ההנחיות בנתב"ג לא נאכפו, ומספר החולים ששבו מחו"ל קפץ פי שישה

למרות הנחיות לפיהן הנוחתים בטיסות מחו"ל יועברו למלוניות בהסעה מנתב"ג, הנוסעים חוזרים בעצמם לביתם וכתוצאה מכך ישנה עלייה בהיקף החולים • נתניהו הורה לעצור את הטיסות הנוחתות עד להסדרת הסעות • מחר תתקיים הצבעה בממשלה לגבי חובת בידוד לשבים מחו"ל במלונית

נוסע עם מסכה בנתב"ג  בתחילת מרץ / צילום: Ronen Zvulun, רויטרס
נוסע עם מסכה בנתב"ג בתחילת מרץ / צילום: Ronen Zvulun, רויטרס

אחרי שראש הממשלה, נשיא המדינה ושר הבריאות הפרו את ההנחיות שהממשלה עצמה קבעה בכדי למנוע את התפשטות הקורונה, הגיע תורו של נתב"ג להמחיש עד כמה בוטה הפרת ההנחיות. למרות הנחיות לפיהן הנוחתים בטיסות מחו"ל יועברו למלוניות בהסעה מנתב"ג, המציאות חושפת התנהלות אחרת. הנוחתים מסיעים את עצמם במוניות או באמצעות מכרים לבידוד ביתי. כך, למשל, עשו 72 הנוסעים שנחתו בטיסת יונייטד הבוקר. 

לוח הטיסות הסדירות כולל כיום טיסות ספורות בלבד, ובהן של חברת התעופה יונייטד איירליינס, היחידה שטסה בקו מניוארק לתל אביב. לפי ההנחיות, היחידים שמורשים לעלות על טיסה זו, כמו גם על כל טיסה אחרת לישראל, הם בעלי דרכון ישראלי. טיסות יונייטד אף קיבלו אישור חריג לנחיתה בנתב"ג בימי הסגר, כאשר נקבע כי השמיים יסגרו, למעט לפעילות של הטסות מטען. בהינתן מצב שבו יונייטד היא כמעט היחידה שמפעילה טיסות סדירות ממילא, האישור החריג הזה, שנחתם על ידי משרד התחבורה, למעשה ייתר את ההחלטה להטיל סגר גם על נתב"ג.

מכאן והלאה נחשף המחדל במערומיו. סרטונים שהועלו לרשתות החברתיות חושפים את המחדל שגם הנוסעים ראו בעיניהם. הנוסעים ציפו שייבדקו עם הנחיתה בישראל, דבר שלא קרה. הם גם ציפו שפיקוד העורף יקח אותם לבידוד - גם זה לא קרה.

יתרה מזה, לפי אחד הנוסעים, גם האישור החתום שהיה בידו בכל הנוגע לנהלי הבידוד, לא נלקח ממנו. "התקשרתי אתמול לברר איך אגיע לדירה שלי, אמרו לי שפיקוד העורף יבואו, כמו שאתה רואה פיקוד העורף לא כאן. אז התקשרתי לאח שלי... אני מרגיש טוב, לא משתעל, לא כלום, אבל הביזיון שקורה כאן, זה הרבה יותר ממה שאני או אתה חושבים..צריך לעשות עם זה משהו", כך אמר נוסע בסרטון שהעלה ג׳וש בריינר, כתב "הארץ". בסרטון אחר שעלה ב-"ynet" מספר נוסע כי העדיף לנסוע במונית כדי לא לסכן מישהו מבני המשפחה שלו "אם חס וחלילה אני בטעות קיבלתי קורונה".

בעקבות הביקורת הציבורית, הורה ראש הממשלה נתניהו לעצור את הטיסות הנוחתות בישראל "עד להשגת הסדרה משפטית שתאפשר לפיקוד העורף לקחת את הנוחתים בארץ מיד עם ירידתם מהמטוס למלוניות". ההנחיה של נתניהו קובעת שמטוסים שכבר המריאו יורשו לנחות ומעבר לכך ייעצרו כל טיסות הנוסעים לישראל". מחר תתקיים הצבעה בממשלה לגבי חובת בידוד לשבים מחו"ל במלונית.

מספר שעות לאחר הנחיית אש הממשלה, באתר של יונייטד וגם בלוח הטיסות של נתב"ג הופיעה טיסה שאמורה להמריא מניוארק בעוד 4 שעות ולנחות בישראל מחר בבוקר. ברשות שדות התעופה אף אישרו כי הטיסה צפויה להתקיים. רק כשעתיים לפני המראה קיבלה חברת התעופה יונייטד ‏הודעה שאינה יכולה להגיע לישראל עם נוסעים, ועל כן הטיסה תצא עם מטען בלבד. הטיסה תמריא בשעה 16:30 (ניו יורק) ותנחת ביום ראשון בבוקר בתל אביב.

ברשות שדות התעופה מבהירים כי כל הנוגע להתנהלות מול נוסעים הנכנסים לישראל לרבות בסוגיות של ביטחון או בריאות נתון באחריות רשות ההגירה והאוכלוסין. מעבר לכך, אומרים ברש"ת כי הנוסעים מתודרכים על ידי פיקוד העורף ומשרד הבריאות בנושא הבידוד שהם מחויבים אליו כשהנוסעים מצהירים כי יש להם היכן לשהות בימי הבידוד.

ומה עם מדידת חום בנתב"ג? במרכולים וברשתות הפארם זה נעשה, אבל בשער הכניסה לישראל דווקא לא. טוב אם ההליך הזה היה מתבצע בנתב"ג בשלבים המוקדמים של התפרצות המגפה, אך הוא לא נעשה. שרון עידן, כתב "כאן 11", ששידר מנתב"ג מדי יום התייחס לאזלת היד של אי מדידת החום לשבים מחו"ל ותלונות דומות השמיעו נוסעים גם בפני "גלובס". יצוין כי הנחייה כזו צריכה לבוא ממשרד הבריאות.

מ-16 הדבקות ל-90 בתוך חמישה ימים

הפסקת חלק מהטיסות מארה"ב הגיעה בשלב מאוחר, בטח לעומת היקף התחלואה במדינה, שכיום הוא הגבוה ביותר בעולם. בעוד שהטיסות ממדינות כמו איטליה וספרד נעצרו לחלוטין עוד לפני שמספרי החולים בהם נסקו, הטיסות מארה"ב נשארו וכאמור אף ממשיכות להגיע בימים אלה.

בסוף חודש מרץ נחתה בישראל טיסה שעליה היו יותר מ-100 חסידי חב"ד, וכמה ימים אחרי הטיסה אובחנו יותר ממחציתם כנשאי קורונה. הנוסעים בטיסה זו הועברו לבידוד בכפייה, לטענתם למרות שחתמו על הסדר של בידוד ביתי. בעקבות הטיסה הזו התקבלה ההחלטה כי הנוחתים בנתב"ג, אשר חתמו על טופס המחייב אותם בידוד במשך שבועיים, יועברו בהסעות למלוניות - וזאת באחריות משרד הביטחון. החלטה זו לא ממש יושמה כשנוסעים רבים שוחררו לבידוד ביתי.

לפי נתוני רשות ההגירה והאוכלוסין, מאז ה-24 במרץ ועד ה-8 באפריל נכנסו לישראל כ-14,5 אלף ישראלים. אתמול (ו') פרסם מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה פירסם ממצאים מדאיגים לפיהם חלה עלייה במספר ההדבקות שמקורן בחו"ל. לפי הדוח, מאז חודש מרץ חלה ירידה תלולה במספר הטיסות שהמגיעות לישראל - ב-1 עד ה-7 במרץ נכנסו לישראל כ-20 אלף איש בממוצע מדי יום לעומת ה-29 במרץ עד ה-7 באפריל אז נכנסו לישראל 334 איש ביום בממוצע. אלא שלמרות הירידה החדה במספר הנכנסים לישראל מסתמנת בימים האחרונים עלייה במספר ההדבקות שמקורן בחוזרים מחו"ל - מ-16 הדבקות ב-4 באפריל עד כדי 90 הדבקות ב-9 באפריל.

עוד קובע הדוח כי ייתכן שחלק מהנדבקים הגיעו מניו יורק - ממצא שמתיישב עם העובדה שזהו הקו היחידי כמעט שפועל כיום בטיסות נוסעים. ניו יורק מוגדרת כמוקד ההדבקה החמור ביותר בעולם בשלב זה, כך מצוין בדוח ולכן ההמלצה לאור זאת היא "להגדיל את היקף הבדיקות המבוצעות לחוזרים מחו"ל, לאכוף עליהם בידוד במתקנים יעודיים וכל הפחות לוודא כי אינם מדביקים עד להגעתם לבידוד ביתי".

המלצות אלה משולות לעלה נידף ברוח שכן גם יממה אחרי שפורסם המסמך, הנוחתים מניו יורק נסעו הביתה במונית, לא נבדקו בנתב"ג והופתעו בעצמם מה"ביזיון" שהם פגשו בו עם החזרה לישראל, ארץ הביטוחים הרפואיים בחינם.

ממשרד הבריאות לא נמסרה תגובה.