בדרך לשגרה? המשק צפוי לחזור לפעילות מדורגת החל מיום ראשון

כך הוחלט בתום ישיבת ממשלה ממושכת • איסור ה-100 מטרים יורחב ל-500 מטר. גני הילדים ובתי הספר יישארו סגורים כך שממילא לא מדובר בחזרה מלאה בשלב זה • יתר המגבלות והתנאים ייקבעו במהלך הסופ"ש

 

עסקים סגורים בדרום תל אביב בצל ההנחיות של הממשלה בצל הקורונה / צילום: איל יצהר, גלובס
עסקים סגורים בדרום תל אביב בצל ההנחיות של הממשלה בצל הקורונה / צילום: איל יצהר, גלובס

במהלך שעות אחר הצהריים התקיימה בירושלים ישיבת ממשלה בה נדונה אסטרטגיית היציאה מן המשבר. בסיום הישיבה לא התקבלו החלטות סופיות, אך דובר על פתיחת ענפי מסחר, ייצור ושירותים, וזאת בכפוף לכללי חיטוי, ריחוק פיזי, מדידת חום בכניסה למקומות העבודה וחבישת מסיכת פנים. החלטות סופיות צפויות להתקבל עד מוצאי שבת.

השר לביטחון פנים גלעד ארדן ביקש שלא להמתין עד לירידה מתחת לקו 100 החולים ליום, וביקש שהמבחן יהיה מספר החולים הקשים. לדבריו, מאחר ואין יותר עלייה גדולה במספר החולים הקשים, צריך להחל בהקלות מיידיות. עמדת משרד הבריאות היא כי יש להמתין לכך שמספר הנדבקים החדשים מדי יום יהיה מתחת ל-100.

עוד דרש ארדן פתרון מיידי לילדי הגנים ולכיתות א'-ג', וכן לילדי החינוך המיוחד. הוא ציין בישיבת הממשלה שאין טעם בשחרור מקומות העבודה אם ההורים יהיו כבולים לבתים. לדבריו, יש לתת למשרד החינוך סיוע משמעותי החל מיום א׳ הקרוב, לרבות לגייס בני ובנות שירות לאומי וסטודנטים בשכר כדי להפעיל את מערכת החינוך בגילאים הצעירים.

לדברי השר בנט, הצעתו לפתיחה כללית של מקומות המסחר החל מיום א', התקבלה. התנאים שהוא הציב: מדידת חום בכניסה, השארת עובדים עם תסמינים בבתים, חובת ענידת מסיכה, יצירת אזור סטרילי מוגבר לעובדים בגילאים 50-65, והשארת עובדים מעל לגיל 65 בבתים.

עוד נידונה בדיונים האפשרות ליצירת תו תקן לחברות ולחנויות, שיגדיר מי הם העסקים העומדים בכללים. השר ארדן ציין כי יש להחליט מי יאכוף את הנושא, וכי יש להסמיך עיריות לטפל בכך, כמו גם ללוות את המהלך בהסברה ציבורית.

ארדן דרש שתוחזר האפשרות לבצע ספורט יחידני ומשפחות באופן מיידי. ראש הממשלה קבע כי הספורט יוגבל למרחק 500 מטר מן הבית.

באשר לתפילה ומניין בשטחים פתוחים, גם את אלו דרש השר ארדן להשיב. "חייבים לכבד את הדת וגם לתת אוורור לאזרחים. ולא סביר לאפשר הפגנות וספורט ולא לאפשר תפילות בשטח פתוח. זה לא יחזיק ואנשים לא יקבלו את זה".

עוד הוא ציין כי הוא חושש מאוד מחג הרמאדן. "2 מיליון איש שבכל מקרה צמים בחודש הקרוב ונוהגים לשבור את הצום בסעודות כל יום, ומה שנחליט כאן ישפיע על האווירה והציות גם שם. לכן, הכי חשוב זה להשקיע בימים הבאים בפנייה לציבור הערבי ובשיח עם ההנהגה של ערביי ישראל כי החודש הזה עלול להביא למוקדי תחלואה עצומים שיחייבו חזרה לסגר. הסברה ושיח וכמובן אכיפה בשיתוף עם הרשויות הערביות", אמר ארדן.

בסיום הדיון הודיעו מלשכת ראש הממשלה שנתניהו קיבל את עקרונות הצעת המל״ל, שגובשו בסיוע צוות מומחים בראשות פרופ׳ אלי וקסמן. ההצבעה על ההחלטה הסופית תיערך במוצאי שבת.

לפי הצעת המל״ל, תהיה פתיחה מוגבלת של עסקים באופן מבוקר ומדוד. משרד האוצר יגבש תוכנית פיילוט עבור מספר ענפי מסחר אשר יוכלו לפתוח בכפוף להנחיות משרד הבריאות. יוגדר תו סגול שיכלול קריטריונים לפתיחת עסקים בהתאם לסקטורים שיוגדרו.

עוד אמר נתניהו שניתן יהיה לצאת לפעילות ספורטיבית עד 2 אנשים קבועים ועד לטווח 500 מטר מהבית ויתאפשר חינוך מיוחד יחידני.

נתניהו ציין כי במהלך 48 השעות הקרובות יכינו הצוותים המקצועיים הצעת החלטה וימפו ענפים שיוכלו להשתתף בפיילוט ויוכנו נהלים מפורטים לתפעול העסקים והחברות וכן נהלי התנהגות הציבור במרחב הציבורי ובעסקים. ההחלטה תובא לאישור הממשלה במוצאי שבת.

למרות ההודעות של ארדן ובנט, נתניהו ציין שהגנים ובתי הספר לא ייפתחו בשלב זה וכך גם קניונים, שווקים ועסקים הכוללים טיפול במגע (מספרות, קוסמטיקה ומדריכי כושר אישיים).