בניגוד לשמועות, טקס הזיכרון הישראלי-פלסטיני לא ישודר ב"כאן"

הודעת וואטסאפ מבלבלת גרמה להמונים להאמין שתאגיד השידור יעביר את האירוע בשידור חי • האמת: המארגנים פרסמו ברדיו הציבורי הזמנה לצפות באירוע, אבל השידור עצמו יתקיים בדף הפייסבוק שלהם • "המשרוקית של גלובס"

שר התקשורת דוד אמסלם / צילום: יוסי זמיר
שר התקשורת דוד אמסלם / צילום: יוסי זמיר

גל מחאה שהתעורר נגד תאגיד השידור הציבורי לקראת יום הזיכרון נשען כולו על שמועת-שווא: ערוץ "כאן 11" לא ישדר הערב (ב')  את טקס הזיכרון הישראלי-פלסטיני. בתאגיד הבהירו כי מדובר ב"חדשות כזב", וכי אין לתאגיד שום קשר לטקס.

בקבוצות וואטסאפ ופייסבוק נערמות מהבוקר תגובות חריפות לכוונת התאגיד, לכאורה, להעביר בשידור חי "טקס יום זיכרון למחבלים" - כינוי שנותנים המבקרים לטקס האלטרנטיבי של ארגון לוחמים לשלום ופורום המשפחות השכולות הישראלי-פלסטיני. חלק גדול מהתגובות נשענות על פוסט בנושא שפרסם אמש (א') שר התקשורת דודי אמסלם ועל פוסטים דומים של איילת שקד, יאיר נתניהו ואחרים. אלא שבאף אחד מהפוסטים האלה לא נטען כי התאגיד עצמו ישדר את הטקס.

ההסבר לאי-ההבנה נעוץ בתשדיר פרסומת ובשימוש קלוקל בצילומי מסך. מגפת הקורונה אילצה את מארגני הטקס, שמושך אלפי אנשים מדי שנה, לקיים אותו הפעם במתכונת מקוונת. כדי להזמין אנשים לצפות בטקס, הם רכשו זמן שידור ברצועת הפרסומות ברדיו הציבורי. אבל בתשדיר נאמר במפורש [דקה 1:47] כי השידור החי יתקיים "באתר ובפייסבוק של לוחמים לשלום ושל פורום המשפחות השכולות הישראלי-פלסטיני".

ביום ראשון בערב כתב אמסלם בפייסבוק ובטוויטר ביקורת חריפה על עצם הנכונות של התאגיד לשדר את ההזמנה. לדבריו, "טקס אלטרנטיבי ושנוי במחלוקת מקבל הכשר וקידום בתאגיד השידור הישראלי".

אמסלם צירף צילום מסך של הודעת וואטסאפ שהייתה מנוסחת באופן קצת מבלבל. במשפט הראשון נאמר: "לראשונה - תשדיר המזמין לטקס יום הזיכרון הישראלי-פלסטיני מושמע ברדיו תאגיד השידור הישראלי". מיד אחר-כך היו פרטים על הטקס עצמו: "בשל משבר הקורונה, הטקס יועבר בשידור חי וללא נוכחות קהל".

אותו צילום מסך חזר במהרה בעשרות פוסטים אחרים - לפעמים עם התוספת של אמסלם ולפעמים בלעדיה. בין המשתפים היו איילת שקד ויאיר נתניהו. אבל הערבוב של שני טקסטים שונים באותו צילום היה מתעתע, ולא עזרה העובדה שחלק מהטקסט נחתך לפעמים ברשתות החברתיות. פחות משעה אחרי הפוסט של אמסלם, כתב בטוויטר רן כרמי בוזגלו: "תאגיד השידור מתעתד להעביר את טקס יום הזיכרון למחבלים".

הבוקר גברה חרושת השמועות, וגם השיבושים התרבו. כמה מקוראי הפוסט של אמסלם ייחסו לו-עצמו את הטענה כי הטקס ישודר בתאגיד. "שר התקשורת מגיב לשידור טקס יום הזיכרון הישראלי-פלסטיני בתאגיד השידור הישראל", כתב אחד מהם. אחר קבע: "התאגיד במימון כספי אזרחי ישראל יעביר טקס זיכרון למחבלים שרצחו יהודים בשידור חי".

בתאגיד השידור אישרו ל"משרוקית של גלובס" כי זו הפעם הראשונה שהערוץ משדר הזמנה לטקס הזיכרון הישראלי-פלסטיני, שכן מארגני הטקס לא ביקשו לפרסמו בשנים קודמות. בתאגיד מדגישים כי זהו "תשדיר עובדתי העומד בכל כללי הרגולציה לפרסום תשדירים בתאגיד", ומתמצה במתן מידע לציבור על עצם קיום הטקס, מטעם הארגון שמקיים אותו.

תגובות בווטסאפ לידיעה הכוזבת על שידור טקס הזיכרון הישראלי-פלסטיני ב"כאן" / צילום: צילום מסך
 תגובות בווטסאפ לידיעה הכוזבת על שידור טקס הזיכרון הישראלי-פלסטיני ב"כאן" / צילום: צילום מסך