עמותת "הצלחה" למשרד התקשורת: זרזו בחירת מועצה חדשה לתאגיד - או שנפנה לביהמ"ש

במכתב שנשלח למשרד התקשורת מבהירה עמותת "הצלחה" כי אם המשרד לא ישיב תוך 48 שעות אילו צעדים הוא מתכוון לנקוט כדי לקדם את מינוי מועצת התאגיד החדשה ומהו לוח הזמנים הצפוי לכך, העמותה תפנה לבית המשפט

תאגיד השידור "כאן" / צילום: שלומי יוסף
תאגיד השידור "כאן" / צילום: שלומי יוסף

עמותת "הצלחה" דורשת ממשרד התקשורת לזרז את ההליכים להשלמת בחירת מועצה חדשה לתאגיד השידור הציבורי ולסייע בכל דרך לוועדת האיתור, שעבודתה נתקעה, כדי שזאת תמשיך לפעול.

במכתב ששיגר בתחילת השבוע היועץ המשפטי של עמותת "הצלחה", עו"ד אלעד מן, למשרד התקשורת, הוא מבהיר כי אם המשרד לא ישיב תוך 48 שעות אילו צעדים הוא מתכוון לנקוט כדי לקדם את מינוי מועצת התאגיד החדשה ואת עבודת ועדת האיתור, ומהו לוח הזמנים הצפוי לכך, העמותה תפנה לבית המשפט. 

עו"ד אלעד מן / צילום: תמר מצפי
 עו"ד אלעד מן / צילום: תמר מצפי

על-פי המכתב, "עבודת ועדת האיתור שהופרעה נוכח החמרת המגבלות על התכנסויות ועל שגרת העבודה, צריכה להיות מושלמת בהקדם וללא דיחוי בשל לוח הזמנים האמור (סיום כהונת המועצה, ע.ב.ל). דיוני הוועדה צריכים להתקיים באופנים האלטרנטיביים הקיימים, והליווי המשפטי שיש להעניק לה צריך להיות מוענק גם בתקופת החירום, כדי להביא לגיבוש המלצות על המועמדים להתמנות למועצה החדשה. מרשתי מצפה כי הדבר ייעשה בטווח הזמן המיידי, עוד השבוע, זאת כדי לייתר את הצורך שבפנייה לערכאות כדי שיורו על השלמת התהליך שיאפשר את אישור המינוי על-ידי השר בהתאם להמלצות הוועדה".

עו"ד מן מזכיר במכתב כי על-פי החוק, מועצה שפוזרה תמשיך לכהן עד למינוי של מועצה חדשה, אך תימנע ככל האפשר מקבלת החלטות מהותיות שאינן נדרשות לשם תפקודו השוטף של תאגיד השידור הציבורי.

היום (ב') הודיע תאגיד השידור באופן רשמי כי המינוי של חברי המועצה, שמועד כהונתם אמור לפקוע השבוע, יוארך במספר חודשים. המועצה החליטה על כך אמש (א'), תוך שהיא מתבססת על חוות-דעת משפטית שהונחה לפניה. במועצה החליטו כי לא ראוי שהתאגיד יישאר ללא רצף פיקוח ציבורי, אך עם זאת קיבלו על עצמם להימנע ככל האפשר מקבלת החלטות מהותיות שאינן נחוצות לשם תפקודו השוטף של התאגיד.

נזכיר כי הקדנציה של מועצת תאגיד השידור אמורה לפקוע במאי 2020, אולם כבר תקופה ארוכה שפורום המועצה איננו מלא, וכיום חברים בה תשעה חברי מועצה בלבד, במקום 12 שאמורים להיות חברים בה על-פי החוק.

משרד התקשורת הקים ועדת איתור לחברי מועצת התאגיד בראשות השופט אילן שיף, אולם כפי שנחשף ב"גלובס", פעילותה של ועדת האיתור תקועה בעקבות בעיות ביורוקרטיות הנובעות ממשבר הקורונה. פרוץ משבר הקורונה תפס את ועדת האיתור בעיצומן של פגישות עם חברי מועצה מכהנים, כדי להחליט מי מהם ימשיך לקדנציה נוספת.

בשלב הבא אמורים היו חברי הוועדה לאר מועמדים מחוץ לתאגיד. עם פרוץ משבר הקורונה והמגבלות על פגישות שהוטלו בעטיו, הוחלט בוועדה כי תהליך האיתור יימשך באמצעות פגישות וירטואליות. אולם ההחלטה נתקלה בבעיה בלתי צפויה: באופן טבעי פעילות של ועדה מסוג זה דורשת ייעוץ משפטי הדוק המתקבל באמצעות עורכי דין של משרד התקשורת. בגלל משבר הקורונה כל הצוות המשפטי של הוועדה הוצא לחופשה ללא תשלום, וכך התהליך כולו נתקע.

בנוסף אמור משרד התקשורת לאשר שלושה מועמדים שהוועדה כבר איתרה, אולם אישורם של המועמדים מתמהמה כבר זמן רב.

כפי שנחשף ב"גלובס", פקיעת המינוי של המועצה עלול היה לייצר מצב בעייתי שבו אין פיקוח על תאגיד השידור הציבורי, ולכן הוחל עליו תזכיר הממשלה שקובע הארכת מינויים שעתידים לפקוע בתקופה הקרובה.