירו נוספים יוזרמו כהלוואות למדינות באמצעות מנגונן הייצוב האירופי (ESM).

אתר ה"שפיגל" הגרמני דיווח כי בעוד מדינות כמו גרמניה, אוסטריה, פינלנד והולנד דרשו תנאים ברורים לגבי ההלוואות שיינתנו באמצעות ה- ESM , כמו דרישה להתייעלות, מדינות כמו ספרד ואיטליה התנגדו לכך בחריפות. ברקע הדברים ניצב הניסיון המר של מדינות דרום אירופה מצעדי הצנע שדרשו המלווים להן אחרי המשבר הכלכלי של 2008. התוצאה אתמול - נקבע כי ההלוואות ייועדו לתחומים ש"נפגעו באופן ישיר או עקיף ממשבר הקורונה", מה שמעניק יד חופשית פחות או יותר לשימוש בכספים. "ההלוואות יהיו כפופות לתנאים מינימליים בלבד", כתב ה"שפיגל".

בנוסף, המדינות החברות החליטו להקים "קרן שיקום" אירופית שמימונה והיקפה עדיין לא ידוע. במסגרת קרן זו צפויות איטליה וספרד לדרוש מגרמניה ומדינות אחרות להנפיק לראשונה בהיסטוריה של גוש האירו אגרות חוב משותפות, כדי לממן את השיקום. הנושא נמצא בדיונים, ושרי האוצר הבהירו כי "הדבר ייעשה לאחר התייעצויות עם ראשי המדינות". "במשבר הכלכלי של 2008 מדינות אירופה הואשמו כמי שלא עשו די", אמר מריו סנטנו, שר האוצר הפורטוגלי המכהן כראש גוש האירו, "הפעם המצב שונה".