זום | ניתוח

האם הזום ישחרר את הפקק של הליכי התכנון

הסגר החלקי שהושת על המשק בשבועות האחרונים דחף את שוק העבודה לאפליקציית זום, ואפילו דיונים תכנוניים רשמיים כבר מתקיימים אונליין • מה היתרונות, ומה עדיף בכל זאת לעשות פנים אל פנים?

הרפורמה האמיתית של עולם התכנון היא הזום / אילוסטרציה: shutterstock, שאטרסטוק
הרפורמה האמיתית של עולם התכנון היא הזום / אילוסטרציה: shutterstock, שאטרסטוק

בשנים האחרונות עשו רשויות התכנון בישראל מאמץ להתייעל, לקצר לוחות זמנים ברישוי ובתכנון, אבל יזמים ומתכננים משמיעים לעתים קרובות ביקורת רבה על ההצלחה של המהלכים האלה. מכוני הבקרה עוד לא ממש מתפקדים, ומערכת רישוי זמין שהעבירה את תהליך קבלת ההיתר לאינטרנט עוד לא לגמרי בשלה.

האם דווקא מגפת הקורונה, או ליתר דיוק, המעבר לשימוש בשיחות וידאו (באפליקציית זום או אחרות), עומדים לייצר את השינוי האמיתי. יזמים, עורכי דין ומתכננים משבחים את היעילות שהאמצעי הטכני הביא איתו? מצד שני, אלה שמייצגים את הציבור חוששים מטכנוקרטיה, מניכור ומהדרה.

היתרונות: יעילות, זמינות, המשכיות

אדריכל אבישי קימלדורף, לשעבר מהנדס העיר חדרה וכיום סמנכ"ל לענייני תכנון בחברת שיכון ובינוי, שבע רצון עד מאוד מהחידוש הטכנולוגי: "מערכת התכנון, בעיקר בממשק היזמי, צריכה ודאות, שקיפות וזמינות. בחודש האחרון, שבו עברנו לשימוש במערכות מרחוק, שלושת הפרמטרים האלה קיבלו מענה. מדובר בחיסכון זמן בנסיעות לישיבות ומהן, בצורה דרמטית.

"אני רואה שהרבה יותר קל לנהל את הישיבות שמתקיימות בזום ואף מזהה שינוי בתרבות השיח. הכול הרבה יותר ענייני ומכוון לקבלת החלטות. אני חושב שזה קשור למצב וגם לפורמט.

"ברמת הוועדות הפורמליות, זה יכול להיות כלי מצוין. גם הישיבות המקצועיות בין יזמים לעיריות הרבה יותר יעילות בשיטה הזאת כי המערכת זמינה ואפשר להגביר את התכיפות של הישיבות האלה: סוגרים מתקדמים.

"הישיבות המקצועיות שלנו, בין היזם למתכננים, הן ארוכות יותר וצריך להיכנס בהן לפרטים, אבל גילינו שגם הישיבות האלה יותר מדויקות. אני לא בטוח שזה מחליף כל סוג של ממשק, אבל בוודאי שיכול להחליף את הדברים שעשינו פעם פרונטלית, בעולם הישן".

עו"ד איתמר פנץ, מומחה לתחום המקרקעין, מספר שבשבועות האחרונים הוא מדבר ב"זומים" נון סטופ: "הפלטפורמה הזאת קיימת כבר כמה שנים, אבל מעולם לא היה בה צורך כמו היום. אני חושב שהשיח ענייני יותר. זה מעלה סימני שאלה לגבי האקסיומות שלנו כעורכי דין. בתחום ההתחדשות העירונית אתה חייב על פי חוק לקיים כנסים, וקשה מאוד להביא את האנשים. זה היה יכול להיות הרבה יותר פשוט אם הנוכחות בזום הייתה נחשבת כשוות ערך. כמובן שזה מחייב אימותים וחיתומים מסוימים.

"אני מאמין שמהר מאוד החקיקה בנושא תצטרך ליישר קו עם התרבות העסקית החדשה. נדמה לי גם שהטכנולוגיה הזאת תוכל לסייע מאוד ביום שאחרי".

עו"ד עופר טויסטר, מומחה לתחום התכנון והבנייה, מאמין שהכול עניין של איזונים: "פתאום אתה מגלה שאפשר לעשות ישיבה בירושלים, בוותמ"ל, ואני יושב במשרד. אני נותן כדוגמה את הוותמ"ל משום שיש לי שם כמה תיקים ואני מוכרח להגיד שהם מתפקדים עכשיו בצורה טובה ואולי אפילו יותר יעילה. כרגע זה עובד טוב כי אני מייצג יזם והם רוצים לקדם תוכנית. לכל הצדדים יש אותה מטרה.

ההסתייגויות: בעיות טכניות, תהליכים מהירים מדי

לצד החיסכון בנסיעות ובזמן, והיעילות המתחייבת מהפורמט, יש גם מכשולים.

עו"ד טויסטר: "יש בעיה בכל מה שהחוק קבע לו חובת שימוע פומבי, למשל עררים - לוועדות ערר, לוועדות המחוזיות ולמועצה הארצית ושלוחותיה. זו בעיה גם כי החוק מחייב שימוע פומבי, וגם כי יש דינמיקה שהולכת לאיבוד בזום הסטרילי.

"טכנית, אי אפשר להתפרץ אחד לדברי השני ולכן אנשים הרבה יותר מנומסים. לכן מה שקרה זה שמנהל התכנון הוציא נוהל שאפשר לשמוע התנגדויות בזום רק אם יש הסכמה של כל המתנגדים. ברור שזה לא קורה כי למתנגדים אין אינטרס להסכים. גם כי יש בעיה טכנית לאחדים להשתמש בזום, וגם כי יש כאלה שרוצים לדחות את הקץ. מה שקורה כרגע זה שכל מה שקשור לשיתוף פעולה יזמי, עובד היטב. בכל מה שקשור לדיונים הקשורים לשימוע פומבי, לא נמצא פתרון".

אדריכלית הנוף יעל דורי, ראש תחום תכנון בעמותת אדם טבע ודין, מייצגת בין היתר את ארגוני הסביבה במועצה הארצית לתכנון ובנייה: "בהתחלה אמרו שישתמשו בזום רק לדברים דחופים וקטנים שלא במחלוקת. אבל מהר מאוד התיאבון גדל ועכשיו מופיעים נושאים ממש רציניים. בוועדה מחוזית דרום דנים במלון במרינה בגובה 40 קומות, בחיפה הועלתה תוכנית מאוד שנויה במחלוקת של חוף הבונים. כל הדברים האלה מבשרים על כך שבתקופה הזאת מעבירים דברים בעייתיים מהר-מהר, הרחק מהעין הציבורית. השימוש בזום הוא רק חלק מזה. לדעתי, אי אפשר להעביר את כל פעילות הוועדות לאינטרנט".

עו"ד יעל דור / צילום: כדיה לוי, גלובס
 עו"ד יעל דור / צילום: כדיה לוי, גלובס

פרופ' נורית אלפסי, סגנית יו"ר איגוד המתכננים, חרדה מטכנוקרטיה: "במצב הנוכחי, שהוא מצב חירום, משמח אותי שהעבודה ממשיכה. זה חשוב.

פרופ' נורית אלפסי / צילום: תמונה פרטית
 פרופ' נורית אלפסי / צילום: תמונה פרטית

"אבל אנחנו מפספסים המון, במיוחד כשאנחנו מדברים על תהליכים של תכנון ובנייה. יש חשש שהתהליך הזה יהפוך למאוד לא אישי. העניין של אינטראקציה ומחויבות אישית חשוב מאוד בתחום הזה של תכנון ערים. זה לא רק עניין טכני. אנשים צריכים לתקשר ולהגיד דברים שלא רק להקלטות, להכיר אחד את השני ולסמוך אחד על השני.

"מפגש פנים אל פנים הוא קריטי. יש הרבה ציבורים שהיכולת שלהם להבין מי נגד מי בסיטואציה מקוונת מאוד מצומצמת. אנחנו עלולים להגיע לתכנון טכנוקרטי. אני חושבת שהזום צריך להישאר למצבי חירום ולא להפוך לנורמה".