הלמ"ס: צניחה של 26% במספר המועסקים במשק בהיקף מלא בחודש מרץ

נכון לסוף חודש מרץ נספרו במשק 893.1 אלף עובדים בחופשה ללא תשלום • הענף במשק שספג את עיקר הפגיעה היה האומנות, הבידור והפנאי - שם הוצאו לחל"ת שניים מכל שלושה עובדים (66.5% מכלל המועסקים)

חנויות סגורות בנמל תל אביב / צילום: איל יצהר, גלובס
חנויות סגורות בנמל תל אביב / צילום: איל יצהר, גלובס

צניחה של 26.8% במספר המועסקים במשק בהיקף מלא וזינוק של מאות אחוזים במספר היוצאים לחל"ת בחודש מרץ, החודש שבו פרץ משבר נגיף הקורונה, כך עולה מנתוני סקר כוח אדם חודשיים שמפרסמת היום (ה') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

נכון לסוף חודש מרץ נספרו במשק 893.1 אלף עובדים בחופשה ללא תשלום. הענף במשק שספג את עיקר הפגיעה היה האומנות, הבידור והפנאי - שם הוצאו לחל"ת שניים מכל שלושה עובדים ( 66.5% מכלל המועסקים). בענף החינוך הוצאו לחל"ת 64% מהעובדים ובענף שירותי האירוח והאוכל 60.5%. מעל מחצית מהמועסקים הוצאו לחל"ת בענפי הביטוח והשירותים הפיננסיים, אספקת החשמל ומיזוג אוויר, שירותי אירוח ואוכל ובענף הפעילויות בנדל"ן.

אחוז המובטלים כמעט ללא שינוי, בגלל שהמשבר פרץ בסוף החודש ומפני שרובם המוחלט של העובדים הוצאו לחופשה ללא תשלום. מספרם של העובדים שפוטרו ממקום עבודתם או שמקום עבודתם נסגר עמד בסוף מרץ על כ-29 אלף.

על-פי הודעת הלמ"ס "מספרם של המועסקים הנעדרים זמנית מעבודתם כל השבוע זינק במאות אחוזים בהשוואה לחודש פברואר, מספרם של המועסקים שעבדו בהיקף מלא ירד באופן ניכר לעומת החודש הקודם ומספרם של המועסקים הנעדרים מהעבודה פחות משבוע זינק גם הוא במאות אחוזים בהשוואה לחודש הקודם.

מספר המועסקים שעבדו בהיקף מלא (35 שעות ויותר) במשק ירד ב-26.8% לעומת החודש הקודם (ירידה של כ-790 אלף מועסקים), ואילו מספר המועסקים שעבדו בהיקף חלקי (פחות מ-35 שעות) בשבוע הקובע עלה ב-4.4% לעומת החודש הקודם (תוספת של כ-39 אלף מועסקים). מספרם של המועסקים הנעדרים זמנית מעבודתם כל השבוע עלה ב-435.7% לעומת החודש הקודם (תוספת של כ-727 אלף מועסקים). מתוכם, נעדרו מהעבודה עקב צמצום בהיקף העבודה או הפסקה זמנית של העבודה בשל משבר נגיף קורונה כ-727 אלף מועסקים שהם 81.4% מכלל הנעדרים זמנית מהעבודה במשך כל השבוע הקובע (כ-12 אלף מועסקים, 7.2% בחודש הקודם). מספרם של המועסקים הנעדרים מהעבודה פחות משבוע עלה ב-246.2% לעומת החודש הקודם (תוספת של 581 אלף מועסקים). מתוכם עבדו פחות שעות מהרגיל בשבוע הקובע בשל צמצום בהיקף העבודה או הפסקה זמנית של העבודה עקב משבר נגיף קורונה כ-306 אלף מועסקים, שהם 37.5% מכלל הנעדרים מהעבודה פחות משבוע (כ-33 אלף מועסקים, 14.2% בחודש הקודם). אחוז הבלתי מועסקים לא עלה בחודש מרץ לעומת החודש הקודם (3.1% לעומת 3.2%) בין היתר משום שלמעסיקים רבים לא הייתה אפשרות לגייס עובדים ויחד עם זאת, לאנשים שמעוניינים לעבוד ולא עובדים לא הייתה אפשרות לחפש עבודה. מספר אלה שאינם משתתפים בכוח העבודה המעוניינים לעבוד ולא חיפשו עבודה בחודש אחרון בגלל משבר נגיף קורונה, הגיע במרץ לכ-25 אלף (כ-14 אלף גברים, כ-11 אלף נשים).

נתון נוסף שמצביע על השפעת משבר נגיף קורונה קשור לסיבת הפסקת העבודה בחודש מרץ. בחודש  זה הפסיקו לעבוד 67 אלף אנשים (כ-33 אלף בחודש הקודם). מתוכם, כ-29 אלף הפסיקו לעבוד בגלל פיטורים, צמצומים או סגירת מקום העבודה.

האחוז הגבוה ביותר של מועסקים הנעדרים מהעבודה, מכלל המועסקים, היה בענפים: אמנות, בידור ופנאי (66.1%), חינוך (64.0%), שירותי אירוח ואוכל (60.5%), שירותים אחרים (53.8%), אספקת חשמל (52.0%).

האחוז הגבוה ביותר של שכירים הנעדרים מהעבודה, מכלל השכירים, היה בענפים: אמנות, בידור ופנאי (66.5%), חינוך (63.9%), שירותי אירוח ואוכל (61.0%), פעילויות בנדל"ן (55.9%), אספקת חשמל, גז, קיטור ומיזוג אוויר (52.0%), שירותים פיננסיים ושירותי ביטוח (50.0%).