משקיעים בתחום הבריאות בארה"ב: המגפה תתמתן בקרוב

המשקיעים מאמינים כי לא ינקטו בארה"ב צעדי ריחוק חברתי חריפים כמו בסין, ולכן צפוי גם גל שני של המגפה

אדם עם מסכה עובר ליד בניין בורסת ניו יורק / צילום: Mark Lennihan, AP
אדם עם מסכה עובר ליד בניין בורסת ניו יורק / צילום: Mark Lennihan, AP

שלושה משקיעים מובילים בקרנות הון סיכון וגידור בתחום הבריאות בארה"ב, שהשתתפו בשיחה אנונימית עם אנליסטים בחברת LifeSci Capital, מעריכים כי הגל הראשון של מגפת הקורונה (Covid-19) יסתיים בחודשים הקרובים, בזכות צעדי ריחוק חברתי הננקטים בימים אלה בארה"ב. עם זאת, המשקיעים מאמינים כי לא ינקטו בארה"ב צעדי ריחוק חברתי חריפים כמו בסין, ולכן צפוי גם גל שני של המגפה.

לדברי המשקיעים, הירידות החזקות בשוקים נבעו בעיקר מאי-ודאות, אולם ככל שיש יותר מידע, הציבור מתחיל להאמין כי ניתן יהיה להתאושש מהמיתון במהירות, אחרי שהסגרים במדינות השונות יחלו להשתחרר. אולם, הם בכל זאת ממשיכים לקחת בחשבון ולגדר סיכון למגפה ארוכה יותר או לכך שהשפעת צעדי הריחוק החברתי תוביל לשבר משמעותי בכלכלה.

המשתנים העיקריים אחריהם עוקבים המשקיעים הם: מספר המקרים בסין (שאמורה לסמן את הדרך ליציאה, אך אם תיפול לגל שני ישתנו מהותית התחזיות לסיום המגפה), איטליה (המסמנת את התרחיש הגרוע ביותר) וניו יורק (ה"חלוצה" שמסמנת את הכיוון שאליו עלולה להגיע כל ארה"ב). התייצבות במספר החולים והמתים במדינות אלה יכולה להוביל לשיפור במצב השווקים, בעוד עליה חוזרת במספר החולים והמתים אחרי שהייתה התייצבות משמעותה חדשות רעות גם לשווקים.

עדיין לא ברור מה יקרה לכלכלה בעקבות הקפאת המשק בסדר הגודל שדורשת המגפה, אירוע שלמעשה לא קרה בתקופה בה שוקי ההון פעילים. המשקיעים עוקבים מקרוב אחר הכלכלות של המדינות המקדימות את האחרות בסיפור המגפה, כמו סין, קוריאה וסינגפור, כדי לחזות מה יקרה בארה"ב. בינתיים הסימנים הכלכליים מסין הם אופטימיים.

המשקיעים מאמינים כי כל תרפה או חיסון משמעותיים יפחיתו את העומס על בתי החולים ואת החשש של הציבור, ולכן גם ישנו לטובה את כיוון השוק. אולם, בינתיים אין מידע משמעותי מאף אחת מן התרופות שנמצאות בניסויים. חיסון יכול לשנות דרמטית את השפעת המחלה על העולם, אולם גם תרופות שמפחיתות את חומרת המחלה או מווסתות את מערכת החיסון כדי שהיא עצמה לא תהרוג את המטופל בעודה מנסה להרוג את הווירוס, גם הן עשויות להיות משמעותיות לטיפול במחלה ולעומס על בתי החולים.

לגבי הגל השני, המשקיעים קוראים למדינות להיערך לקראתו באמצעות הקמת מערך לוגיסטי שיכול לבצע בדיקות מקיפות לווירוס, כולל בדיקות נוגדנים, כדי לתפוס את הגל כשהוא בחיתוליו, ולנקוט שוב בתעדי ריחוק חברתי.

רק לאחר ש-50%-60% מציבור ידבקו, או אחרי שיגיע חיסון, ניתן יהיה להחזיר את המשק לשגרה, וזה צפוי רק בעוד שנה עד שנתיים. עד שיהיה חיסון, יהיה צורך להמשיך לבודד בין החולים והמחלימים לבין האוכלוסיה הנאיבית, כלומר את מי שעדיין לא נדבק, בעיקר אם הוא בקבוצת סיכון.

המשקיעים עדיין לא בטוחים שממשלת ארה"ב היא זו שתנהל במדינה את תהליך הבדיקות הנרחב כדי לאתר מוקדי התפרצות או שמא יהיה זה גורם פרטי.

עיכובים בפעילות חברות הביוטק

באשר להשפעה על חברות ביוטק, המשקיעים מציינים כי כל אחת ואחת מחברות הפורטפוליו שלהם ספגה עיכובים כלשהם בביצוע תוכנית המו"פ והניסויים הקליניים שלה בגלל המגפה. הניסיון להמשיך בעריכת ניסויים קליניים יכול להוביל לכישלון הניסוי וירידת העבודה לטמיון אם החולים או הרופאים יפרשו מן הניסוי בגלל המגפה. בשלב זה כבר קשה לגייס חולים לניסויים קיימים, וניסויים חדשים כלל אינם מתחילים, משום שבתי החולים עסוקים מכדי להשקיע את כוח האדם הדרוש כדי לתת אישור לניסויים ולהתחיל בביצועם.

ה- FDA, רשות המזון והתרופות האמריקאית, טענה כי תתחשב בנסיבות בהגשת בקשות האישור לתרופות הללו בעתיד, אולם יש גבול לכמות המידע החסר שהרשות תהיה מוכנה לקבל. המשקיעים מציינים כי חשובה מאוד השקיפות לציבור המשקיעים בהקשר של חברות פרטיות, וכי הם עצמם ממליצים לציבור להשקיע בחברות עם קופות מזומנים מלאות, שתוכלנה להעביר את החברות את התקופה הזו עד שהכסף יהיה זמין שוב במחירים סבירים. בהתאם, עדיף להימנע מחברות עם חוב שיש להחזיר בשנה-שנתיים הקרובות.

החדשות הטובות הם שכל המשקיעים הללו מגיעים בעצם למשבר עם כיסים מלאים וממשיכים להשקיע בהזדמנויות מפתות.

בטווח הקרוב, אומרים המשקיעים, אין לצפות לפעילות מיזוגים ורכישות עניפה, וזאת למרות המחירים הנמוכים של חלק מן החברות. התאגידים שהם הרוכשים הפוטנציאליים עסוקים כרגע בניהול העסקים השוטפים שלהם וכיבוי שריפות ולא יהיו פנויים להעריך ולבצע רכישות. הנפקות צפויות גם הן להיעצר עד שהשווקים יחזרו לעצמן, למעט חברות יוצאות דופן באיכותן.