אלון מאסק וג'ף בזוס יעזרו לארה"ב לחזור לירח

סוכנות החלל האמריקאית בחרה בשלוש חברות אזרחיות לעיצוב החללית שתחזיר את האסטרונאוטים לירח: SpaceX של אלון מאסק, בלו אוריג'ין של ג'ף בזוס ו-Dynetics • כל אחת מהחברות תפתח חללית ובפברואר 2021 נאס"א תבחר את המנצחת

האסטרונאוט באז אולדרין מהלך על אדמת הירח, 1969 / צילום: רויטרס
האסטרונאוט באז אולדרין מהלך על אדמת הירח, 1969 / צילום: רויטרס

סוכנות החלל האמריקאית נאס"א בחרה בשלוש חברות אזרחיות לעיצוב חללית נחיתה שתחזיר את האסטרונאוטים האמריקאים לירח עד 2024. החברות הן SpaceX של אלון מאסק, בלו אוריג'ין של ג'ף בזוס ו-Dynetics.

שלוש החברות יתחלקו בתקציב בהיקף של 967 מיליון דולר מנאס"א (וכנראה שיצטרכו להוסיף גם מכספן שלהן), אך החלוקה המדויקת בין החברות לא פורסמה. כל אחת מהחברות תפתח במהלך 10 החודשים הבאים חללית משלה ובפברואר 2021 נאס"א תבחר את החללית המנצחת, שתיקח את האסטרונאוטים הבאים (בהם גם את האישה הראשונה) לירח. 

גם חברת בואינג הציגה תוכנית לחללית, אך היא לא נבחרה. מדובר במכה לתחום החלל של החברה, שבמשך שנים שימשה בתור קבלן מרכזי במשימות החלל של נאס"א. 

"זו החתיכה החסרה שאנחנו זקוקים לה כדי לחזור לירח", אמר אתמול מנהל נאס"א 
ג'ים בריידנסטין, וציין כי תוכנית הרכש של החללית, הראשונה מאז 1972, "היסטורית". 

בשונה מתוכנית "אפולו", שבמסגרתה בוצעה הנחיתה הראשונה על הירח לפני כ-50 שנה, נאס"א מתכוננת לנוכחות ארוכה על הלווין של כדה"א, כאשר המטרה בסופו של דבר היא להגיע ממנו לכוכב הלכת מאדים. 

"אני חושב שיש לנו את הפוטנציאל לעתיד מרגש מאוד בחלל בעזרת תחנת עגינה על הירח, ובסופו של דבר גם נוכל לשלוח אנשים למאדים וגם להקים שם עיר", אמר אתמול מאסק בתגובה לבחירה.