מאבק העצמאים: דורשים הסכם דומה להסכם במגזר הציבורי, דמי אבטלה ופיצוי רחב

העצמאים דורשים להשוואת זכויותיהם לאלה של השכירים, מבחינת זכאותם לדמי אבטלה וחופשות • עוד מעלים העצמאים דרישה לחתימה על "הסכם תוכנית חירום" כפי שנחתם עם המגזר הציבורי • בנוסף, דורשים העצמאים שיפור נוסף בחבילות הסיוע שהמדינה מעניקה למגזר

בעלי העסקים, אנשי הלילה, מפגינים על כך שהמדינה לא נתרמת לטיפול מתאים במשבר הכלכלי שנוצר בעקבות ההגבלות בתקופת הקורונה / צילום: כדיה לוי, גלובס
בעלי העסקים, אנשי הלילה, מפגינים על כך שהמדינה לא נתרמת לטיפול מתאים במשבר הכלכלי שנוצר בעקבות ההגבלות בתקופת הקורונה / צילום: כדיה לוי, גלובס

מאבק העצמאים, שהחל עם ראשית משבר הקורונה, נמשך לאורך כל החודשים האחרונים ללא הפוגה. אמש (מוצ"ש) נערכה הפגנת ענק של ארגוני העצמאים בכיכר רבין, והיום (א') נפגשו ראשי הארגונים עם ראש הממשלה בנימין נתניהו כדי לפרוש בפניו את דרישותיהם. לאחר פרסום תוכניות הסיוע, קרן ההלוואות ותוכניות המענק לעסקים של המדינה, עומדת בראש רשימת הדרישות של העצמאים אותה דרישה שהובילה את המאבק מראשיתו: השוואת זכויותיהם של העצמאים לאלה של השכירים, מבחינת זכאותם לדמי אבטלה וחופשות. עוד מעלים העצמאים דרישה לחתימה על "הסכם תוכנית חירום" כפי שנחתם עם המגזר הציבורי אמש. בנוסף, דורשים העצמאים שיפור נוסף בחבילות הסיוע שהמדינה מעניקה למגזר.

במכתב ששיגר הבוקר (א') נשיא לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל (להב), עו"ד רועי כהן ,לראש הממשלה לקראת הפגישה עמו הציג כהן את רשימת הדרישות שגובשו על ידי כל ראשי ארגוני העצמאים במשק אשר לשיטתם יש בהן מענה ראשוני לכלל מגזר העצמאים, המעסיקים ובעלי העסקים הקטנים בישראל. במסמך זה דורשים ראשי הארגונים כי ממשלת ישראל תחתום על הסכם תוכנית חירום מול להב, כארגון העצמאים והעסקים היציג בישראל, עבור ציבור העצמאים והעסקים בישראל, כשם שנחתם אמש הסכם קיבוצי מיוחד לתקופת הקורונה על ידי ההסתדרות הכללית והממונה על השכר באגף התקציבים במשרד האוצר להסדרת נושא תשלום שכר עובדי המדינה שלא ישובו לעבודתם תוך הגדלת הוצאות המדינה ב-12.5% שכר עבור כל עובד שלא יחזור למעגל התעסוקה בטווח המיידי לשם כך.

העצמאים: דורשים להיות חלק מדיוני הקבינט המדיני

במסגרת ההסכם, דורשים ארגוני העצמאים כי ייקבע סעיף הקובע כי תתקבל החלטה על הקמתה של ועדה בכנסת ישראל אשר תיועד אד הוק לטיפול בציבור העצמאים, המעסיקים ובעלי העסקים הקטנים וכי להב תהא חלק מדיוני קבינט החירום הכלכלי של ממשלת ישראל, על מנת להציג ולהציף בפני מקבלי ההחלטות את מכלול הנתונים הקיימים מהשטח אודות סקטור זה, המונה כיום למעלה מ-530,000 עצמאים, מעסיקים ובעלי עסקים קטנים.

"דרישתנו המרכזית הינה ליחס של שוויון בין עצמאים לשכירים במדינת ישראל שיושג באמצעות חקיקה מיידית שתעניק דמי אבטלה לעצמאים ובאמצעות חוק קרן פיצוי, שניתן לא אחת בעבר לעסקים במתווה צוק איתן ומלחמת לבנון השנייה בשל פגיעה במחזורי העסקים", כותבים ארגוני העצמאים לראש הממשלה ומוסיפים, כי על קרן הפיצוי לחול רטרואקטיבית על חודשי המשבר הנוכחי ולמפרע, עבור החודשים העוקבים למשבר.

דרישה נוספת שמציבים ארגוני העצמאים במכתבם הינה הודעה שתצא מוקדם ככל הניתן ועד ליום חמישי הקרוב (07.05.2020), אודות מועד חלוקת המענקים לכלל העסקים - גדולים וקטנים כאחד - בגין החזרת עובדים שהוצאו לחל"ת לתעסוקה. המענק יעמוד על סך של 8,000 שקל בעבור עובד שיוחזר לתעסוקה ובהתאם למתווה שיסוכם בין להב למשרד האוצר.

רשימת הדרישות המלאה, שגובשה על ידי להב ובשיתוף 56 הארגונים המאוגדים תחתיה, לסיוע מיידי ודחוף למגזר העצמאים ובעלי העסקים הקטנים בישראל, כוללת:

  1. שוויון זכויות עצמאים כשל שכירים, וחקיקת דמי אבטלה לעצמאים ושכירים בעלי שליטה בחברות.
  2. שיפור המתווה שהתגבש לפיצוי העסקים בגין חודשי מרץ ואפריל בהגדלת תקציב הפיצוי ב-5 מיליארד שקל שיביא להגדלת תקרת הפיצוי במתווה הפיצוי מ-30% ל-70% והחלתו על עסקים שנפגעו במחזור הכספי גם בחודשי מאי - יולי וככל שיידרש.
  3. הקמת קרן בערבות המדינה בגובה של 4 מיליארד שקל עבור עסקים שבסיכון כששיעור השתתפות המדינה בהלוואה עומד על שיעור של 75% לכל הפחות. נדרשת אף הגדלת הקרן הקיימת - בערבות המדינה - העומדת כיום על 8 מיליארד שקל ל-20 מיליארד שקל.
  4. מענק תמיכה למעסיקים בגין החזרת עובדים לעבודה בטווח של חצי שנה ופרסום מתווה המענק שיעמוד על 8,000 שקל עבור כל עובד שיוחזר מתוך קרן הפיצוי שהוקצתה לנושא בגובה 6 מיליארד שקל.
  5. החלת פטור מארנונה לעסקים שנותרו סגורים על פי הוראות משרד הבריאות גם לאחר חודש מאי.
  6. איחוד שנות המס 2019-2020 והחלת מדיניות מס המאפשרת קיזוז הפסדים לאחור לעסקים על רווחי עסקים משנת 2019.
  7. הודעה לציבור מטעם נגיד בנק ישראל על הקפאת כלל החזרי המשכנתאות וההלוואות הקיימות למשך 6 חודשים ומתן הנחיה שלא לפגוע במסגרות האשראי של בעלי העסקים והעצמאים.
  8. פיצוי כספי לעצמאים שעובדיהם נמצאים בחל"ת או שהם עצמם נמצאים בבידוד.
  9. המשך תשלום דמי אבטלה לעצמאים בעלי עסקים שלא נפתחו ו/או ייפתחו בחודשים הקרובים בהוראת משרד הבריאות.
  10. ביטול היטל עובדים זרים בענף המסעדות ואולמות האירועים ותיקון חישוב שווי מס רכב עבודה לעצמאים ולמעסיקים.
  11. טיפול בבעיית ענף התרבות והאירועים שהיה הראשון להיפגע מהמשבר והאחרון לצאת ממנו ולשוב לעבודה, כחלק מתוכנית חירום שתגובש להגנה והצלת התרבות, על יוצריה ופועליה בישראל.

לדברי עו"ד רועי כהן, נשיא להב, לא מדובר במאבק של עצמאים לטובת העצמאים בלבד, אם כי לטובת כלל המשק. כהן: "המאבק שלנו הוא לא רק למען העצמאים אלא גם למען העובדים שלנו. ראש הממשלה צריך להבין שחוסנה של הכלכלה הישראלית הוא במתן פיצוי מיידי לעצמאים עמ"נ שיוכלו להחזיר את המשק לפעילות מלאה. חודש וחצי של חוסר וודאות גורם לשיתוק, לא מדובר במספרים אלא באנשים, חצי מיליון משפחות קורסות תחת נטל ההוצאות השוטפות והן ללא מענה. הכסף לא מגיע לחשבונות הבנק. הממשלה צריכה לחתום עמנו על הסכם סיוע לעצמאים שייתן מענה מיידי ויאפשר קיום גם למי שעדיין לא יכול לחזור לעבודה. כל עוד העצמאים ירגישו שהמדינה משאירה אותם תלויים באויר, נצא לזעוק ברחובות, לא נעצור עד שנשיג שיוויון זכויות מלא לציבור העצמאים."