שבבים | פיצ'ר

"המשבר יאפשר לסטארט-אפים בתחום השבבים להשיג כוח-אדם איכותי"

טל סלובודקין, שותף בקרן ההון סיכון StageOne, עונה על שאלות בנוגע להשפעות משבר הקורונה על סטארט-אפים בתחום השבבים: "יש להם הזדמנות לגדול"

מה ההשפעה הנוכחית של המשבר על תחום השבבים? האם יש קיפאון במכירות? מה האתגרים שהוא מייצר?

"לגבי ההשפעה, מאוד תלוי איזה שבבים ואלו חברות. לא ברור עדיין אם שחקני הענן הגדולים קונים דווקא יותר בגלל המשבר. בסופו של דבר ההשפעה של המשבר תלויה בעיקר במי הם צרכני השבבים, והאם אלו מוצרים שמקבלים היום יותר עניין או פחות. מכיוון שהצריכה הכללית כנראה ירדה, סביר שבסופו של דבר תהיה השפעה שלילית על שבבים שיועדו לציוד המיועד לצריכה כללית (טלפונים סלולריים וכו'), אבל מצד שני למחשוב ענן וכדומה אנחנו יכולים לצפות לצריכה קבועה/גדלה.

"לגבי האתגרים, רוב החברות קודם כל נתקלות בשינוי חד ומיידי בהתנהלות מול לקוחות. לדוגמא בניורובלייד, אם עד לפני חודשיים הם היו טסים ומגיעים לפגישה רשמית עם שני אנשים, פתאום דווקא יש הרבה יותר אנשים בפגישות (אומנם חלקם בפיג'מה). מצד אחד אתה מציג להרבה אנשים ויש להם קשב רב יותר אליך, אבל מהצד שני הסיכוי לייצר קשר אישי ירד משמעותית ולזה כנראה כל החברות יצטרכו להתרגל לתקופה משמעותית.

"בסופו של דבר כל החברות צריכות ליצר קשרים אמיתיים עם לקוחות, בין אם אתה חברה בתחילת הדרך או תאגיד ענק, אבל האתגרים קצת משתנים לפי סקטור ושלב החברה. מבחינת סקטור - האם הלקוחות שלך עוד קיימים? האם יש להם קשב או שהם מנהלים משבר בעצמם כי הם חברת תיירות למשל? או אולי הם אפילו פורחים ותוכל למכור להם יותר.

ומבחינת שלב החברה - כמובן שסטארט-אפ שעוד מפתח את הטכנולוגיה שלו מושפע פחות מסטארט-אפ שכבר בנה על מכירות והן מתעכבות/מתבטלות. יש כמה חברות שבוטלו להן עסקאות גדולות, זה בטח ייפגע בהן גם באופן מיידי וגם בשלב הגיוס".

אלו הזדמנויות מספק המשבר להתפתחות התחום?

"לתחושתנו עדיין קשה לדעת, בעיקר כי מדובר בשלב מאוד מוקדם של המשבר, אם מניחים שיימשך חודשים ואף שנים. בסופו של דבר אנחנו מאמינים שהכלכלה תחזור לאיפה שהייתה, כולל הצריכה הפרטית, לכן בטווח המאוד רחוק דברים ישובו לקדמותם. בטווח הבינוני, אנחנו רואים המשך עלייה במחשוב ענן, וצורך של חברות להגביר את היעילות. כדי לקדם את היעילות אנחנו רואים שימוש חזק יותר במשאבי חישוב (לפעמים להחליף תהליכים מסורבלים או יקרים יותר מהעבר, או אוטומציה), ושם חברות בתחום הבינה המלאכותית יכולות לשחק תפקיד. תחומים נוספים ששווה להזכיר זה מחשוב ביולוגי ושימושים רפואיים שמקבלים עכשיו קשב רב משמעותית מהעבר.

האם יש תת-תחומים מסוימים בעולם השבבים שירוויחו או ייפגעו מהמשבר?

"קודם כל, בתחום השבבים בארץ הייתה תחרות מאד גדולה על כוח-אדם. אני מניח שזה ישחרר קצת את הלחץ בעיקר אם החברות הגדולות ייאלצו לפטר, ואז כמובן לכל הסטארט-אפים יש הזדמנות לגדול ולהגיע לכוח-אדם איכותי שלא היה זמין להם קודם. כמובן שתחומים כמו בינה מלאכותית, מיפוי DNA וחישוביות נדרשים כדי למצוא פתרונות למחלה ואולי יהיו יותר חברות שיצרכו שבבים כאלו, אבל בפועל הפיתוחים והטכנולוגיות האלו מפותחות במשך שנים ואלו מגמות שכבר היו בעלייה חדה עוד קודם. לעומת זאת, חברות שמפתחות שבבים ייעודיים לציוד רפואי, כנראה ימצאו בשנים הקרובות use cases חדשים וקונקרטיים יותר".

בשנים האחרונות יש יותר סטארט-אפים בתחום השבבים. האם זה צפוי להשתנות ומה צפוי להיות מבחינת גיוסי הון?

"חברות שבבים הן בדרך כלל חברות מאוד טכנולוגיות, כלומר הן פותרות בעיות תשתית טכנולוגית שתאפשר לשירותים או מוצרים אחרים להתפתח או להיווצר. אלו בדרך כלל לא חברות שעוסקות ישירות בתחום כמו תיירות או כלכלה שיתופית, תחומים שיהיו מאוד קשה בהם בשנים הקרובות ונראה בהם הרבה חברות נסגרות. לטכנולוגיות תשתית חדשות תמיד תהיה דרישה ולכן אני מעריך שההשקעות בשבבים ימשיכו. כמובן שבהתאם לשאר השוק, שווי החברות עלול להישחק, יש פחות כסף ולכן קצת יותר קשה לגייס, אבל אני מניח שנמשיך לראות חברות חדשות וחברות צעירות גדלות ומביאות פתרונות חדשים ויצירתיים בעולם הזה".

האם יש לך המלצות ליזמים?

"העצות שהעברנו לכל החברות שלנו, בלי קשר לשבבים או לא, הן ממוקדות בעיקר בשימור מזומן עד כמה שניתן, הגדלת ה-run-way (הזמן שהחברה יכולה להתקיים עם המזומן שברשותה - ע"ז), ושערוך מחדש של התוכניות לתקופה הבינונית והארוכה. מכיוון שאנחנו משקיעים בשלבים מאוד מוקדמים, יש לנו מספר חברות שלא נמצאות היום עם מחסור מזומנים, ונמצאות בשלבי פיתוח מוקדמים יחסית - להן דווקא המלצנו להשתמש במשבר כדי להאיץ חלק מעבודת הפיתוח (כמובן, לאחר מחשבה האם נדרשת התאמה למוצרים בעקבות המציאות החדשה), וכן להשאיר את העיניים פתוחות להזדמנויות להביא אנשים איכותיים מאוד שהיו 'כלואים' בכלוב הזהב בחברות הגדולות יותר".