דוגמה אישית: חברי הפרלמנט הגרמני יוותרו על העלאת שכר בגלל משבר הקורונה

משכורת הברוטו הקבועה של חבר פרלמנט גרמני עומדת על 10,083 אירו (39,500 שקל) בחודש, בהשוואה לחבר כנסת בישראל שמרוויח 45,251 שקל בחודש לאחר העלאה שאושרה לאחרונה • פוליטיקאים מכל סיעות הפרלמנט הגרמני הביעו תמיכה במהלך

חברי הפרלמנט הגרמני שומרים ריחוק בימי קורונה / צילום: Michael Sohn, Associated Press
חברי הפרלמנט הגרמני שומרים ריחוק בימי קורונה / צילום: Michael Sohn, Associated Press

חברי הבית התחתון של הפרלמנט הגרמני (בונדסטאג) צפויים לוותר על העלאת השכר המתוכננת שלהם השנה, בגלל המשבר הכלכלי וההתמודדות עם מגפת הקורונה במדינה; כך דיווחו בימים האחרונים כלי התקשורת במדינה. הוויתור על התוספת הקבועה בחוק לשכר הוא תוצאה של יוזמה בין-מפלגתית שצברה תאוצה בימים האחרונים, והיא ככל הנראה תובא לאישור בהצבעה כאשר הפרלמנט יתכנס מחדש השבוע, אחרי חופשת הפסחא.

פוליטיקאים מכל הסיעות הביעו תמיכה במהלך. "עוד כסף לפוליטיקאים ומשכורות גבוהות יותר החל מה-1 ביולי - זה לא משדר סיגנל טוב", אמר יושב ראש סיעת ה-CDU בפרלמנט ראלף ברינקהאוס, "לא ייתכן שכפוליטיקאים נמשיך כרגיל, בעוד גרמנים רבים הופכים למובטלים או יוצאים לתוכניות עבודה מופחתת (קורצארבייט)".

נכון להיום, משכורת הברוטו הקבועה של חבר פרלמנט גרמני עומדת על 10,083 אירו (39,500 שקל) בחודש. שכרם של חברי הכנסת בישראל, לשם השוואה, עומד על 45,251 שקל בחודש, לאחר העלאה של 2.8% שנכנסה לתוקף בינואר השנה.

המשכורת של חברי הפרלמנט בגרמניה צמודה לשכר הממוצע במשק, ומעודכנת מדי שנה ב-1 ביולי. מכיוון שהשכר הממוצע בגרמניה עלה בשנה האחרונה ב-2.6%, היו אמורות גם משכורות חברי הפרלמנט לגדול בכ-262 אירו בחודש, לסך של 10,345 אירו. ישנם כ-709 חברי פרלמנט מכהנים. כאמור, היוזמה של ראשי הסיעות ושל חברי המפלגות בבונדסטאג היא לוותר על העדכון הזה. "זה מהלך מובן-מאליו בזמנים כאלה", אמר ראש סיעת מפלגת השמאל ("לינקה") בפרלמנט, דיטמר בארטש.

"מדובר במשבר הכלכלי הגדול ביותר שגרמניה חוותה בעשורים האחרונים", הוסיף ברינקהאוס, "אנחנו חושבים שמדובר בצעד בעייתי להגדיל את המשכורות שלנו בזמן כזה". הסוציאל-דמוקרטים, השותפים לקואליציה עם ה-CDU, הביעו גם הם תמיכה במהלך, וראש הסיעה בפרלמנט העריך שהיא תאושר השבוע.

גם נציגי מפלגות האופוזיציה - "הירוקים", "די לינקה" והליברלים - הסכימו לוויתור. "זה יהיה סימן טוב להשעות את מנגנון ההעלאה האוטומטי של משכורות חברי הפרלמנט", אמר מנהיגת סיעת הירוקים בבונדסטאג, והבהירה כי מפלגתה תתמוך בצעד המוצע. "בזמנים אלה של משבר הקורונה המלווה בקריסה כלכלית למיליוני בני אדם, ויתור על העלאת המשכורות יכול להיות צעד קטן, סמלי, של סולידריות", הוסיף ראש סיעת "די לינקה".