המדינה מתמרצת את ביטוחי האשראי לטווח קצר: תעמיד ערבות בגובה 2.6 מיליארד שקל

לולא הערבות הזו, שלוש חברות הביטוחי האשראי לטווח קצר הפרטיות - בססח, כלל ביטוח אשראי וקופאס ישראל, לא היו מספקות את המענה שתוכלנה לספק בעוד שהקיבולת הביטוחית שלהן גדלה

עודד פורר / צילום: שלומי יוסף
עודד פורר / צילום: שלומי יוסף

במטרה לסייע ליצואנים ולספקים בישראל מעמידה המדינה ערבות לתמרוץ ביטוחי האשראי שתינתן לבססח, כלל ביטוח אשראי וקופאס ישראל, בשיעורים שאינם נחלקים שווה בשווה בין שלוש החברות. זאת בשביל להרחיב את המכירות ולדחוף את הפעילות הכלכלית של הלקוחות של חברות ביטוחי האשראי לטווח קצר כמו גם לאפשר פעילות עם חברות בקשיים ובענפים שבקשיים.

ועדת הכספים הזמנית בכנסת, בראשות ח"כ עודד פורר, הודיעה הערב כי אישרה "הקצאת ערבות מדינה לתוכנית סיוע לביטוחי אשראי זמן קצר, בסכום של 750 מיליון דולר (2.63 מיליארד שקל). לולא הערבות הזו, שלוש חברות הביטוחי האשראי לטווח קצר הפרטיות לא היו מספקות את המענה שתוכלנה לספק עתה כשהקיבולת הביטוחית שלהן גדלה.

דבר זה קורה בצל היערכות של החברות הפועלות בתחום ביחס להערכות לעלייה ניכרת ומשמעותית בחדלויות הפירעון, מסביב לעולם בשל משבר הקורונה. בהקשר זה מצוין באתר חברת קופאס כי "סיכוני האשראי של חברות יהיו גבוהים מאוד אפילו בתרחיש האופטימי ביותר, שבו הפעילות הכלכלית תתאושש ברבעון השלישי של השנה ולא יהיה גל שני של מגפת וירוס הקורונה בחצי השני של שנת 2020".

עוד נציין ביחס לתוכנית שאושרה בוועדת הכספים בכנסת את דבריה של חגית ציטיאט לוין, מנכ"לית חברת ביטוח האשראי בססח, שמסרה כי "התוכנית המוצעת באמצעות ביטוח האשראי, הינה הכלי האפקטיבי והמהיר ביותר לסייע לספקים בשוק המקומי וליצואנים הישראלים בתקופה מורכבת זו ללא חסמים בירוקרטיים. הקצאת קווי אשראי נוספים מאפשרים הרחבת המכירות של ספקים ישראלים בהיקף שנתי של מיליארדי שקלים ובזאת נותנים דחיפה להמשך ביצוע עסקאות וחזרה לפעילות מוגברת בתקופת אי ודאות זו".

נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, מסר כי "אנחנו זיהינו כבר בתחילת המשבר את הבעייה שתתעורר בשוק האשראי העיסקי. אני שמח ומודה לחשכ"ל שהבין את העניין ונרתם לפתרון. אם משרד האוצר לא היה פועל, צמצום ביטוח האשראי היה יוצר כדור שלג, שהיה הורס את התעשייה. ספקים היו מפחדים לתת סחורה בימי אשראי, ואז המדינה הייתה צריכה להכפיל את כמות ההלוואות שהיא מעניקה. לכן ביטוח אשראי הוא התשובה הטובה ביותר בתקופה זו, כדי להתניע בחזרה את המשק לפעולה" .

לצד שלוש חברות ביטוחי האשראי שבבעלות פרטית ישנה חברת אשרא הממשלתית, שמעמידה ביטוח אשראי לטווח ארוך. ביטוח אשראי מספק כיסוי ליצואן או לספק מפני פשיטת רגל או הפסד בגין אי קבלת תשלום מצד לקוחות בארץ או בחו"ל, כתוצאה מסיבות כלכליות או מסיבות פוליטיות. בעולם מעריכים כי חברות ביטוחי האשראי יידרשו לשלם תביעות רבות בעקבות משבר הקורונה הגלובלי.

לפני שבועות ספורים חברת דירוגי החוב מודי'ס העולמית פרסמה בחינה שערכה לדירוגי חברות ביטוחי האשראי שפועלות ישירות בישראל, בצל משבר הקורונה. במסגרת זו בססח, שבבעלותה קבוצת הביטוח חברת יולר הרמס הזרה (שהינה ממובילות תחום ביטוח האשראי בעולם ושנמנית עם קבוצת הביטוח אליאנז) נותרה באופק יציב לדירוג A3 שלה, כשאופק הדירוג של כלל ביטוח אשראי, שבבעלות כלל ביטוח וחברת ביטוחי האשראי הבינלאומית אטרדיוס, השתנה לשלילי, בדירוג זהה. לצדן ישנה בישראל גם פעילות של קופאס העולמית, שבבחינה האמורה של מודי'ס עברה לאופק שלילי אך בדירוג A2 שגם לא השתנה.